December 30, 2012

Kewajipan Menjauhi Fitnah

         
Sesiapapun tak boleh sangkal yang kita kini tinggal di zaman-zaman akhir. Di zaman yang sang rasul pernah katakan ini zaman fitnah. Zaman ujian besar yang mana setiap kita akan diuji dengan ujian-ujian yang ringan pada mata, tapi berat pada iman. Kerana nanti, sistem kira-kira kita ialah pada tolak-tambah pahala dosa dan syurga neraka.

Ada satu makhluk yang Allah jadikan. Namanya dajjal. Menurut banyak riwayat, dajjal itu berbentuk seperti manusia dengan ciri-ciri seperti sebelah matanya buta, dan seumpama. Kita dilegakan dengan hakikat dajjal al-masih itu belum lagi wujud, tapi kita tidak patut menarik nafas lega, kerana kuncu-kuncu dan askar-askarnya telah lama wujud, sekalipun bukan dalam fizik seorang manusia.

Kita kena faham betul-betul maksud fitnah. Dalam al-Quran, lebih kurang ada 17 definasi fitnah yang berbeza-beza. Antaranya ialah bala, bencana, ujian berat dan juga menuduh manusia lain.

Bersama-sama, kita buka ayat 14 dan 15 surah At-Taghabun.

Kata Allah, bahawa ada antara isteri-isteri dan anak-anak kita yang menjadi 'musuh' bagi kita iaitu merekalah yang akan menjerumuskan kita ke lembah neraka. Allah katakan lagi, bahwa harta dan anak-pinak kita ialah cubaan kepada kita.

Dalam sebuah hadis sahih, Rasulullah menganjurkan kita supaya baca surah al-Kahfi pada setiap jumaat dan Baginda juga anjurkan supaya kita hafal 10 ayat pertama dan 10 ayat kedua surah ke 17 itu.

Para ulama buat kajian, lalu mereka temukan empat tema terbesar dalam surah ini iaitu pertamanya, fitnah ilmu. Kedua, fitnah harta. Ketiga, fitnah kedudukan dan keempat, fitnah akidah.

Tapi tadabbur surah al-Kahfi ini saya tak berhajat mahu kongsikannya di artikel ini. Sebaliknya saya mahu tarik perhatian kita semua untuk sama-sama tadabbur ayat 14 dan 15 surah At-Taghabun tadi.
[kredit]
Pertama, fitnah wanita.

Jangan sangkal lagi kerana sudah jelas lagi bersuluh, bahawa fitnah terbesar atas muka bumi sekarang ialah fitnah wanita. Rasulullah sendiri memberi amaran kepada umat Baginda agar takut dan berhati-hati dengan ujian orang perempuan. Kita boleh lihat sendiri bagaimana seorang nabi dan rasul, iaitu Yusuf A.S yang terkena fitnah wanita...

Hinggakan kata Baginda, "Perjara itu adalah lebih aku sukai!", dan Baginda sendiri meminta kepada Allah agar dilemparkan dalam penjara. Di balik tembok besi itu, datang bersamanya satu falsafah yang besar kepada kita semua.

Penjarakan jarak. Penjarakan nafsu. Penjarakan ikhtilat.

Penjarakannya, agar hatimu tidak terjerut dengan cinta yang lalai dan melalaikan.
Kedua, fitnah harta. Para sahabat radiallahu anhum ajma'in pun ada yang terkena dan kalah dengan fitnah harta. Bukti paling jelas ialah semasa perang uhud. Arahan Rasulullah jelas. "Jangan tinggalkan posisi kamu selagi tiada arahan dariku", tetapi selepas mereka melihat yang tentera kafir tergopoh-gapoh berundur, mereka pun meninggalkan posisi mereka di balik bukit dan berebut-rebut mahu mengutip ghanimah.

Memang benar islam menyeru umatnya untuk kaya jiwa dan kaya harta. Supaya apabila harta kita banyak, kita pun boleh menyumbang dengan banyak kepada agama islam. Kita boleh bina masjid, bina pusat islam, bina pusat dakwah, bina ketenteraan, dan segala macam sarana yang diperlukan untuk perjuangan ini.

Tapi apa yang berlaku hari ini, orang kaya yang dekat dengan Allah sangat sedikit sebaliknya yang kaya dan menjadikannya sombong, takabbur, dan rasa ala-ala Tuhan, itu ramai sekali. Tak payah nak tunding jari kepada lelaki-lelaki arab yang gemuk itu. Tunjuk sahaja ke diri kita sendiri. Berapa banyak yang kita telah belanjakan untuk islam? Adakah kita juga seperti manusia-manusia tadi, yang sanggup berbelanja sehingga separuh juta semata-mata untuk satu baris nombor plat kereta murahan sahaja?

Ingat. Allah akan hisab harta-harta kita. Allah akan soal satu soalan yang mencarik-carik ulu hati kita. Darah kita pada tika itu takkan mengalir. Otot kita masa itu akan mengejang. Semuanya terkejut, takut.

"Hartamu, kemana kamu belanjakan?"

Maka mahu dijawab dengan bahasa apa lagikah jika jawapannya ialah yang terpesong daripada skema syurga.
[kredit]
Ketiga, fitnah kedudukan. Hari ini ramai yang mahu jadi pemimpin. Tapi ramai yang tak mahu dipimpin oleh wahyu. Maka itulah yang berlaku pada pemimpin-pemimpin umat islam. Makin berkuasa, makin berleluasa. Makin tinggi autoriti, makin hilang integriti dan dignity!

Abu Dzar al-Ghifari pernah mendatangi Rasulullah S.A.W dan meminta jawatan daripada Baginda lalu Baginda pun berkata, "Aku bimbang kamu tidak layak untuk memikul amanahnya".

Saidina Umar R.A pula sejak dijadikan khalifah, beliau sudah tidak mampu untuk tidur lagi. Beliau sudah tak dapat bezakan siang dengan malam. Kenikmatan rehat sudah tiada baginya. Kerana kata beliau, "Aku bimbang jika aku tidur di siang hari, maka urusanku dengan rakyatku tidak selesai dan aku juga bimbang untuk tidur di malam hari kerana aku takut urusanku dengan Allah pula yang tidak selesai".

Kita bercakap fasal kepimpinan, lalu kita pun terbayang kerusi-kerusi empuk dalam dewan berhawa dingin itu. Tidak semestinya, kerana sabda rasulullah, "Setiap daripada kamu ialah pemimpin". Kita ialah pemimpin dan kita ada orang yang kita pimpin. Seorang guru memimpin anak murid. Seorang majikan memimpin pekerjanya. Seorang ayah memimpin anak-anak dan seorang manusia, memimpin nafsunya.

Jangan cuai dengan tanggungjawab kepimpinan, terutamanya untuk memimpin hati kita.
 

December 29, 2012

Yang menjadikannya besar.

May Allah Save Our Brothers And Sisters In Syria [kredit]
Abad ke-21, menyaksikan berlaku salah faham yang dahsyat tentang dakwah. Dakwah difahami sebagai satu kewajipan yang bersifat terfokus kepada golongan tertentu, pada tempat tertentu dan pada subjek tertentu sahaja.

Dakwah seakan-akan telah diswastakan kepada golongan yang mengenakan kartu nama Ustaz, serban besar ulama, atau kitab tebal sang masyaikh. 

Dakwah ialah tugas semua orang, sekalipun kita masih jahil dan masih belum mampu beramal dengan ikhlas kerana pesan Rasulullah, "Anjurkanlah kebaikan sekalipun kamu masih belum mampu mengerjakannya dan cegahlah segala kemungkaran sekalipun kamu masih belum mampu meninggalkannya".

Rentetan daripada artikel saya yang lepas, yang menceritakan tentang dakwah kepada sahabat kita yang bukan islam, saya merasakan bahawa ada beberapa perkara yang perlu kita buat sebelum, sedang, dan selepas kita membuka mulut.

Ia adalah perkara-perkara yang kecil, yang lebih kecil daripada sekadar berkata-kata.

Kita perlu ingat satu perkara. Semua perkara yang besar-besar bermula dengan perkara yang kecil-kecil. Yang besar umpamanya ialah mengislamkan orang lain. Ini satu kebajikan yang besar kerana kata sang rasul, kalaulah kita boleh menjadi sebab orang lain mendapat hidayah maka itu adalah lebih baik daripada kita mendapat unta merah (yang rare dan sangat mahal).

Niatkan mahu berdakwah dalam muamalat harian kita bersama dengan sahabat kita, yang islam dan yang tak islam. Niatkan kita bersalaman masa bertemu sebagai dakwah. Niatkan kita makan, berbual, berjalan ke perpustakaan dan berbincang soal pelajaran sebagai satu dakwah. Niatkan juga setiap kali kita komen dan muat naik status terbaru di Facebook sebagai satu usaha dakwah juga.

Apa-apa sahaja yang kita rasakan kecil, tapi sebenarnya ia membentuk yang besar. Sepertimana bilangan umat islam yang kecil pada mulanya, tapi akhirnya besar. Tapi ia bermula dengan kualiti. Jika kita mampu menjadi umat islam yang berkualiti, sekalipun amaun kita kecil, kita akan memberi influence yang besar kepada golongan yang ramai.

Tetapi jika bilangan kita ramai tetapi kita tiada kualiti, maka kita tak akan mampu mahu mencuit hati-hati mereka untuk datang kepada agama aman ini.

Maka bila kita sudah niatkan segala bentuk muamalat (urusan) kita dengan orang lain sebagai dakwah, maka janganlah kotorkan dakwah kita dengan hati yang bersangka buruk dan membenci.

Rasulullah ialah pendakwah yang optimistik. Seharusnya kita juga begitu. 

Please work hard because Allah want to pay you with Jannah.
  


December 27, 2012

Kasihanlah pada mereka.


Satu perasaan yang telah pupus dalam diri kita, namanya kasihan. Kalau nak bercakap fasal perasaan, sebenarnya banyak sekali perasaan-perasaan kita yang tak sepatutnya ada tapi ada dan yang sepatutnya ada tapi tiada.

Bahasanya mudah. Rasulullah juga manusia seperti. Setiap manusia ada fitrah dan ada perasaan. Maka begitulah juga Rasulullah. Baginda ialah rahmatan lil a'lamin tapi adakah kita hanya boleh kata bahawa pada diri Rasulullah hanya ada kasih sayang semata-mata?

Adakah kita mahu samakan Nabi kita dengan Jesus yang disembah orang kristian kerana dalam bible, mereka mendakwa yang Jesus ialah Tuhan Cinta sebagaimana Jesus, apabila ditampar pipi kanan, dia akan memberi pipi kirinya pula ditampar.

Adakah Rasulullah manusia sebegitu? Yang hanya ada kasih sayang tapi tiada perasaan lain?

Tiada marah. Tiada geram. Tiada sedih. Tiada merintih.

Baginda bukan seperti itu. Baginda S.A.W yang saya kenal ialah manusia sempurna luar dan dalam. Sempurna emosi dan spiritualnya.

Maka Baginda ada marah tapi bukan marah seperti kita. Baginda cukup marah bila islam dicela dan dimaki. Kita teladani dan kita juga marah bila islam dicerca dan dimaki.

Baginda berkasih sayang kepada setiap makhluk. Kita teladani. Kita mengasihi ibubapa, guru-guru dan sahabat. Kita mengasihi binatang, persekitaran dan alam sekitar.

Baginda bersemangat. Kita teladani. Kita juga bersemangat dalam beribadah, bekerja dan bermuamalat.

Tapi satu yang kita jarang-jarang ada.

Rasulullah S.A.W pernah satu ketika, menangis apabila melihat jenazah seorang yahudi melintasi Baginda. Para sahabat lalu berkata, "Wahai Rasulullah, mengapa kamu menangis? Si mati itu ialah seorang Yahudi!"

Lalu baginda yang masih berjejeran air mata itu lalu bertanya, "Bukankah dia seorang manusia"

Rasulullah ialah seorang yang paling kasihan kepada orang lain, dan kita tidak meneladani sifat yang satu ini.

Kerana kalau betul kita kasihan kepada diri kita, mengapa kita buat dosa? Kalau betul kita kasihan dengan orang lain pula, kenapa kita biarkan mereka buat maksiat?

Kalau betul kita kasihan dengan sahabat kita yang bukan islam, kenapa sampai bertahun-tahun kita bersahabat bersama mereka sekali pun mulut kita tidak dibuka untuk menceritakan tentang islam yang sebenar kepada mereka?

Di mana sifat belas kasihan kita, wahai kaum muslimin?
 

December 25, 2012

Hukumlah dirimu sebelum Allah menghukummu

Setiap manusia pasti akan melakukan kesalahan. Jika bukan hari ini, hari esok. Hakikatnya, manusia akan terus-terusan melakukan kesilapan. Kita bukan maksum. Kita tak kalis daripada silap. Bezanya, orang-orang yang beriman itu apabila dia melakukan kesilapan, maka dia sedar bahawa dia perlu menghukum dirinya sendiri.

Disebutkan dalam al-Quran pada beberapa tempat, antaranya dalam ayat 114 surah Hud,  firman Allah bahwa setiap kebaikan yang kita lakukan akan memadam dan menghapuskankan kejahatan kita tadi. Perkara yang sama juga ada disebutkan di dalam hadis Rasulullah S.A.W.

Di dalam subjek hati juga, para ulama tasawwuf menyatakan bahwa salah satu untuk kita kekal dalam ketaatan ialah dengan kita sendiri yang mengukum diri kita apabila kita melakukan dosa, sekalipun ia dosa yang kita tidak sengajakan.

Saya kenal dengan seorang brother, dan dia ialah seorang lelaki yang alim sekalipun bukan pelajar aliran agama. Dia bakal jurutera.

Dia ada satu sifat iaitu dia tak mahu ketinggalan dalam berbuat amal. Jadi apabila dia tak mampu buat amal, seperti tak mampu nak puasa sunat hari itu, maka dia sendiri akan cari siapa sahabatnya yang puasa sunat lalu dia pun belaja sahabat itu berbuka puasa.

Jika dia tak mampu untuk hadir ke satu majlis ilmu, maka dia akan sedaya upaya memberikan bantuan dari sudut kewangan atau logistik kepada orang-orang yang mahu menuntut ilmu tadi.

Saya tak tahulah jika contoh yang saya berikan tadi releven atau tidak tapi seharusnya inilah yang kita lakukan. Kalau ternyata kita berbuat dosa, maka kita perlu banyakkan istighfar. Jika hari ini istighfar kita cuma seratus kali sehari, maka pada hari-hari yang kita banyak terjebak dengan dosa, kita tingkatkan jadi 200. Lebih kurang begitulah.
Saya cuma ingat pesan khatib masa beliau berkhutbah, "Paksalah diri kamu untuk taat"

Lalu saya bertanya diri sendiri.

Jika bukan saya yang mengawal nafsu saya sendiri, maka siapa lagi?

Wallahua'lam. Kerana kita banyak dosa, maka kita perlu juga banyakkan amal ibadah. Mudah-mudahan amal soleh kita akan lebih berat timbangannya di neraca mizan satu masa nanti.

 

December 2, 2012

Forum Tekno-Da'ei #2

   
#Saya juga ditanya satu soalan yang besar.

Apakah faktor terbesar remaja mudah terjebak dengan benda negetif.

Ikutkan saya, saya rasa memang banyak faktor penyebabnya. Tapi soalan yang dituju kepada saya ialah 'yang terbesar' jadi pada saya, yang terbesar sekali ialah apabila kita hilang sifat ambil peduli.

Ini adalah intipati jawapan yang diberikan oleh mufti kerajaanTurki Uthmaniyah yang ke-22, Syeikh Muhammad Sa'dudin. Khalifah pada masa itu telah mengirimkan sepucuk surat kepada mufti, bertanyakan pendapat mufti berkenaan dengan kerosakan dan kejatuhan moral rakyat Turki saat itu. Lalu, sebagai balasan, Syeikh Muhammad Sa'dudin menulis satu ayat,

"Bukan urusan saya"

[kredit]
Apabila jawapan balas itu sampai kepada khalifah, khalifah berasa sangat marah. Apahal mufti nak main-main ni?

Lalu, dia memanggil Syeikh Muhammad Sa'dudin ke istana, lalu dia pun bertanya secara terus dan meminta penjelasan atas balasan surat yang padanya, kedengaran seperti biadab dan bermain-main. Lalu berkatalah Syeikh Muhammad Sa'dudin:

"Jika sekiranya setiap lapisan masyarakat, baik yang bekerja dengan kerajaan mahupun yang tidak, yang ada autoriti mahupun tidak, sudah mula berkata "Ini bukan urusan saya" apabila melihat masalah umat, maka itulah yang menjadi puncanya masalah-masalah ini menggila"

Itulah suasana kita hari ini. Ibubapa hanya peduli anaknya makan atau tidak, hanya bertanya cukup atau tidak duit belanja, tapi tidak peduli jauh sekali bertanya adakah anaknya buat amal soleh atau tidak.

Sahabat juga begitu. Hanya sibuk bertanya soal studi. Tapi bila melihat sahabatnya melangkah ke neraka, segera berkata, "Biarlah dia. Dia dah besar."

Ketua masyarakat bahkan sama. Hanya peduli tentang pencapaian. Hanya kisah tentang pengiktirafan. Terkejar-kejar pendapatan per kapita. Tergila-gilakan kuasa. Lalu, agama digadaikan. Tiada siapa mahu ambil peduli.

Dakwah, jalan yang dahulunya meriah dengan pemudanya yang ikhlas, kini sepi dan hanya dijunjung oleh jiwa-jiwa murni yang dipilih Ilahi.

NOVEL DAN BLOG.

Kemudian, saya ditanyakan tentang penulisan. Kenapa saya tulis blog? Kenapa saya karang novel?

Maka jawab saya, saya mahu berdakwah. Itu yang niatkan pada awalnya. Atas beberapa sebab:

1- menulis ialah salah satu uslub dakwah.

Ini dibuktikan dengan sirah yang sahih. Rasulullah S.A.W pernah mengutuskan lebih kurang 19 surat kepada ketua negara dan 26 surat kepada individu dan ketua kabilah.

Antaranya yang famous, ialah surat Baginda kepada Najashi, iaitu pemerintah Habsyah semasa hijrah pertama umat islam yang dipimpin oleh Jaafar Bin Abdul Mutalib. Raja Najashi yang saat itu beragama Nasrani, menangis dan beriman kepada Allah serta Nabi Muhammad, saat itu juga.

Contoh lain, surat Nabi kepada pemerintah Mesir yang raja Mesir saat itu membalas surat itu bersama-sama hadiah berupada seekor kuda perang dan seorang hamba wanita yang dimerdekakan oleh Rasulullah S.A.W sebelum dikahwini. Kita kenali Ummul Mukminun tersebut sebagai Mariah al-Qibti.

Kemudian, surat kepada Raja Parsi yang mana Raja Parsi mengoyak-ngoyak bahkan mencaci dan memaki Rasulullah S.A.W. Lantas, Rasulullah berdoa, "Semoga Allah mengoyak-ngoyak kerajaanmu".

Juga surat kepada Raja Rom yang pada mulanya berminat nak masuk islam, tapi selepas dihasut oleh menteri-menterinya, dia membatalkan hasrat untuk memeluk islam.

2- Kesan/pengaruh novel.

Saya melihat betapa besarnya kesan dan pengaruh novel dalam membentuk peribadi kita. Saya cukup berpegang dengan satu kata-kata, "You are what you read". Apa yang kita baca, itulah lambang dan cerminan kepada siapa diri kita sebenarnya.

Orang yang suka baca al-Quran, kita tahu, insya-Allah itu orang yang baik-baik. Tapi jika dia sering dan suka baca novel cintan berkarat, lalu bagaimana?

Inilah yang saya soalkan. Pernah saya lihat seorang junior saya, perempuan, membaca novel cinta yang tajuknya sahaja sudah mengambarkan isinya. Yang saya ingat, ada perkataan 'asmara'. Apa yang saya lihat, novel cinta sangat dominan walaupun sangat sedikit manfaatnya kepada jiwa terutama jiwa dan akal seorang anak muda.

Akhirnya apa yang berlaku, di usia hijau lagi mentah, sudah tergedik-gedik mahu disayangi. Mahu dicintai. Lantas, tanpa fikir panjang, terjebak dalam virus couple, sebelum advance ke satu tahap yang lebih kritikal, iaitu seks. Hasilnya, yang kita lihat hari inilah.

Kita boleh nampak di sana yang novel, majalah, atau apa-apa makalah, boleh menjadi satu peluru dalam ghazwul fikr (peperangan pemikiran). Faisal Tehrani sendiri menyebarkan ideologi dan perjuangan syiah beliau dalam novel-novel beliau. Irshad Mandji pun sama. Tak lupa, Salman Rushdi pun sama. Semua mereka cuba menyerang melalui tulisan.

Maka, saya melihat ada peluang dan ruang untuk saya membetulkan beberapa perkara dan nilai yang salah, melalui penulisan novel saya. Yang sudah membaca novel saya, tahulah. Yang belum membacanya, sampai ke hari ini pun masih akan mempunyai selaput persepsi yang entah apa-apa.

Facebook.

[kredit]
"Facebook ni Israel punya! Kenapa kau tak activate aje? Kata benci Israel, kenapa main Facebook lagi?"

Pernah bertemu kata-kata yang rendah IQ seperti di atas? Sebab tak puas hati dan ego, mereka mahu pukul sama rata.

Pada saya, hukum Facebook terletak pada individu. Sesiapa yang tidak berniat untuk menggunakan Facebook beliau untuk 3 perkara, maka dia perlu dan patut untuk deactivate akaun Facebook miliknya.

Pertama: Untuk tujuan ilmu. Menerima dan menyampaikan ilmu. Hari ini sudah ramai ustaz-ustazah dan ahli akademik yang memiliki akaun facebook masing-masing. Tiap kali mereka post sesuatu, yang mereka post ialah benda yang ada nilai. Maka, di sanalah wujud nilai ilmu di Facebook. Kita baca, kita dapat ilmu baharu. Kemudian, kita share pula dengan klik dan juga dengan amalan.

Kedua: Facebook untuk tujuan ukhuwwah. Ukhuwwah sesama jantina pastinya. Jika berlainan jantina, perlu berhati-hati. Moga tak melanggar disiplin yang syariat tetapkan.

Ketiga: Dakwah. Saya ada banyak pengalaman dakwah melalui Facebook. Antaranya, apabila saya memanfaatkan aplikasi 'send message' kepada seorang teman yang tak bersolat. Bukan apa. Nak menegur kesalahan, kita perlukan suasana yang kondusif. One on one, dan delivering method pun kena lembut dan hikmah. Saya tahu dalam kedua hal itu, saya kekurangan. Kami jarang dapat berjumpa. Apatah lagi untuk face to face, one on one dengannya. Saya juga meragui kemampuan saya untuk kekal tenang (kut-kut jika dia pula yang beremosi). Maka saya hantarkan message sahaja.

Mulakan dengan kata-kata baik. Puji dahulu. Katakan, "Aku tengok kau baik dalam bab sekian-sekian. Tapi, ada something wrong yang tak betul dan perlu diperbaiki. Sebagai kawan yang peduli dan sayangkan kau, aku rasa aku perlu tegur. Bukan untuk busybody tapi sebab kita ni kawan. Kawan perlu tolong kawan. This is what friendship means, kan? Aku sayang kau. Jadi aku paksa juga diri aku cakap, yang masalah kau begini-begini. Dan aku cadangkan begini-begini"

Ingat, rule of advice. Pertama, puji mad'u supaya dia merasa suka dan seronok. Ini akan membuatkan hatinya besar dan mudah mahu menerima nasihat. Kedua, nyatakan kesalahannya secara terus tetapi dengan bahasa yang mudah difahami dan jujur. Jangan kaitkan dengan isu lain. Contohnya, "Kau ni aku tengok suka baca Solusi, tapi tak solat pun", atau "Kau ni usrah dah pergi, tapi couple lagi". Jangan. Cakapkan sahaja, kau tak solat atau kau couple. Ketiga, berikan solusi atau jalan keluar kepadanya. Contohnya, "Kau tak solat sebab tak pandai ke? Kalau tak reti, aku boleh ajar. Kalau tak ada kain, aku boleh berikan kain aku. Kalau tak ada telekung, kau boleh pinjam aku punya". Jangan hanya tahu bongkar permasalahan tanpa tahu selesaikan masalah.

Di Facebook ni, berkawanlah dengan ramai jenis manusia. Kerana saya ingat ada hadis riwayat Imam Tarmizi, Rasulullah S.A.W bersabda: "Mukmin yang bergaul dengan orang dan sabar dengan karenah mereka adalah lebih baik daripada mukmin yang tidak bergaul dan tidak bersabar dengan karenah orang lain".

Juga hadis lain, satu pengiktirafan daripada Rasulullah S.A.W, "Manusia ini ibarat bahan galian. Yang terbaik di zaman jahiliyyah ialah yang terbaik selepas islam (diberikan hidayah)"

Bergaul dan berdakwahlah kepada semua orang. Jangan kecualikan sesiapa.

Mana datang ilham untuk menulis?

Pertama, ia kurnia daripada Allah. Kedua, secara individu, saya rasa idea itu melimpah apabila saya mampu menjaga mata. Novel pertama saya itupun, separuh darinya saya siapkan dalam tempoh satu minggu. Idea mencurah-curah tika itu kerana saya sedang berada di kampung. Tidak seperti di tempat saya belajar dan praktikal, di kampung tiada pramugari seksi. Tiada staf wanita yang berpakaian tak senonoh. Boleh saya katakan, memang terjaga tika itu.

Maka benarlah kata Ibn Qayyim, maksiat itu ada beberapa kesannya. Salah satunya ialah ia menghalang daripada pancaran ilmu dan menggelapkan hati.

Ketiga, perlu banyak sedekah. Memang susah nak cari rasional dan kaitan antara sedekah dengan idea. Tapi ada satu hadis, Rasulullah S.A.W menyuruh kita ubati penyakit kita dengan amalan bersedekah. Dan secara praktikalnya, memang saya rasa begitu. Saya bukanlah orang yang banyak bersedekah pun, tapi saya rasa dan saya alami kelapangan dalam pemikiran dalam bersedekah.

Keempat, niat yang ikhlas. Tak perlu saya jelaskan panjang lebar. Dan terakhir, kita perlu banyak bergaul dengan orang. Kerana, it's good to learn from our own mistake but it's best to learn from others mistake.

Belajar daripada pengalaman, tak kiralah pengalaman kita mahupun pengalaman orang. Kerana pengalaman ialah guru tanpa sekolah, pendidik tanpa bukunya.


#Wallahua'lam.

Terima kasih kepada teman-teman di Universiti Malaya yang sudi menjemput saya untuk mengisi satu kerusi, yang mana dapat saya simpulkan, bahwa saya benar-benar hadir ke sana atas kapasiti seorang penuntut. Masya-Allah, terlalu banyak ilmu yang saya timba daripada dua panel yang fasih dan mantap itu, Dr Shaikh Mohd Saifuddeen dan Ahmad Fedtri Yahya.

Saya akan teruskan belajar, insya-Allah :)

   

November 30, 2012

Forum Techno-Da'ei di UM #1

Saya rasa bersyukur dan bertuah kerana semalam (29 November 2012), buat pertama kalinya dalam hidup saya, saya menerima jemputan untuk menjadi ahli panel dalam satu forum yang cukup besar maknanya kepada saya (terutamanya).
[kredit]
Tekno-da'ei.

Wah. Tajuknya sahaja sudah gempak!

Satu soalan: Siapa itu da'ei? Apa itu da'ei? Power rangers ke?

Da'ei ialah penyeru. Kan Allah sebut dalam al-Quran, surah Fussilat ayat 33,

"Siapakah yang lebih baik daripada orang yang menyeru kepada menyembah Allah, sambil dia sendiri melakukan amal soleh, dan dia berkata, 'Sesungguhnya aku seorang muslim'.

Dalam ayat ini, ada 3 kriteria seorang da'ei.

Pertama: Mengajak kepada menyembah Allah.

Mengajak ini bermaksud kita menyeru setiap lapisan masyarakat supaya melakukan setiap apa yang Allah perintahkan serta meninggalkan setiap perkara yang Allah larang.

Mengajak kepada Allah tidak semestinya mengajak kepada kumpulan itu ini. Bukan juga kepada pertubuhan itu ini. Yang saya perasan, ada segelintir kita bukan mengajak manusia kepada Allah, tetapi mengajak manusia kepada grup-grup atau jemaah-jemaah tertentu yang mana ini adalah satu disiplin dakwah yang sangat salah!

Kedua: Seorang da'ei ialah orang yang paling 'advance' dalam amal soleh.

Bilamana dia kata, "Jom solat di surau", dia sendiri sepatutnya sudah siap berpakaian, berwangian, dan bersongkok atau berkopiah. Atau apabila dia kata kepada orang ataupun tulis di Facebook, "Jauhi zina", dia sendiri sepatutnya berada 50 kilometer daripada ancaman zina iaitu couple.

Hati-hati. Allah memberi ancaman kepada orang yang galak nak ajak orang buat baik, tapi dia sendiri tak buat apa yang dia cakapkan. Fahamkan ayat kedua dan tiga surah As-Saff.

Walk the talk, brothers and sisters!

Ketiga: Seorang da'ei perlu ada izzah (kebanggaan).

Dia bukan seorang yang malu-malu dan takut-takut. Sebaliknya dia seorang yang nekad, dan bersemangat. Kerana itu dia berani berseru, "Saksikan, aku seorang muslim!".

Ada orang nak bawa islam, tapi dia takut dengan persepsi orang lain.
Ada orang nak buat kebaikan, tapi dia takut dengan cakap-cakap orang lain.
Ada orang nak jana perubahan, tapi dia takut dengan halangan pihak lain.

Akhir sekali, tak jadi apa-apalah. Sebab dalam hatinya tak ada rasa bangga, "Ini kerja aku. Ini kemuliaan untukku!"

Soalan bocor masa forum.

[kredit]
Ini kali pertama saya berforum. Jadi saya tak tahu adakah memang setiap panel akan diberikan soalan-soalan bocor?

Saya diberi tiga soalan. Kebetulan, 28 Nov ialah tarikh exam saya terakhir. Jadi pada malamnya, memang saya bersungguh-sungguh membuat persediaan untuk forum keesokan harinya. Tapi entah kenapa (Allah sahaja yang Maha Mengetahui), ada banyak kata yang tak terucap. Ada banyak buah fikir yang tak terlontar. Yang mana, akan saya kongsikan di sini. Harap anda boleh meneruskan bacaan dengan sabar. WOkey?

Pertama: Cabaran teknologi.

Pada saya, teknologi ialah cabaran. Bahkan lebih tepat, ia adalah ujian daripada Allah untuk Allah nilaikan siapa antara kita yang boleh memanfaatkan teknologi yang ada untuk cara yang baik dan benar. Sebab banyak tempat dalam al-Quran yang membawa kita sampai kepada makna itu.

Pertamanya, soalan Allah dalam surah al-Mukminun: "Apakah kamu sangka bahawa Allah jadikan kamu ni untuk bermain-main (tanpa sebab), dan kamu tak akan dikembalikan kepada Allah?"

Soalan ini Allah suruh kita fikirkan jawapannya, tapi bukan untuk kita beritahu Allah apa jawapan kita, kerana Allah telah sediakan jawapan-Nya dalam ayat 2 surah al-Ankabut: "Apakah kamu menyangka kamu akan dibiarkan untuk berkata 'Kami telah beriman!', sedang kamu belum pun diuji?"

Nah. Maknanya hidup ini ialah ujian daripada Allah. Termasuklah di dalam sana, teknologi.

Ini dikuatkan lagi dengan ayat 2 surah al-Mulk, "Yang menjadikan kematian dan kehidupan, untuk menguji kamu siapakah yang paling baik amalannya".

Maknanya, Allah bukan sekadar mahu uji siapa yang menggunakan teknologi yang ada untuk kebaikan semata-mata, tapi Allah mahu juga lihat, siapakah yang paling baik antara yang buat baik.

Atas neraca apa?

"Muslim yang paling baik ialah muslim yang paling bermanfaat kepada orang lain". (H.R Bukhari)

Lagi ramai manusia yang mendapat manfaat daripada satu usaha kita, maka lagi banyaklah ganjaran yang Allah akan beri kepada kita.

Bila kita kata hidup ini ujian, atau dalam bab ini, teknologi itu ujian, maka setiap ujian ada kertas soalannya, ada pemeriksa kertas soalan, dan ada markahnya. Bahkan, ada juga ganjaran dan juga denda kepada pelajar yang gagal.

Kertas ujian, ialah teknologi. Pemeriksa atau yang memberi markah, ialah Allah. Markahnya dan ganjarannya ialah syurga dan dendanya ialah neraka.
[kredit]
Sebab ada hadis yang sangat intim dengan kita, iaitu daripada penceritaan Abu Hurairah r.a, daripada periwayatan Imam Bukhari. Maksud hadis tersebut, "Sesiapa yang mengajarkan atau mencontohkan satu kebaikan yang mana kebaikan itu diikuti, maka orang itu akan mendapat pahala amalan kebaikan yang dibuat oleh orang yang mengikuti, tanpa dikurangkan sedikitpun. Begitulah halnya bagi orang yang menunjukkan dan mengajar kepada kejahatan. Apabila diajar, disebarkan, diperbesarkan, dan dimeriahkan kejahatan, maka sesiapa yang terjerumus dalam kejahatan yang diperjuangkan itu, akan membuatkan orang pertama tadi berdosa (walaupun dia cuma suruh tapi dia sendiri tak buat pun), tanpa dikurangkan walau sedikit pun"

Cerita seorang brader.

Sebelum saya kongsikan cerita ini, saya ada soalan: "Adakah televisyen ini tidak penting?"

Ada seorang abang, dia cukup benci dengan televisyen. Katanya, lebih banyak mudharat daripada manfaat. Saya setuju dalam satu hal, tapi satu hal yang lain saya tak berapa nak setuju. Sebab, sudah ada siaran Tv yang bermanfaat dan rancangan yang bagus-bagus. Contohnya Tv al-Hijrah. Bahkan TV3 yang terkenal dengan keburukan itu pun, ada juga rancangan-rancangannya yang baik dan bagus-bagus.

Tapi bagi abang ini, dia rigid berpegang pada satu kaedah fiqh, 'Apabila bercampur halal dan haram dalam satu hal, maka yang haram akan jadi lebih berat'.

Daripada menapis dan menyaring rancangan Tv, dia akhirnya buang terus Tv dari rumahnya. Hah. Mana ada Tv di rumahnya! Dan anak-anaknya dibesarkan tanpa televisyen. Mulanya memanglah tiada masalah, tetapi apabila anaknya sudah membesar, masalah mula timbul apabila anak-anaknya dibawa berziarah ke rumah sanak-saudara yang ada Tv. Anak-anaknya tadi jadi jakun, hairan, dan keanehan melihat teknologi bernama televisyen!

Agak-agaknya macam Goku semasa kecil, waktu kali pertama dia bertemu Bulma. Masa Bulma memasang Tv, Goku hairan dan terus menghancurkan Tv itu kerana pelik, "Macam mana ada orang dalam kotak kecil itu?"

Hah. Lebih kurang macam tu lah kut.

Lalu saya teringat kata-kata Umar al-Khattab r.a ; "Didiklah anakmu berlainan dengan keadaan kamu sekarang, kerana mereka telah dijadikan oleh Allah untuk zaman yang bukan zaman kamu".

Hari ini, kita berada di zaman ICT. Zaman super technologi. Segalanya di hujung jari. Maka, setiap ibubapa ada peranan yang sangat besar untuk mengajar anak mereka tentang cara untuk mengekstrak manfaat daripada teknologi.

Sebab itu saya hairan dengan sesetengah ibubapa. Mereka boleh berikan anak mereka smart phone, tapi tak boleh memberi panduan kepada anak mereka cara untuk menggunakan smart phone itu dengan betul dan bermanfaat.

Lebih dahsyat, ada ibubapa yang sanggup menonton drama melayu bersama anak-anak. Sungguh! Drama melayu lebih banyak mudharatnya berbanding drama atau filem inggeris. Kerana apabila ia drama atau filem bukan islam, maka anak-anak kita tahu, yang keburukan atau kesalahan yang dilakukan oleh pelakon itu adalah kerana dia orang kafir.  Kita juga tiada masalah untuk explain kepada mereka, "Tu, yang cium-cium tu, yang pegang-pegang tu, yang bunuh-bunuh tu, yang buat jahat tu, semua tu amalan atau perbuatan orang kafir. Orang islam tak boleh tiru."

Tapi drama yang dilakonkan oleh orang islam, akan membuatkan anak kita keliru. "Orang islam tapi pegang tangan? Orang islam tapi peluk-peluk? Orang islam tapi dating? Orang islam tapi rasuah? Ooooo... maknanya boleh lah ya orang islam buat macam tu?"

Oh. Teknologi...

(Saya sudah penat menaip. Saya sambung dalam entry lainlah, insya-Allah).
   

November 26, 2012

Kahwin Muda.

Saya mahu berkecuali pada asalnya, tapi siang tadi, saya tercuri dengar perbualan dua orang engineer (senior) saya yang bukan beragama islam.

"Seriously! Umur 12 tahun dah kahwin?", dia tergelak.

"Takut maksiat katanya", temannya menambah. Mereka berdua ketawa. Kedengaran sini.

[kredit]
Pandangan saya.

Sebelum itu, suka saya tegaskan bahawa berkahwin atas alasan mahu elak maksiat ialah satu keputusan yang baik. Saya tak kata itu tak bagus. Tak ada. Tapi, saya melihat bahawa ada satu perkara yang jauh lebih baik dan bagus daripada itu. Bahkan, saya juga melihat kepada beberapa perkara yang saya rasa releven, untuk saya menyokong pandangan saya iaitu; ada yang lebih baik daripada berkahwin kerana takut zina.

Laut yang dalam.

Pernah tak kita dengar pepatah, "Jangan membina rumah di tepi pantai, jika takut dilanda ombak".

Saya rasa pepatah ini sangat releven dengan orang yang takut terjebak ke kancah maksiat dan perzinaan.

Mengapa?

Kerana Allah tegaskan dengan setegas-tegasnya dalam ayat 32 surah al-Israk, "JANGAN DEKATI ZINA", dan ayat itu Allah akhiri dengan penegasan, "Sesungguhnya ia adalah perkata yang amat sangat keji".

Allah faham manusia. Kerana, Allah yang ciptakan kita. Allah tahu naluri dan sifat kita. Kerana Dia yang jadikan kita. Atas ilmu-Nya, Allah memberi kita amaran berupa satu perintah, agar kita jauhi zina. Larangan ini bukan sekadar, 'Jangan buat' tetapi ia bermula seawal "Jangan cuba mendekat!".

Oleh itu, saya melihat masalah orang yang terancam untuk berzina, ialah kerana dia telahpun mendekati zina itu sendiri.

Melalui jalan apa?

COUPLE.

Bukan saya nak marah. Tidak. Cuma, saya nak menimbulkan kesedaran, atas kesilapan kita.

Kita merasakan, "Kami keluar jalan-jalan sahaja. Bukannya pegang-pegang, bukannya cium-cium pun".

Kita tak merasakan itu kesalahan. Jauh sekali merasa itu satu dosa dan pengkhianatan kepada ibubapa dan Allah Taala.

Orang yang usianya masih muda hijau, tapi sudah terjebak dengan perhubungan yang intim (walaupun atas nama sahabat), maka saya tak terkejut jika mereka akan menyebabkan seorang bayi yang comel, dilahirkan. Pun comel, bayi lemah itu terpaksa menerima hakikat bahawa kehadirannya atas dunia ini hanyalah masalah!

Dan ya, bayi itu akan haramkan lidahnya selama-lamanya untuk memanggil lelaki yang memandangnya dengan benci itu ayah, dan diharamkan juga lidahnya untuk memanggil gadis muda yang meleleh air matanya sesal itu sebagai ibu.

Orang yang bercouple tak fikir kan macam ni?

Sebab mereka sedang berbuat maksiat. Orang bermaksiat ialah orang yang dicintai dan dikasihi Iblis dan syaitan. Maka, sudah tentulah syaitan akan membuatnya merasa elok perbuatannya bercouple itu.

Ah, bukankah Allah sendiri yang berkata bahawa syaitan itu menyesatkan manusia salah satunya dengan menghiaskan kejahatan mereka hingga nampak cantik dan molek di mata pelakunya.

Itulah yang berlaku kepada orang yang bercouple. Rabun dan buta.

Kesimpulan.

Senang sahaja nak elak diri daripada berzina.

Tak payah bercouple. Thats it.

"Tapi, macam mana nak kenal dengannya?"

Oh. Korang ingat kalau duk dating dan keluar sama-sama, dan berbalas SMS tiap malam, korang sudah kenal dengan dia?

Ingat apa kata seorang ulama silam (yang saya takut-takut saya silap namanya), "Jika 20 tahun pun kamu berpacaran, yang kamu kenal selama 20 tahun itu cumalah lakonannya".

Orang bercinta, sudah tentulah mahu kelihatan sempurna dan elok sahaja di hadapan mata orang yang dicintanya. Maka, yang dipaparkan hanyalah kesempurnaan, sedangkan itu cuma setitis air di lautan. Yang selebihnya ialah keburukan, dan itulah yang dirahsiakan.

Sebab itulah bila ada orang menelefon Ustazah Norhafiza Musa di radio IKIM dan mengadu masalah rumah tangganya, ustazah berpesan, "Banyakkan bertaubat. Kerana mungkin kesukaran dan masalah yang datang dalam rumah tangga ini adalah kerana kesilapan kita sebelum kahwin. Mungkin kita masuk ke alam perkahwinan dengan jiwa yang penuh dosa akibat perhubungan intim (walaupun belum berzina lagi) saat sebelum kahwin itu".

Bukan nak bongkak, tapi saya berani kata yang saya tak risau saya akan terjebak dengan zina, KECUALI jika roomates saya nak buat pedajal saya, dengan mengupah seorang pelacur cantik, dan mengurung saya dengan pelacur itu dalam bilik dan menggoda saya.

Hah. Yang itu saya tak tahulah apa nasib saya. (Nauzubillah)

Sebab, kata-kata Allah sendiri tentang Nabi Yusuf dalam surah Yusuf ayat 24, "Dan Yusuf pun berkehendak kepadanya, jika sekiranya dia tidak melihat (tanda kebesaran) dari Tuhannya"

Allah sedang beritahu kita bahawa setiap manusia mempunyai nafsu. Bezanya para Rasul, nafsu mereka dididik dan dijaga secara langsung dan terus oleh Allah.

Maha Suci Allah, yang Maha Mengenali setiap makhluk-Nya.

Bila Allah kata jangan dekati tu, jangan dekatilah...

Kalau tak, it is just a matter of time and chance, untuk kamu berzina!
 
Muda untuk bahagia.

Kerana saya fikir, masa muda ini lebih penting untuk diisi dengan soalan-soalan seperti, "Apa yang aku boleh sumbangkan untuk islam", berbanding "Macam mana aku nak kahwin ni? tak tahan dah ni!"

Tapi yang sebenarnya, saya pun memang ada perancangan saya sendiri :D

Tapi yang saya rancangkan bukan hanya duit dan pekerjaan, tapi persediaan ilmu dan emosi. Jika hari ini, bertahajjud walau seminggu sekali pun saya rasakan sukar, maka sudah tentulah belum masanya lagi untuk saya bernikah. Jika hari ini, hafazan saya setakat surah-surah pendek yang memang pendek, maka sudah tentulah saya tak mampu untuk tanggungjawab yang lebih besar daripada itu.
[kredit]
Pernikahan memerlukan kita untuk berfikir tentang tanggungjawab, kerana tanggungjawab ialah perkara yang tak akan selesai sehingga kita mati. Jangan difikirkan tentang nikmat rumah tangga, kerana nikmat itu satu masa nanti, akan terasa basi.

Cuma itulah. Foundasi yang tiris, akan menjanjikan ketirisan iman, dan daripada ketirisan iman inilah, rumah tangga yang dibina cepat roboh dan berkocak.

#Semoga Allah beri kita kefahaman tentang maksud 'setia di dalam mencintai', kerana jika kepada Allah pun kita tak mampu setia mencintai, maka jangan bermimpi yang kita akan mampu untuk mencintai makhluk ciptaan-Nya.
 
   

November 24, 2012

Antara kemanusiaan dan kewajipan. Apa pendirian kita?

 
Dalam satu sesi pertemuan dengan adik-adik minggu lepas, salah seorang bertanya kepada saya, "Bang, ada orang cakap kita sokong Palestin sebab kemanusiaan. Boleh ke macam tu?"

Saya senyum.

"Kita menyokong perjuangan rakyat Palestin bukan lagi kerana isu kemanusiaan tetapi kerana ia kewajipan kita", jawab saya.

Saya melihat adik itu mengangguk. Saya harap dia faham.
[kredit]
Palestin yang tak pernah jauh dari hati

Saya antara salah seorang daripada jutaan manusia yang 'like' page Activists around the world for Palestine. Hampir setiap jam, satu gambar baharu akan dimuat naik ke laman Activist around the world for Palestine, menunjukkan bantahan demi bantahan atas kekejaman Israel yang dilakukan di seluruh dunia.

Dari Timur, hingga ke Barat.

Dari Utara, hingga ke Selatan.

Negara umat islam dan negara umat bukan islam, sama-sama hebat dan bersungguh dalam meluahkan meluat, kebencian, dan penolakan mereka atas kekejaman Zionis yang mempunyai rekod buruk sebagai pembunuh kanak-kanak dan kaum wanita yang tak berupaya.

Bahkan jika kita ikut perkembangan sosial, di beberapa tempat seperti di Sweden, syarikat-syarikat yang berkiblatkan Yahudi, diboikot habis-habisan hingga terpaksa ditutup. Muflis. Dan demonstrasi yang mereka (orang Eropah) dilakukan bukan bermusim dan berkala seperti di Malaysia ini.

Di sana, mereka faham apa itu istiqomah.

Alang-alang mahu boikot dan menghalang pembunuhan besar-besaran ini daripada berterusan, mereka boikot hingga syarikat Yahudi gulung tikar. Bersungguh-sungguh, dan bukannya melepaskan batuk di tangga!

Hingga saya hairan sendiri, siapa sebenarnya saudara kepada rakyat Palestin? Siapa sebenarnya yang seakidah dengan penduduk Gaza?

Kita atau mereka?

Dalam al-Quran, banyak tempat yang Allah ceritakan tentang persaudaraan. Yang saya ingat, ada satu tempat dalam surah at-taubah. Ada juga dalam surah Ali-Imran, dan ada juga dalam surah al-Hujurat, dan surah-surah yang lain.

Saya ada lebih kurang 2000 teman di Facebook, dan sudah beberapa kali saya menemukan kata-kata yang berbunyi mirip begini, "Kenapa sibuk-sibuk sangat dengan orang Palestin. Orang Malaysia sendiri pun ramai yang susah".

Manusia jika ada iman, dia akan haramkan lidahnya berkata begitu.

Di Palestin, tak sama dengan di tanah air kita. Di sini, kita hanya memerangi syahwat. Kita berperang dengan nafsu rakus kita, dan kita juga memerangi nafsu rakus pemimpin-pemimpin dan menteri-menteri kita, yang sewenang-wenangnya memakan harta negara secara zalim

Tapi di sana, di Palestin, mereka berperang dengan harta dan jiwa mereka. Mereka pertaruhkan wang ringgit mereka dan juga nyawa mereka. Sekelumitpun mereka tidak takutkan kematian. Yang mereka takutkan ialah jika datang ke dalam diri mereka, rasa bacul, takut, dan gerus terhadap Zionis laknatullah.

Mereka di sana berdepan dengan krisis nyawa. Anak-anak kecil menjadi sasaran pembunuhan. Tahu mengapa?

Kerana mereka sedang membuat ethnic cleansing. Mereka mahu menghapuskan dan memupuskan bangsa Palestin daripada bumi. Mereka hanya mahu membiarkan orang mengenali bangsa Palestin ini dalam lembaran-lembaran buku dan risalah. Zionis mahu melakar satu perenggan dalam sejarah dengan berdakwatkan darah rakyat Palestin.

Kita? Apa peranan kita?

Sudah tentu kita perlu membenci. Kerana Yahudi laknat itu, walaupun peluru-peluru mereka tak menembusi dinding-dinding rumah kita, tapi ia telah lama menembusi dinding-dinding kesabaran kita.

Bagaimana mungkin kita boleh bersabar melihat anak-anak kita dibunuh, dibakar, ditembak, dikelar, dibom, dan dihancurkan oleh anjing-anjing Yahudi?

Sungguh. Setiap darah mereka yang tumpah, Allah akan tanya kepada kita, "Apa yang kita lakukan untuk membantu saudara-saudara kita?"

Kita kena faham. Kita beragama islam. Dalam agama ini, Allah mempersaudarakan kita atas talian iman. Kita menyembah Tuhan yang sama, walau bahasa kita berbeza. Walau kulit kita berbeza. Walau tinggi kita berbeza. Walau budaya kita berbeza.

Allah mempersaudarakan kita melepasi batas geografi dan batas zaman. Seorang lelaki yang bersaksi Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, walaupun dia tinggal di dalam tanah di kutub utara sekalipun, tetap dia saudara kita.

Sesama saudara, ada tugasnya dan tanggungjawabnya.

Kita bertanggungjawab membela mereka. Mereka diperangi, kita wajib membantu mereka. Mereka kesusahan, kita wajib menolong mereka. Mereka kesakitan, kita wajib merawat mereka. Mereka kesempitan, kita wajib melapangkan mereka.

Dengan apa?
Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan balasan Syurga, mereka berjuang pada jalan Allah maka di antara mereka ada yang membunuh dan terbunuh. Balasan Syurga yang demikian ialah sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam Taurat dan Injil serta Al-Quran. Dan siapakah lagi yang lebih tepat janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan ketahuilah bahawa jual-beli yang seperti itu ialah kemenangan yang besar. (At-Taubah ayat 111)
Kita lemah dan tak mampu menyandang senjata. Tapi kita ada wang. Kita ada naluri. Kita ada iman. Tapi kenapa tidak memberikan sumbangan, jika punya wang?

Mengapa tidak menzahirkan simpati, jika ada nilai kemanusiaan?

Mengapa tidak menjauhi sifat musuh kita, jika ada iman?

Sungguh.

Yahudi tak gentar dengan sumbangan kita kepada rakyat Palestin. Kerana mereka ada sponsor yang jauh lebih besar, iaitu syarikat-syarikat Yahudi yang didokong umat islam sendiri dan juga Amerika Syarikat yang banyak menyumbang.

Yahudi tak gentar dengan simpati kita. Mereka sudah kalis dengan caci maki kita, dan rakyat Palestin sendiri pun sudah kenyang dengan deklarasi itulah, pertemuan inilah, perjanjian itulah, undang-undang inilah dan sebagainya. Sudah muak! Kerana jika nilai simpati hanya pada bibir, maka sesiapa sahaja pun boleh bercakap.

Yang ditakuti oleh Yahudi hanyalah apabila umat islam kembali mahu berpegang teguh dengan agama Allah. Apabila umat islam mula ada kesedaran, mula menjalankan syariat Allah dalam seluruh sisi kehidupan, maka Yahudi akan mula ketar lutut dan ketakutan.

Hari ini, Malaysia masih dianggap sebagai 'under control' kerana telah sampai kepada mereka analisa-analisa yang telus tentang kehidupan beragama rakyatnya. Manakan tidak. Melawan godaan skrin sendiri pun kita kalah, MUSTAHIL kita akan mampu melawan mereka!

Drama di televisyen sahaja sudah cukup membuatkan solat kita lewat.

Filem terbaru di panggung sahaja sudah cukup membuatkan kita beratur panjang dan bersungguh-sungguh.

Game terbaru di smart phone sahaja sudah cukup membuatkan kita tidak mengendahkan panggilan ibubapa, apatah lagi panggilan Allah untuk bersolat.

Hinanya kita.

Hinanya kita.

Dan hari ini, saya terfikir sesuatu. Banyak manakah yang telah saya sumbangkan kepada perjuangan mujahidin Palestin?
[kredit]
Teringat saya kepada satu kisah yang disandarkan kepada seorang ulama salaf bernama Abdullah Bin Mubarak. Satu ketika dia pergi menunaikan haji dan tertidur lalu bermimpi. Dalam mimpinya, dia terdengar perbualan, "Jemaah haji tahun ini semuanya tertolak. Tiada seorang pun yang mendapat haji yang mabrur".

Lalu satu suara membalas, "Ada. Ada seorang sahaja yang beroleh haji yang mabrur"

Dan suara itu menjelaskan dan menceritakan tentang orang yang dimaksudkan. Tempat tinggalnya, namanya, dan semuanya dijelaskan dengan terperinci.

Abdullah Bin Mubarak terjaga dan terus dia pergi mencari orang itu. Apabila ditemui orang itu, dia lantas bertanya, "Aku bermimpi bahawa kamu mendapat haji yang mabrur. Apa amalan kamu wahai lelaki?".

Lelaki itu terdiam seribu bahasa. Dengan sebak, dia lalu bercerita, "Aku seorang yang miskin dan mempunyai cita-cita yang sangat tinggi untuk menunaikan haji. Jadi aku pun mengumpul wang hasil pekerjaanku. Sedikit demi sedikit ku kumpul hingga sampai jumlah yang boleh membuatkan aku sampai menunaikan haji. Tapi suatu hari, aku mendengar suara tangisan anak-anak tetanggaku. Aku cuba siasat, lalu ku dapati rupanya anak-anak kecil itu menangis kelaparan kerana hampir-hampir sahaja mati kebuluran. Si ibu itu sendiri buntu dan tak tahu lagi apa apa yang perlu dilakukan untuk menyuap mulut anak-anaknya. Aku menangis. Lalu, aku sedekahkan seluruh wang simpananku untuk haji kepada ibu dan anak-anak itu"

Cerita ini sudah lama diberitakan daripada lisan, kepada saya. Jadi saya tak berapa ingat sanadnya. Yang saya ingat cumalah pengajarannya.

Dan saya terfikir sesuatu. Apa ertinya saya berduit, jika sumbangan saya terhadap perjuangan membebaskan al-Aqsa, masih jauh kurangnya berbanding segala duit yang saya habiskan untuk saya bersenang-senang dengan teknologi, dengan makanan yang enak-enak, dengan pakaian yang cantik-cantik, dan seumpamanya.

Ah.

Betapa jauhnya saya dengan peribadi seorang syuhada'.

#menangis.
 

Musuh jin dan musuh manusia

Saya memandang langit. Wajahnya yang sedang berduka menyebabkan saya turut simpati. Saya mencerlung pada matahari. Wajahnya yang ganas membuatkan saya turut gerun. Dan saya memandang pada skrin informasi. Tahulah saya, kepada siapa langit bersimpati. Dan tahulah saya kepada siapa matahari berdendam kesumat.

Sungguh, seakan terasa perit mereka, rakyat Gaza. Seakan terdengar jeritan tangis mereka. Seakan terlihat cebik wajah musuh, siap untuk meratah mereka.

Tapi Allah berjanji. Dan janji Allah, segalanya yang pasti. Mereka akan dimenangkan. Cumanya nanti, saat semuanya beratur panjang atas pentas pemenang, kita risau yang tangan kita tergari, hingga untuk bersorak dan tersenyum pada mereka pun, kita tak upaya.

Nauzubillah.
[kredit]
Jadi, atas maksud itulah saya menulis artikel ini.

Agar kita kenal siapa sahabat siapa seteru. Agar kita tahu, siapakah yang perlu kita sayang, dan siapa pula yang perlu kita benci.

Pepatah melayu ada menyebut, "Tak kenal maka tak cinta".

Dek kerana itu, saya hairan dengan orang yang berkata "Kita bersaudara" tetapi usahkan untuk cinta, untuk peduli pun tidak sesekali.

"Sudah memang nasib mereka begitu", seakan melekat satu lapisan pekat yang menghalangi deria kemanusiaan daripada menghidu urusan ummat, tetapi deria kehaiwanan pula yang terfokus, menyentap keegoan diri!

Benar. Kita masih aman. Tapi aman kita, aman bermaksiat! Aman kerana ikutkan telunjuk Yahudi. Aman kerana ikutkan teladan Nasrani.

Kita cenderung kepada muzik, tapi jauh dengan zikir.
Kita dekat dengan maksiat, tapi jauh dengan ibadah.
Kita perjuangkan hak asasi, tapi tak peduli hak kepada Tuhan.

Inilah keamanan, yang tak aman-aman!

Adapun satu lagi kata-kata, "Tak kenal maka tak benci", dan kata-kata itu kita guna pakai kepada syaitan daripada jin serta manusia. Kerana sedari awal, saya telah tegaskan bahwa syaitan itu musuh. Selayaknya dibenci. Selayaknya dicela. Selayaknya dipukul, ditampar, disakiti!

Tetapi bagaimana kita mahu membenci jika sekiranya kita sendiri tak pasti apa yang mahu kita benci!

Saudaraku, ketahuilah untukmu bahwa syaitan itu menderu di dalam badan kita bersama lorong-lorong sempit aliran darah merah pekat nan mengalir!

Adapun syaitan dalam kalangan manusia, mereka tak menjalari pembuluh darah kita dan kita boleh nampak. Tapi hakikatnya, peranan dan misi mereka sama sahaja. Satu platun yang sama. Cuma modus operandi sahaja yang mungkin berbeza.
[kredit]
Allah, disaat melaknat Iblis dan menghalaunya keluar dari tempat yang mulia dari syurga, sempat mengkabulkan permintaan Iblis, berupa usia yang panjang hingga kiamat, dan peluang untuk menggoda bahkan menyorong manusia kepada jalan nereka. Allah izinkan, tapi Allah terangkan di sana bahawa hanya satu golongan yang syaitan takkan mampu menyentuhnya, iaitu golongan yang mukhlis (ikhlas).

Dari luar, dari dalam, di tengah-tengah, ikhlas menjadi penghalang. Iblis dan syaitan bukan baru hidup setahun dua. Sudah berpuluh bahkan beribu umat manusia yang berjaya mereka sesatkan. Sudah berjuta manusia yang mereka rekrut sebagai tentera syaitan dalam versi manusia. Jadi, kita sendiri pun perlu berjaga-jaga. Kita juga mungkin akan disesatkan jika kita tak memiliki pengetahuan tentang daripada jalan manakah kita digoda.

Mengajak manusia untuk kufur dan memusuhi Allah.

Setakat hari ini, sudah ramai yang kufur dan sudah banyak yang bermusuh dengan Allah. Buktinya? Mereka mencabar-cabar ketetapan Allah. Terang-terangan mengkritik syariat. Kononnya memakai tudung ialah simbul penindasan. Melaksanakan hudud ialah kezaliman. Berpuasa ialah penyekat produktiviti dan seumpamanya. Bahkan, banyak juga NGO yang menggunakan nama islam, mengajak wanita dan orang awam supaya membenci syariat. Dasar syaitan manusia!

Mengajak kepada bid'ah.

Ini jalan kedua, dan terbukti berkesan untuk menyesatkan manusia. Manusia beramal ibadah atas persangkaan, Allah akan suka dengannya. Tetapi sebenarnya dia makin jauh dengan Allah. Sebab itu kita perlukan ilmu. Ilmu datang dahulu sebelum amal. Kerana kita nak tahu, apakah yang kita mahu amalkan itu benar-benar ada sandaran dan ada ruang keizinannya oleh syariat islam.

Terjerumus dalam dosa besar.

Dosa besar ini ada banyak. Imam az-Dzahabi ada mengarang satu kitab yang namanya Al-Kabaair. Menurut Imam az-Dzahabi, ada lebih kurang 70 dosa besar yang wajib kita jauhi dengan sejauh-jauhnya.

Antaranya;

Syirik, membunuh, mengamalkan sihir, MENINGGALKAN SOLAT, tak bayar zakat, tak puasa ramadhan, tidak berhaji selepas ada kemampuan, DERHAKA IBUBAPA, memutuskan hubungan kekeluargaan, zina, homoseks, RIBA, makan harta anak yatim secara zalim, berdusta atas nama Allah, lari daripada medan perang, PEMIMPIN ZALIM DAN MENIPU, sombong dan bongkak, menjadi saksi palsu, minum arak, berjudi, menuduh zina kepada orang yang baik, menipu hasil rampasan perang, mencuri, merompak, SUMPAH PALSU, mengaiaya, memungut cukai secara zalim, memakan yang haram, bunuh diri, bohong, hakim yang zalim, menerima dan memberi rasuah, WANITA MENYERUPAI LELAKI dan LELAKI MENYERUPAI WANITA, dayus, perkahwinan cina buta, tidak bersuci selepas kencing, riya', mencari ilmu tapi menyimpan ilmu, khianat, mengungkit-ungkit pemberian, mengingkari takdir, mencari salah orang lain, FITNAH DAN ADU-DOMBA, mengutuk (melaknat) orang islam, INGKARI JANJI, percaya pada bomoh yang sesat, isteri yang nusyuz, melukis gambar (berhala), meratap kematian, mengganggu orang, berbuat buruk, MENGGANGGU TETANGGA, menyakiti dan memaki umat islam, MENYUSAHKAN MANUSIA, melabuhkan pakaian atas maksud riya', memamakai sutera dan emas (tulen) bagi lelaki, hamba yang melarikan diri, menyembelih untuk selain Allah, mengaku ayah kepada anak yang bukan anaknya, BERDEBAT ATAS MAKSUD PERMUSUHAN, enggan memberi kelebihan air, mengurangi takaran, merasa aman daripada kemurkaan Allah, mengganggu para wali Allah, MENINGGALKAN SOLAT JEMAAH, meninggalkan solat jumaat tanpa uzur, menzalimi wasiat, tipu helah, MENGINTIP RAHSIA ORANG ISLAM dan akhir sekali, mencela sahabat Nabi.

Melakukan dosa kecil

"Takpe. Dosa kecik ni ambil wuduk pun terampun"

Ha. Kalau kita berasa sebegitu, maknanya kita sedang dalam masalah besar. Kerana orang beriman itu, mereka memandang satu dosa kecil seumpama mereka sedang berdiri di tepi gaung. Bila-bila masa saja boleh jatuh mati. Tapi orang fajir pula, dialog dia macam di ataslah. Dia rasakan yang dosa ni macam lalat yang hinggap atas hidung sahaja. Dikibaskan tangan, maka larilah lalat itu.

Perlu diingat. Dosa kecil itu kan menjadi besar jika sekiranya kita berterusan melakukannya, dan juga berbangga, seronok, dan menceritakan pula tentang perihal dosa kita kepada orang.

Berlebihan dalam perkara yang harus.

Allah tak suka manusia yang berlebih-lebih. Dalam urusan makan, berbelanja, pakaian, dan segalanya. Yang Allah suka ialah bersederhana. Manusia, jika dia tidak berjaga-jaga dengan perkara yang harus, maka dia akan terdorong untuk dilalaikan. Dilewatkan solat. Baca Quran entah ke mana. Istighfar entah cukup tidak 100 kali sehari. Solat dhuhanya... dan macam-macam lagi. Padahal Allah ciptakan manusia untuk manusia beribadah. Bukannya matlamat dijadikan manusia itu untuk dia ber Facebook, untuk dia makan-makan, melancong, dan seumpama. Benda itu diizinkan, tapi jangan berlebihan dan menyebabkan terabainya tugas utama kita iaitu beramal ibadah sebelum mati.

Beramal dengan amal yang tak afdhol.

Dah susah sangat nak goda manusia, akhirnya setan ajak kita beramal. Tapi dia akan kacau amalan kita.

"Cukuplah dengan solat fardu aja", kata syaitan. Lalu kita pun rasa sudah besar diri, rasa sudah cukup bagus, rasa sudah soleh, dengan hanya benda fardu. Tak terdetik pun dalam hati kemahuan untuk melakukan ibadah sunat.

"Baguslah kau", sekali lagi syaitan menabur racun.

Maka kita pun angguk bersetuju. "Betul. Betul. Aku memang bagus. Compare dengan kawan-kawan aku, huh... diorang lagilah takleh harap". Riya dan ujub mula mendekat mengaku kembar kita.

Dalam islam ada fiqh aulawiyat (fiqh keutamaaan). Ada benda yang utama berbanding yang tak utama. Inilah namanya afdhol. Contohnya, antara solat sunat dengan memuliakan tetamu, sudah tentulah tetamu yang berziarah lebih patut kita utamakan. Antara berdakwah dengan beribadah sunat, maka tentulah dakwah itu lebih utama.

Macam itulah.

Sekarang kita dah kenal bagaimana caranya setan melemaskan kita. Apa yang kita perlu buat sekarang pula ialah, kita melemaskan pula mereka dengan ketaqwaan kita!

   

November 22, 2012

Dunia

Saya terbaca satu hadis selepas solat asar tadi, yang mana kata Rasulullah S.A.W, jika seorang bidadari syurga dibawa turun ke dunia, maka akan bercahaya-cahayalah bumi ini. Harumnya, oh... dari syurga hingga ke bumi baunya. Bahkan tambah Baginda S.A.W lagi, selendang wanita bidadari syurga sendiri adalah lebih bernilai, lebih indah, lebih cantik daripada dunia dan seisinya!

Subhanallah.

Makanya, saya terfikir dan terbayang.

Bagaimana agaknya Allah akan memperlakukan para wanita syurga, apabila nanti di dalam sana, mereka akan menjadi penghulu dan ketua kepada segala bidadari syurga.

Kerana membayangkan betapa indahnya syurga, saya teringat kembali kepada seekor bangkai anak kambing yang cacat. Bangkai yang ditemukan oleh Rasulullah S.A.W dan para sahabat Baginda dalam permusafiran.

"Apakah kamu mahu jika aku berikan kamu bangkai ini?", soal Rasulullah S.A.W. Sukar dijangka apa maksud Baginda.

"Wahai Rasulullah. Jika ia hidup pun aku tak mahu terima kerana kecacatannya. Inikan pula selepas ia jadi bangkai!", berkata sahabat Baginda. Spontan.

"Nah. Itulah dunia".

Hingga saya terfikir. Apakah sebenarnya yang saya bangga-banggakan atas dunia ini, yang saya kejar sepenuh hati, yang saya usahakan segenap tenaga. Adakah semata-mata untuk bangkai seekor anak kambing yang cacat ini?

Maka benarlah kata Imam Syafie, "Dunia ini ibarat bangkai. Yang mengejarnya hanyalah anjing".

Kita fokus dengan dunia hingga kita abaikan urusan akhirat. Solat berjemaah sesekala. Berasa puas pula dengan solat yang sendirian dan dikerjakan dalam akhir-akhir waktu.

Berasa cukup dengan belajar agama di sekolah rendah dan menengah sedang tak berasa jemu untuk sambung ijazah, sambung phD.

Berasa cukup dengan puasa Ramadhan, sedangkan tak berasa cukup dengan makan sepinggan.

Berasa cukup membaca Yassin saat ibubapa atau saudara meninggal, tapi tak berasa cukup membaca novel cinta, gosip, dan cerita sensasi artisan.

Berasa cukup ke masjid seminggu sekali, tapi tak berasa cukup ke padang bola dan panggung wayang.

Betullah, dunia ini tiada nilai.

Hanya jambatan yang menghubungkan negeri akhirat.

Hanya transit seketika, sebelum ke destinasi sebenar.

Maka, benarlah tafsiran Saidina Ali R.A terhadap apa yang kita doakan setiap hari sebagai 'fii dunya hasanah (kebaikan di dunia)'; iaitu kebaikan di dunia ialah memiliki isteri (pasangan) yang solehah.

Kerana cukuplah dunia ini terasa seperti di syurga, apabila memiliki seorang teman daripada jiwa yang mengajak dan berpimpinan ke Jannah!

Dunia,
Jangan perbudakkan aku.

Dunia,
Jangan perkudakan aku.

Dunia,
Jangan perbodohkan aku.

Kerna kamu bukanlah matlamatku!
 

November 18, 2012

Lelaki di bawah kubah al-Aqsa.

Dalam dunia ini, ada dua benda sahaja yang tajam. Pertama, mata pedang. Kedua, mata pena.

Apa yang saya baca dari Facebook Ibnu Batoota, serasa saya, adalah antara yang barisan perkataan yang paling tajam pernah menikam hati ini. Mujur, tajam ini bukan yang membinasa. Syukur, tajam ini untuk memperkasa.

Tadi di kelas fiqih mazhab syafie, ustazku yang selama aku belajar dengan dia memakai serban putih tiba-tiba datang kelas dengan serban hitam dan mukanya penuh kesedihan dan matanya cengkung dan lemah. Salah seorang dari kami bertanya, "Maulana nampak cantik hari ni dengan serban hitam". Beliau merenung kawanku dengan muka serius dan berkata, "Memakai serban hitam semasa perang hukumnya sunat, nabi dan sahabat memakai serban hitam semasa perang. Telah sampai berita kepadaku bahawa saudara kita di palestin sedang dibunuh, dan daku sangat ingin ke sana berjihad bersama mereka, aku tak dapat tidur beberapa hari dan tak lalu makan beberapa hari, aku sangat ingin membantu tapi daku tiada kemampuan, daku jauh disini, maka aku keluar dari rumah hari ini dengan niat jihad. Sekiranya ada yang sudi membawaku kesana, sekarang juga aku sedia. Sebab itu daku memakai serban hitam pada hari ini... dengan harapan walaupun aku tak dapat ikut jihad tapi aku sangat berharap di akhirat nanti Allah tidak golongkan aku dalam golongan yang pengecut seperti tikus! Aku tidak mahu digolongkan sebagai muslim yang tidak pedulikan muslim lain. Di Amerika kalau seekor anjing mati dibakar, seluruh dunia kecoh anggap ia zalim, sedangkan di palestin bayi muslim, saudara muslim, ibu muslim, ayah muslim dibunuh sewenang-wenangnya tidak ada yang hiraukan? Bagaimana mungkin seorang muslim mampu suapkan makanan dengan tenang dalam mulutnya sedangkan di sana saudaranya dibunuh diseksa? Sekarang ini dunia hanya dipenuhi perempuan sebab lelaki-lelaki semua sudah jadi pondan! Tidak ada LELAKI dalam umat pada hari ini....

Saya berkata jujur.

Walaupun saya aktif, kecoh, galak, bersemangat dalam menyatakan sokongan kepada rakyat Palestin, kecoh, galak dan bersemangat juga menyatakan benci kepada Israel, satu yang saya tahu tentang diri saya...

Saya belum berani untuk mati syahid.

Wallahi.

Saya tahu kelebihan mati syahid. Saya tahu betapa besar, betapa hebat, betapa lumayan, betapa tinggi ganjaran mati dalam perjuangan ini. Tapi, jikalah datang penyeru, "Sesiapa yang sanggup berjuang ke Gaza, sila beri nama. Kita akan hantar ke sana dalam masa terdekat",

Maka saya bimbang, saya tak sedia. Saya tidak menyatakan kesanggupan. Saya, yang pengecut. Yang bacul. Yang pondan.

Lalu saya terfikir. Sebenarnya apakah harga darah-darah yang mengalir itu? Sebenarnya apa harga air mata yang tidak mampu diseka itu?

Adakah hanya untuk gambar mereka di ambil, kemudian kita beramai-ramai klik 'Like' dan kemudian, 'Share'. 

Atau hanya untuk kita tulis, "Celaka Israel!"

Tetapi dengan kehidupan kita, sama. 

Tiada apa yang berubah.

Tiada amalan soleh yang meningkat.

Cuba tanya hati kita.

Berapa banyak iman kita telah bertambah saat melihat pergolakan di tanah air adik-beradik kita? 

Adakah solat kita makin khusyuk?
Adakah hidup kita makin tawadduk?
Adakah kita makin qanaah?

Atau, kita hanya berslogan, "Aku cukup benci Israel", tapi kehidupan kita masih lagi menurut apa yang mereka mahukan, iaitu kita bertuhan hanya dalam urusan solat. 

Kita,

Masih ada masa untuk memuaskan nafsu kita,
Berhibur,
Makan-makan,
Bergelak ketawa dengan galaknya,
Bergossip, berdating, berkhalwat.

Bukankah ini yang Yahudi mahukan daripada kita?

Solat subuhnya jam 6.30 pagi. Tiada berjemaah, jauh sekali tahajjud.
Al-Quran yang dipandang dengan ekor mata. Tidak dibaca, jauh sekali dihayati.
Buku agama yang disisihkan. Tidak diteliti, jauh sekali dipelajari.

Oh. Itulah kita. Lelaki dan wanita yang bacul! 

Kerana itu saya berazam, agar dengan leleh-leleh darah mereka, sebati dengan darah saya. Saya mahu berubah. Saya belum sanggup untuk syahid. Tapi saya tak pernah padamkan harapan untuk kematian semulia itu. Makanya, saya perlu berubah.

1- Kurangkan minit-minit di Facebook, kerana pemuda Palestin tak pernah ada masa untuk online pun!
2- Banyakkan berlapar, kerana kanak-kanak Palestin tak pernah kenyang pun!
3- Banyakkan mentelaah buku agama, kerana agama ialah satu-satunya senjata mereka.
4- Banyakkan mengulang kaji tentang bidang saya, kerana ia satu alat yang akan saya gunakan untuk membantu sahabat saya di sana.
5- Kurangkan tidur, kerana mereka di sana hanya mengenali tidur sebagai syahid.

Saya, hanya ada lima yang mana amaun ini sebenarnya terlalu kecil. Rasanya, walaupun saya berjaya mencapai apa yang saya hajatkan di atas, saya masih jauh lebih hina daripada seorang kanak-kanak Palestin yang usianya 5 tahun.

Kanak-kanak yang tidak takut mati. Bahkan berimpian untuk mati mulia.

Dan saya, yang masih takutkan mati.
Sedang saya tahu, merah di baju saya ialah darah mereka!

Darah kalian, darah kami juga,
Palestin, jangan cela kami,
Tetapi doakanlah kami,
Agar nanti kamilah lelaki,
Di bawah kubah al-Aqsa.

 Kita bercakap dalam dua bahasa yang berbeza tetapi kita saling memahami kerana bahasa hati kita adalah bahasa yang sama, kerana mengimani perkara yang sama.   
     

November 16, 2012

Satu Malaysia wasatiyyah

Saya sebenarnya terkilan, kerana saya harapkan khutbah hari ini akan jadi satu khutbah yang istimewa. Luar biasa. Kerana kira-kira saya, umat islam akan berbicara tentang isu yang runcing, yang tak pernah ada noktahnya hingga kini.

Palestin.

Tapi sebaliknya, khutbah hari ini mempromosikan tema maal hijrah 1434H, iaitu "Wasatiyah Tonggak Kesatuan Ummat". Mulanya, 'jaw drop' juga saya. Sambil hati saya berbisik "Ek?". Tapi apabila sepatah demi sepatah khatib mula membentangkan buah bicaranya, saya mula terpesona.

Alhamdulillah. Satu peringatan dan pencerahan yang sangat baik daripada khatib bertugas, tentang makna wasatiyyah.

Mujurlah dia tidak baca teks khutbah seratus peratus, sebaliknya membacanya sebaris dan menghuraikan komponen dalam ayat dibacanya. Jadi, sangat membantu pemahaman. Alhamdulillah.

Begini. Saya faham bahwa wasatiyyah ialah kesederhanaan. Ini bertitik tolak daripada beberapa nas, yang terpatri dalam al-Quran dan juga hadis. Ia adalah apabila Allah mengiktiraf bahwa ummat Nabi Muhammad, ialah ummat pertengahan. (Ummatan wasato). Juga, apabila Allah menyatakan bahwa Dia membenci golongan yang berlebih-lebihan, dan melampau batasan.

Begitu juga dengan hadis-hadis nubuwwah. Apabila Rasulullah S.A.W mengiktiraf bahawa sebaik-baik urusan ialah apabila ia berdiri di jalan kesederhanaan. Di antara ghuluw (melampau), dan longgar, ummat islam perlu berdiri di garisan tengah.

Mari kita memandang kepada realiti.

Jika begini takrifan wasatiyyah, maka adakah Malaysia negara yang mengamalkan ciri-ciri dan nilai-nilai kesederhanaan?

Saya jawab tidak. Atau jika boleh saya sopankan lagi pandangan saya, saya akan kata 'belum lagi'. Ini jawapan yang serupa yang saya boleh lontarkan kepada prasangka, "Adakah Malaysia sebuah negara islam?"

Serupa macam tadi, saya dengan rakan-rakan di pihak 'atas', berbeza kefahaman. Di saat mereka berbangga kononnya Malaysia negara islam, saya berpegang teguh dengan kenyataan bahawa Malaysia hanya negara umat islam.

Negara islam ialah simbol keagungan islam. Khilafah. Menyatakan bahawa Malaysia ialah negara islam, ternyata satu penghinaan kepada Rasulullah S.A.W dan para sahabat Baginda kerana apa yang Rasulullah S.A.W dan para khulafa' dan para ahli iman sebelum kita perjuangkan, tidak sama dengan apa yang kita perjuangkan.

Matlamat sahaja pun sudah lain. Inikan pula perjuangan.

Baiklah. Tinggalkan yang itu dan ke mari... kita kembali fokus kepada makna sederhana.

Sederhana ertinya adil. Adil pula ertinya 'meletakkan sesuatu pada tempatnya'. Keadilan ialah lawan bagi kezaliman kerana takrifan bagi zalim ialah apabila kita meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya.

Zalim ada beberapa jenis, sepertimana yang telah saya tuliskan dalam e-book saya. (Jadi saya malas nak ulang tulis. Pemalas!) (Download)

Adil tak semestinya sama rata. Kalau sama rata, punah ranah juga. Contoh ialah seorang bapa yang ada dua orang anak. Lelaki dan perempuan. Jika dia membeli baju, apakah dia akan membeli dua baju yang sama? Tidak mungkin. Kerana anaknya walaupun sama-sama zuriat keturunannya, tapi hakikatnya kedua orang anaknya itu berbeza. Pakaian orang lelaki dan pakaian orang perempuan kan tak sama.

Maka, wasatiyyah menuntut kita untuk bersikap adil. Meletakkan bongkah-bongkah perbezaan, terutamanya antara orang islam dengan yang bukan islam. Kamu! Yang mengaku islam. Jika benar mengamalkan dan mahu menerapkan unsur wasatiyyah, mengapa bersikap zalim dengan diri sendiri, dengan cara menggunakan, mengagungkan, mempertuhankan, dan memperjuangkan nilai-nilai Barat yang bercanggah dengan islam?

Sepatutnya, kamu kata kamu mahu wasatiyyah, kamu mahu sederhana, kamu mahu adil, maka kamu perlu ikut perjuangan islam!

Islam ialah agama yang diturunkan oleh Allah. Tulen, daripada Nabi Muhammad S.A.W. Sesiapapun kita, setinggi manapun jawatan kita, kita tidak boleh memanipulasi dan menggubal bahkan mengubah mana-mana elemen dalam islam secara suka-suka.

Tidak boleh!

Saya tidak bercakap tentang hudud pun lagi. Itu benda besar. Puncak menjulang tingginya.

Tapi saya memperkatakan tentang benda yang remeh, yang kecil. Iaitu sistem kehidupan kita. Hari ini, apakah yang paling banyak mendorong, menguasai, dan merasuk fikiran kita?

Keduniaan. Harta. Pangkat. Populariti. Dan seumpamanya.

Sejak kecil, kita diajar di sekolah, "Ini alam semulajadi".

Si anak kecil yang diajar pun lalu membesar dengan kefahaman, "Oh. Alam ini semula jadi", bukan lagi memahami, "Oh. Alam ini dan segala-galanya ialah dijadikan oleh Allah".

Di peringkat paling rendah (sekolah rendah) sendiri, kita telah sekularkan pemikiran anak-anak kita dengan menerapkan modul pendidikan cara barat. Sebab itu, ada subjek pendidikan islam yang mana pada pandangan saya, tak payah pun ada subjek ini kerana pendidikan islam itu sendiri ada di dalam matematik, di dalam sains, di dalam bahasa melayu, dan di dalam bahasa inggeris.

Cuma mungkin perlu diadakan beberapa kursus berkala untuk mengajarkan solat, wuduk, tayammum, dan seumpamanya.

Itu baru pendidikan bawahan.

"Tak boleh. Kita kan berbagai bangsa berbagai negara. 1 Malaysia kan"

Eh. Apa pula tak boleh? Kerajaan Islam Madinah itu, pun berbagai bangsa berbagai agama. Siap ada orang Yahudi lagi! Tapi mengapa aman, adil, tenteram, dan sejahtera sahaja?

Tak mengapa jika anak murid kita agamanya kristian, dia ingat, "Jesus yang ciptakan alam". Jika dia beragama Buddha, biarkan sahaja jika nak faham, "Sidarta Gautama Budha yang ciptakan alam". Apapun agamanya, kita biarkan saja.

Kerana, kita tidak memandulkan keinginan mereka untuk mengenali Tuhan! Hari ini, cikgu-cikgu mengeluh perihal anak murid yang rosak. Padahal, mereka sendiri yang telah memandulkan anak-anak kecil itu daripada timbul minat dan curiosity untuk mengenali siapa Tuhan mereka. Lupakah cerita Nabi Ibrahim mencari Tuhan? Disangkanya matahari tuhan, tapi matahari hilang saatnya malam. Disangkanya bulan Tuhan, tapi bulan hilang diganti siang.

Kita tak tahu, anak murid kita yang kristian itu pun boleh mengalami apa yang Nabi Ibrahim alami. "Kalau betul Jesus itu anak Tuhan, kenapa dia mati? Kan sepatutnya seorang anak menyerupai bapanya. Bapanya Tuhan tak mati, jadi anaknya patut jadi Tuhan yang tak matilah?"

Itu sekadar contoh.

Makin kita meningkat pandai, makin jauh kita tersasar. Kita belajar untuk mengejar sijil, bukan lagi untuk keberkatan ilmu. Redha Allah, huh... lagilah jauh. Tanyalah kepada diri masing-masing, mengapa serius benar kita belajar?

"Aku nak dapatkan 10A dalam SPM nanti"

Untuk?

"Nak masuk Uni yang bagus-bagus supaya nanti sudah graduasi, boleh dapat kerja yang bagus-bagus".

Sekali lagi otak kita diajar untuk memahat keyakinan yang kononnya rezeki itu datang bersama lamanya belajar di Universiti dan banyaknya 'A' pada sekeping kertas. Tidak lagi difahami bahawa Allah yang memberi.

Tak adil bukan?

Bekerja pun begitu. Orang kerja di jabatan-jabatan, di kementerian-kementerian bahkan lagi kasihan. Ikut sahaja arahan pihak atasan, hingga terkadang, terpaksa melanggar hukum syariat kerana secupak nasi. Yang kasihannya, orang yang digelar Sahibul Samahah sendiri kadangkala tersepit. Mahu bercakap, bimbang dituang periuk nasinya tapi jika tidak bercakap, bimbang masuk neraka.

Wallahua'lam.

Saya, dengan rendah diri, sangat mahu jika sekiranya kerajaan dapat mengotakan apa yang mereka katakan sebagai wasatiyyah. Kerana hari ini, saya melihat yang berlawanan dengan apa yang mereka katakan. Hari ini, syariat dipegang dengan sangat longgar.

Sedangkan, wasatiyyah ialah kita tidak melampau tapi tidak pula longgar. Melampau ini umpama khawarij yang terlajak dalam menghukum. Bagi mereka, orang yang melakukan dosa besar telah dikira kafir. Itu yang mereka terlajak. Makanya, umat islam yang wastiyyah bukan umat islam yang terlajak dalam segala segi. Tak terburu-buru nak kata "Kau masuk neraka", dan seumpama.

Umat yang wasatiyyah juga sudah tentu bukan yang longgar pegangan agamanya. Yang pergi ke masjid hanya pada hari-hari kebesaran. Yang apabila wanita tidak menutup aurat, dia berkata, "Lantaklah dia. Itu urusan dia dengan Tuhan. Bukannya urusan aku".

Bukan juga yang apabila diadakan majlis keramaian, mereka menjemput artis K-Pop yang menghairahkan, atau yang menari bollywood di majlis terbuka.

Bukan juga yang memberi kebenaran kepada konsert yang melalaikan, dan memberi anugerah kepada orang-orang yang melalaikan anak-anak muda.

Bukan juga yang tidak ada pendirian di saat Rohingya disalai dan dibakar, saat Palestin disembelih dan dilapah. Bukan juga yang menggelar terrorist dan pemberontak, pengkianat dan penderhaka kepada mujahidin di Syria, yang hangat merah darah mereka mengalir melawan kezaliman syiah nan celaka.

Bukan juga, yang tak segan silu mempromosikan "Sila layari laman sesawang ini untuk menonton video seks ketua pembangkang (kononnyalah)"

Hingga akhirnya terdengar rintihan sang mujahid setia, "Duhai... kami, para ibubapa, guru dan ustaz-ustazah, saban hari memikirkan soal kehancuran pekerti anak-anak kami. Kami berusaha setiap hari mahu memusnahkan jahiliyyah yang meratah iman pemuda kami. Tapi TV3, dengan mandat dan izin, mempromosikan pula video seks dan lucah".

Saya, lelaki yang mahu menghirup kedewasaan.
Saya, mahukan Malaysia yang lebih baik.
Lebih wasatiyyah.
Lebih taqwa.

Kerana apabila kamu kata kamu Malaysia, maka kamu adalah orang yang apabila Allah berikan kamu kuasa, kamu MEMERINTAHKAN (bukan hanya menyarankan) rakyat, orang bawahan, ahli, dan semua yang islam untuk bersolat, kamu bayar zakat (termasuklah juga dengan gunakan harta dengan cara yang betul) dan dalam masa yang sama, kamu tutup serapat-rapatnya pintu maksiat dan kamu buka seluas-luasnya pintu kebaikan.

Itulah kamu, lelaki dan wanita, Datuk dan Tan Sri di dalam surah Al Haj, ayat 41.

Saya menulis bukan untuk menghasut agar saling membenci. Bukan juga untuk saling menunding jari. Saya hanya mahu menyeru, agar siapapun kita, marilah kita mengimplimentasi makna wasatiyyah. Kami yang memang dari dahulu hidup sederhana, insyaAllah mampu untuk besederhana. Tapi kamu, yang berada di atas? Mahukah turun sedikit untuk ke bawah dan besederhana bersama-sama kami?

       

November 15, 2012

Percik jari di tahun baharu.

Saya tertanya sebenarnya. Mengapa dan sejak bila umat islam menyambut Awal Muharram?

Dan saya tak serius sangat untuk dapatkan jawapannya. Jika ada yang mahu melakarkan jawapan, ruangan komen sentiasa saya buka, hatta kepada 'spammer' pun. Tapi, daripada semua isu tentang 1 Muharram, satu yang pasti ialah umat islam di Malaysia (seluruh rakyat sebenarnya termasuklah yang bukan islam pun), bercuti.

Untunglah.

Maka, dalam suasana kerehatan, suka saya mengajak diri saya dan kalian untuk merenung kepada beberapa isu yang runcing berkaitan dengan hijrah. Serasa saya, sejak kecil lagi saya disajikan dengan kisah-kisah penghijrahan Rasulullah S.A.W dari Mekah ke Madinah, pada setiap rembang 1 Muharram.

Buatlah apa yang namanya forum maal hijrah. Maka ceritanya yang itulah.

Anjurlah yang namanya ceramah Awal Muharram. Nanti kisahnya yang itulah.

Hingga terbawa ke dalam kotak memori dan terkunci sungguh-sungguh ingatan bahawa Nabi Muhammad S.A.W berhijrah ke Kota Madinah, disambut dengan ceria nan ramah oleh ansar, dan Baginda membina masjid serta mempersaudarakan di antara kaum muhajirin dan ansar.

Tetapi nampaknya pendapat yang lebih diyakini menyatakan hijrah Rasulullah S.A.W dengan teman baiknya, Abu Bakar R.A berlaku pada satu malam di bulan rabiul awal, bukan lagi muharram.

Baik. Tinggalkan isu itu. Kita bukan nak fokus kepada sejarah dan sirah, tapi mahu fokus kepada ibrah.

Sebelum ke Madinah, sebenarnya ada satu legasi hijrah pernah dijalankan iaitu ke Habsyah. Hari ini, Etiophia. Rasulullah S.A.W menyuruh Jaafar bin Abdul Mutalib R.A memimpin legasi ahli iman yang tertindas di bumi kaum quraish saat itu, untuk ke sana kerana mahukan pembelaan dan kehidupan yang lebih tenteram.

Walhal dalam islam, makin banyak ujian, makin besarlah darjat dan ganjaran. Kerana itu ulama fiqh mengeluarkan satu usul berkenaan dengan klausa itu.

Pun begitu, sebagai Rasul yang dalam hatinya penuh dengan cinta, Baginda menyuruh ahli iman ini berhijrah juga. Baginda tak suka melihat ahli iman ini diperbudakkan, diperkotak-katik, dan diperlekeh kerana beriman kepada Allah.

Itu pengajaran pertama mungkin. Kita, jika hari ini bekerja di satu tempat yang menghalang kita daripada melakukan taat kepada Allah, dan mengikat kita kepada patung perhambaan pada pangkat dan harta, maka kita perlu berhijrah. Tukar kerja lain, kepada kerja yang tak membuatkan kita lalai dari-Nya, yang tak membuatkan kita mengangkat duit dan pangkat sebagai imam, dan yang tak menghalangi kita daripada menjalankan hukum Allah.

Jangan salahkan bos anda kerana tak izinkan anda melakukan taat kepada Allah. Dia mungkin jahil. Nanah dan lendir memenuhi hati hingga cahaya-cahaya nasihat tak mampu tembus. Sebaliknya, salahkan diri sendiri jika masih kekal, istiqomah, dan tetap di dalam syarikat dan kumpulan itu. Jangan diikat dengan tali perhambaan sesama manusia!

Kedua, hijrah ke Habsyah dengan hijrah ke Madinah berbeza dari segi keputusan, (result/output). Saat penghijrahan ke Habsyah, umat islam saat itu hanya dapat menyelamatkan diri daripada terus disiksa dan dianiaya oleh bangsat-bangsat Mekah saat itu. Bahkan disebut oleh beberapa ulama sirah, dalam rombongan itupun masih ada beberapa orang yang murtad. Murtad kerana sampai di Habsyah, mereka jadi kagum dengan agama nasrani lalu memeluk agama nasrani.  Susah nak percaya. Tapi itulah dia yang berlaku.

Mungkin itu pengajaran kedua. Ada orang yang kita fikir, "Dia ini maqam tinggi". Iyalah. Sebab sudah ikut tarbiyyah dari dahulu lagi. Telah ikut berjuang sejak dahulu lagi. Tetap tabah dengan kesabaran yang tulen, sejak mula lagi. Tapi itu tak menjanjikan satu penamat yang cemerlang. Ada orang yang beriman bersungguh-sungguh di awalnya, tapi di hujung-hujungnya, dia terpana dan tersilau.

Itu hikmahnya Rasulullah S.A.W mencontohkan kepada kita amalan doa yang maksud doa itu, "Wahai Tuhan yang membolak-balik hati. Tetapkanlah hati kami dalam agamaMu dan ketaatan kepadaMu".

Sebab sudah dibuktikan bahawa yang memegang anak kunci syurga ialah Allah. Dia boleh beri kepada siapa sahaja. Yang jauh dariNya pun dia boleh rapat-rapatkan. Yang sudah dekat pun, boleh jadi jauh denganNya!

Mungkin contoh yang lebih praktikal ialah saya. Jika dahulu, di awal blog ini diasaskan (ayat ini macam kurang tepat), saya menulis dengan hati yang satu warna sahaja. Tak ada pelangi-pelangi macam hari ini. Waktu itu, tak ada bisikan syaitan yang membuatkan niat saya lari dan bertukar. Tapi semakin hari, semakin saya larut dalam dunia tarbiyyah, ujian kepada hati jadi makin dahsyat. Ritma hati saya sendiri kadangkala saya tak faham. Itulah yang namanya ujian. Jika bukan kerana bantuan Allah, maka kita pasti akan terjelupuk saat diuji. Maka, wajib kita berdoa dan berusaha agar nikmat istiqomah dapat kita cicip setiap saat.

Ketiga, tidak berlaku penyebaran islam saat hijrah ke Habsyah. Mengapa? Kerana tiada sumbangan lelaki yang namanya Mus'ab bin Umair R.A yang menurut ahli sirah, jika tapak kakinya dicat dengan warna merah, maka akan merahlah kota Madinah kerana gigihnya seruan dakwah Mus'ab bin Umair itu. Satu pintu ke satu pintu. Satu keluarga kepada satu keluarga. Semuanya diajak kepada islam secara jelas dan adil. Hasil daripada perutusan Mus'ab untuk menjadi naqib pertama umat islam, 70 orang penduduk madinah memberi bai'at kepada Rasulullah S.A.W dalam perjanjian Aqabah kedua yang mana daripada 70 orang inilah, Rasulullah S.A.W dijemput untuk menjadi khilafah kerajaan islam pertama dunia.

Iya. Dakwah perlukan orang yang memulakan. Itu Mus'ab. Tapi jika dunia ini hanya ada seorang Mus'ab, maka tak selesai masalah. Sebaliknya, kita perlu menjadi orang yang berada di belakang Mus'ab itu. Kita perlu membantu orang yang berdakwah. Ketahuilah, bukan semua orang mampu buat dakwah tapi semua orang mampu untuk menyebarkan islam.

Apa maksud saya?

Dakwah maksudnya ajak. Ulama memperhaluskan lagi definasinya sebagai 'ajak orang yang tak mahu islam kepada mahukan islam'. Dakwah tak serupa dengan tarbiyyah. Tarbiyyah ialah membentuk; dan ia adalah untuk orang yang sudah mahu, berminat dan inginkan islam.

Orang yang tak mahu, belum berminat, inilah orang yang kita dakwah. Orang yang sudah mahu, sudah berminat, itu orang yang kita tarbiyyah. Nampak bezanya?

Sebab tu dalam al-Quran, jika dimasukkan kisah-kisah dakwah, ia adalah kisah di antara orang yang tak beriman dengan orang beriman. Antaranya kisah Habibun Najar dalam surah Yassin yang mati dipijak oleh orang kampungnya, dan selepas dia mati, dia berkata "Alangkah baiknya jika kaumku mengetahui akan apa yang telah Allah berikan kepadaku".

Juga kisah Firaun dengan Nabi Musa. Kisah Kaum Ad dengan Nabi Hud. Kisah kaum Samud dengan Nabi Saleh. Kisah ayahanda Ibrahim dengan Nabi Ibrahim. Kisah LGBT kaum Lut dengan Nabi Lut. Dan seumpamanya.

Dakwah perlukan semua orang. Ada yang pandai bersyarah tapi ramai yang tak pandai. Tapi dalam kalangan yang tak pandai itu, 99% peratus ialah orang yang tak bisu. Jadi, apalah sukarnya mengungkap kata-kata, "Jom dengar ceramah Ustaz tu".

Daripada 99% itu, 88% mempunyai kenderaan sendiri dan tidak bisu. Jadi apalah susahnya jika dia berkata, "Jom dengar ceramah ustaz tu. Kita pergi naik kereta aku".

Daripada itu, 77% pula mempunyai rezeki yang lebih, kenderaan sendiri, dan tidak bisu. Maka apalah salahnya dia berkata, "Jom dengar ceramah ustaz tu. Kita pergi naik kereta aku. Lepas tu kita pergi makan dan aku belanja".

Daripada itu pula, 66% mempunyai recorder. Jadi apalah salahnya jika dia bercakap dengan diri sendiri, "Apa kata aku rakam ceramah Ustaz ni".

Daripada itu lagi, 55% tahu teknologi. "Apa kata aku tolong upload di YouTube?"

Dan 44% daripada itu, mempunyai kemahiran menulis. "Apa kata aku tulis dalam blog aku. Nanti ada orang boleh baca".

Daripada 33% pula, ada yang aktif dengan Facebook, "Apa kata aku share video dan artikel ini di Facebook?"

Dan selebihnya, masih ada peranan masing-masing. Setidaknya, sebagai pemberi semangat kepada orang-orang di atas, juga sebagai penyambung doa atas kerja yang tak kenal rehat ini.

Mungkin itulah pengajaran ketiga. Bantu. 'Share'. 'Like'. 'Suggest'. Hidup perlukan sinergi. Simbiosis. Kalau semua mahu jadi pendekar, maka apa perlunya dicipta pistol. Begitulah yang dikatakan oleh Ustaz Salim A. Fillah, "Jika dakwah ini hanya perlukan lidah, maka apa perlunya anggota badan yang lain".

Kita mungkin tak boleh menjadi 'lidah' untuk agama ini. Tapi kita boleh menjadi 'kaki', yang mana dengannya orang yang terlindung di balik kelambu hiburan boleh tahu adanya 'lidah' di atas. Kita juga boleh jadi 'tangan', supaya orang tahu bahawa ada 'kaki' dibawah dan ada 'lidah' diatas.

Faham tak apa saya maksudkan ini?

Cukuplah tiga dahulu. Kalau saya panjang umur, saya sambung. Tahun depan ke. Tengoklah macam mana :)

 

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails