December 18, 2011

'Drama King'

Beberapa minggu lepas, dalam satu pertemuan dengan adik-adik, salah seorang daripada mereka bertanya, "Apa pendapat abang tentang dua golongan manusia ini, yang golongan pertama ialah golongan yang suka solat berjemaah, suka baca al-Quran, suka buat amal ibadah tapi hilang sensitiviti dalam agama. Bila solat, baca Quran... tak ada apa-apa kesan bagi dia. Dan apa pendapat abang tentang golongan kedua yang jarang-jarang solat berjemaah, jarang-jarang baca al-Quran tapi bila mereka beribadah, hati mereka sangat terkesan"

Lama saya terdiam hingga muka adik tadi berubah payau sedikit. Mungkin dia bimbang saya tak menyukai soalannya. Tak. Saya cuma berfikir, dan terus berfikir. Rumitnya soalan ini.

Pertamanya, apa yang dimaksudkan dengan hilang sensitiviti dalam agama?

Adakah, dengan banyak perilaku buruk-buruk? Banyak terlibat dengan benda langha? Banyak terlibat dengan perkara melalaikan seperti mengata orang, mengumpat orang, dan mengosipkan orang? Adakah hilang sensitiviti itu kerana mengagung-angungkan hiburan yang tak sihat?

Jika maksudnya begitu, saya sekeras-keras mengiyakan. Memang selama ini, saya perhatikan ramai manusia yang begini. Dia rajin ke surau. Dia rajin membelek mushaf, tapi dia juga rajin ketawa mengekek bila mengata orang. Ironis bukan?

Dan saya pasti, sedikit sebanyak keburukan ini ada pada kita kerana kita sama sekali tak pernah sempurna.

Saya suka mahu menegaskan dan memperingatkan diri saya sendiri khususnya, bahawa sifat solat yang sempurna ialah ia dapat menjadi satu pagar yang memisahkan diri kita daripada kelakuan keji dan juga perbuatan-perbuatan mungkar.

Banyak solat, banyak puasa sunat, banyak baca al-Quran... tapi mungkin sahaja Allah belum terima amal mereka. Sebab jika amal itu diterima, kesannya kita boleh nampak. Paling jelas pada peribadi. Sebagai contoh, dalam bab haji. Kita sering didoakan supaya memperolehi haji yang mabrur. Tapi mabrur itu bagaimana? Adakah dengan selepas pulang ke tanah air, kita kembali kepada sikap kita yang seperti siamang itu? Bukankah tanda-tandanya ialah kita berterusan dalam kebaikan, sebagaimana kita di tanah suci dahulu.

Inilah yang dia tandanya amal yang diterima Allah- Allah melorongkan hati dan jiwa kita untuk sentiasa istiqomah dan berterusan di dalam ketaatan.

Saya juga akan mengatakan bahawa tak semestinya orang yang banyak solat sunat, banyak puasa sunat, dan banyak beramal itu sebagai baik dan orang yang kurang amal itu sebagai tak baik. Saya tak kata.

Kerana kita berada di zaman akhir, yang banyak benar fitnah. Banyak benar tribulasi dan mehnah pada kesihatan iman kita.

Ada orang yang terselamat bukan kerana dia punya iman yang kuat pun, tapi terselamat kerana dia tak terdedah dengan angin jahiliyyah. Ada orang yang umpama lalang, meliuk-liuk dipukul jahiliyyah bukan kerana tak ada iman, tapi kerana dia tak cukup kuat sahaja. Tapi orang begini adalah lebih baik kerana dia merasai nikmat taubat. Dia juga merasai nikmat penyesalan.

Jika kita telusuri sejarah, kita lihat Fudhail bin Iyyad juga pernah punya sejarah hidup yang kelam. Dalam sebuah kisah hidupnya, dia ialah seorang samseng. Dia suka mengganggu orang di jalanan hingga para penduduk berasa takut untuk melalui jalan itu sekiranya ada Fudhail di hadapan. Sanggup mereka berpatah balik dan mencari jalan alternatif. Lihat, betapa dahulu Fudhail ini sangat tidak disukai masyarakat.

Satu hari, dalam kebiasaannya mengganggu orang, dia memanjat rumah orang. Dan pada satu rumah itu, ada seorang wanita cantik yang sedang membaca al-Quran. Isi rumah itu sedang membaca ayat ini:

أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ 

"Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman untuk khusyuk dan tunduk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan banyak di antaranya orang-orang yang fasik" (al-Hadid ayat 16)

Lalu merembeslah keluar air mata Fudhail Bin Iyyad. Bibirnya merintih, "Ya Allah. Telah tiba masanya. Telah tiba masanya". Lalu dia bertaubat- taubat nasuha. Taubat sungguh-sungguh hingga tiada lagi daki jahiliyyah yang merintik. Semuanya diseka, semuanya dicuci dengan amal soleh dan pembaikian diri.

Itu suatu kisah yang sangat menakjubkan. Orang yang paling buruk, Allah pusing sedikit sahaja hatinya lalu dia berubah menjadi orang yang paling baik! Allah beri dia mendengar satu ayat al-Quran sahaja, dan hatinya terus sahaja berubah paksi. Sedang kita? Setiap sebulan khatam sekali bacaan al-Quran, tapi adakah ia benar-benar meninggalkan bekas dalam hati kita? Atau adakah kita membaca al-Quran, hanya wayang sahaja? Satu sandiwara menipu untuk menimbulkan titik-titik kekaguman dalam hati orang lain- kononnya aku lebih baik dari kamu.
Saudaraku. Suka saya saya mengingatkan tentang iblis. Dahulu, dialah penghulu semua malaikat. Dahulu, dialah ketua segenap ketaatan. Dahulu, dialah makhluk yang paling soleh. Tapi kerana satu keingkaran sahaja, Allah hinakan dia. Semasa Allah memerintahkan segenap malaikat untuk tunduk hormat (sujud) kepada Nabi Adam a.s, iblis enggan. Iblis ingkar! Kerana apa? Kerana dia merasakan dirinya adalah lebik baik daripada nabi Adam. Dia diciptakan daripada api, sedang Adam diciptakan dari tanah.

Hati-hatilah. Ada dua punca utama orang menjadi takbur. Pertama, kerana ilmunya dan kedua kerana amalnya. Mungkin kerana amal dia banyak, dia jadi hilang sensitiviti. Ada orang meminta-minta, dia rasa tak terpanggil untuk membantu. Jika ada orang perlukan nasihat, dia akan mencemuh dan mengherdik orang itu dahulu. Mungkin juga jika ada orang yang meminta tolong, dia akan berdolak-dalih.

Dan paling jelas, dia tak akan dapat menerima nasihat jika orang yang menasihatinya itu ialah orang yang lebih kebawah darjatnya berbanding dia, iaitu orang yang tak sehebat dia dalam beramal. 

Bukankah dahulu pernah berlaku satu kisah antara dua orang bani Israel. Satu orang alim, warak. Satu orang lagi fasik, bermaksiat. Ditakdirkan Allah, kedua-dua mereka ditemukan di satu jalan. Lelaki warak menarik wajahnya daripada memandang si fasik dan lelaki fasik itu menoleh ke arah lain- daripada memandang wajah si alim tadi. Tapi atas dasar apa?

Lelaki warak itu enggan memandang wajah lelaki fasik itu kerana lelaki itu terlalu banyak dosanya. Tiada langsung ketaatannya. Dan hatinya menyumpah seranah orang itu. Menyampah sungguh! Mual!

Manakala lelaki fasik dan banyak bermaksiat itu lain pula ceritanya. Dia menarik muka bukan kerana benci tapi kerana malu. Hatinya tak henti-henti mengeluh kesal, "Lelaki itu tak pernah buat maksiat. Setiap saat dia beramal soleh sedangkan aku tak pernah melakukan ketaatan"

Lalu apa Allah buat? Allah muliakan lelaki fasik ini berbanding lelaki alim tadi. Kepulan awan di langit memayungi lelaki fasik tadi. 

Inilah jawapan saya kepada adik saya itu. Secara tuntas, saya dan dia bahkan semua kita wajib berjaga-jaga. Bimbang-bimbang ada secebis takbur tertanam dan bermukim dalam jiwa hingga menjadikan kita berasa gah dan sombong hingga pada hilang sensitiviti dalam beragama.

Maka jika itu berlaku, kita sudah menjadi 'drama king'.

Tahniah.

********
Saya sebenarnya tak berpuas hati dengan jawapan bagi soalan adik ni. Walaupun dia senyum tanda puas hati, tapi saya tidak. Jadi saya harap kalian yang punya pendapat atau penerangan lanjut, silalah kongsikan di ruangan komen ya.

Terima kasih. Moga Allah merahmati kalian dengan rahmat yang melimpah ruah.
  

December 12, 2011

Untukmu, puteri...

Puteri,
Pernah makan ubat tak? Mesti pernah kan? Dulu masa puteri kanak-kanak, mak puteri mesti suapkan puteri ubat. Lucu pula membayangkan masa-masa dulu tu. Mesti masam saja muka puteri kerana dipaksa untuk telan ubat, kan? Tak apa. Saya faham puteri. Saya dulu pun macam tu juga; tak suka makan ubat. Pahit!

Yalah puteri. Kita punya pandangan yang sama. Ubat memang selalunya pahit, tak sedap dan kita pun tak suka. Tapi puteri, pahit-pahit ubat pun, ia penting dan ia bernilai.

Puteri,Tujuan saya menulis surat ini pun sama. Saya nak memberi 'ubat'. Saya tahu ia 'pahit'. Saya tahu puteri pun tak suka. Tapi puteri... kita kan sama-sama setuju yang pahit itu menyembuhkan. Jadi saya harap sangat puteri tak melenting. Baca, fikir, dan bertindak.

Puteri,
Allah berfirman dalam ayat 5 surah At-Tin: "Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dala bentuk yang sebaik-baiknya". Ayat Allah ini sangat betul puteri. Pada diri puteri, tiada yang tak cantik. Tiada yang tak indah. Tiada yang tidak menawan. Semuanya memikat. Sungguh!Tapi puteri, dalam ayat yang lain, Allah juga berkata: "Kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh".

Puteri... saya tak bermaksud untuk mengatakan puteri itu 'rendah'. Tidak sama-sekali. Tapi puteri kena ingat, Allah kata kita ni 'rendah', tak cantik, tak indah, bahkan hodoh, bodoh, hina, dan jijik jika kita tak taat kepada Dia.

Puteri sayang,
Allah benar-benar Maha Pencipta Yang Agung. Ciptaannya sempurna. Buktinya jelas terpampan dan terpasung pada diri puteri sendiri. Puteri indah, cantik. Tapi atas dasar apa cantik itu? Atas tujuan apa jelita itu? Dan untuk apa diciptakan oleh Dia, dirimu yang indah? Untuk suka-sukakah? Saya rasa tidak. Untuk semudah petikan jari, keindahan itu dipertontonkan kepada semuakah? Saya yakin bukan. Untuk sebuah senyum jengkel, keindahan garapan Dia pada batang tubuh puteri dinikmati dengan khianat oleh mata-mata manusia? Sudah tentu bukan!

Lalu, kenapa Dia jadikan puteri sangat jelita? Sangat indah? Sangat menawan? Dan sangat mengiurkan? Jawabnya: "La'allakum tashkurun". Mudah-mudahan puteri bersyukur.

Puteriku,
Boleh tak jika kita berbicara sedikit tentang aurat? Saya tahu puteri jemu. Saya faham puteri bosan. Iyalah. Sudah ramai yang 'menghentam' orang-orang macam puteri kan? Orang yang 'free-hair', orang yang berpakaian singkat, orang yang bergaya seksi. Kata mereka, orang-orang macam puteri inilah yang bakal memenuhkan neraka. Sedihnya saya. Tak patut langsung mereka kata begitu. Adakah mereka itu bukan calon ahli neraka? Hingga mereka celupar sangat nak kata puteri begitu! Maafkan saya puteri. Saya kecewa dan tumpang bersedih.

Tapi tak apa. Puteri dengar dahulu apa saya nak cakap ni. Berlapang dadalah. Saya tak mencaci, jauh sekali membenci. Tapi kerana saya sayang, kerana saya kasih, dan kerana saya ambil peduli, saya sertakan diri puteri untuk sama-sama duduk di 'meja bulat' ini, bersama bercakap tentang aurat.

Puteri, bagaimana ya saya mahu bermula?

Mungkin petamanya saya patut benar-benar meminta maaf. Saya akui saya tak bijak. Saya akui juga saya tak cukup kretif dan berhikmah dalam berkata-kata. Tapi saya pohon benar, tiada sedikit luka pun saya tinggalkan dalam hati puteri yang indah itu. Tiada.

Puteri, kita sama-sama mengakui bahawa aurat bagi wanita ialah seluruh tubuhnya kecuali muka dan tapak tangan. Setuju? Kerana kita bermazhab Syafie, maka kita yakini seluruh tubuh yang kecuali bahagian wajah dan pergelangan tangan ialah aurat. Lalu, daripada rambut hinggalah ke hujung kaki, selain daripada dua anggota zahir itu, wajib bagi puteri untuk menutupnya. Setakat ini masih boleh bersetuju?

Oh, apa dia? Kaki?
Ya. Kaki juga aurat puteri. Tapi tak apa. Kita fokus dahulu kepada perkara pokok.

Puteri mesti ada kawan-kawan wanita yang solehah, yang baik-baik kan? Tengok apa yang mereka pakai? Tubung labuh, jubah, stokin tangan, dan sarung kaki. Itu biasa bagi mereka. Tapi mungkin puteri tak tahu, selain mereka, ada juga satu golongan lagi yang bertudung. Mereka tidak menampakkan keindahan rambut mereka, tapi hanya itu sahaja yang mereka simpan.

Kecantikan batang tubuh mereka dibiarkan 'diratah' oleh nafsu serakah golongan pria. Bagi puteri, betul tidak orang macam ini?

Betul? Kenapa puteri kata betul? Oh... sebab kawan-kawan puteri yang baik-baik tu cakap kalau tak pakai tudung, berdosa masuk neraka. Iya?

Betullah tu puteri, tapi tak tepat. Puteri kena ingat satu; aurat wanita bukan semata-mata rambut. Tak pernah termaktub dalam mana-mana bahagian dalam agama, bahawa jika wanita sudah bertudung, bermakna aspek aurat dia sudah selesai. Tak ada puteri. Kata-kata sahabat puteri tadi tu tak tepat.

Yang masuk neraka bukan hanya orang yang tak bertudung, tapi orang yang berpakain mendedahkan keindahan batang tubuh, itulah yang paling layak dahulu. Tak kiralah dia bertudung atau tidak, labuh atau singkat... asal saja sisi penampilannya menggeletek nafsu lelaki, membangkitkan ghairah lelaki tanpa dia sendiri sedar, maka dia lebih patut ke neraka.

Maaf. Saya bukan nak menakut-nakutkan tapi hakikatnya memang begitu. Islam yang datang daripada Rasulullah ada dua elemen; 'basyiran' wa 'naziran', berita gembira dan peringatan. Saya cuma menyampaikan peringatan.

Puteri, pada diri orang yang tak bertudung, memang dia berdosa pada Allah. Tapi bagi yang berpakaian ketat dan mendedahkan keindahan tubuh badan, dia berdosa dua kali ganda. Lebih-lebih lagi, yang bertudung tapi berpakaian ketat, dia berdosa bahkan berganda-ganda!

Atas dasar apa saya bercakap begini? Sembereno? Tidak...

Cuba puteri ingat balik, apa tujuan Allah mewajibkan wanita berjilbab. Kita sama-sama rujuk surah al-Ahzab ayat ke 59: "Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak gadismu, dan isteri-isteri orang mukmin; "Hendaklah kamu menutup jilbabnya keseluruh tubuh mereka", kerana yang demikian itu agar mereka itu lebih mudah untuk dikenali, sehingga mereka tidak akan diganggu. Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang"

Apa yang puteri dapat ambil pengajaran? Kita sama-sama lihat tujuan jilbab itu- "...agar mereka itu lebih mudah untuk dikenali, sehingga mereka tidak akan diganggu..."

Ya. Itu tujuannya. Ada yang kata, tak bertudung membangkitkan nafsu. Benarkah kata-kata mereka ini? Betulkah dengan hanya tunjuk rambut, nafsu lelaki akan bergelojak? Mungkin pada kes-kes yang kritikal, lelaki 'gila' teroleng-oleng. Tapi bagi lelaki yang kebanyakan, dan yang majoriti lagi normal, setakat nampak rambut, nafsu ini belum lagi terdorong untuk penzinaan.Tapi jika batang tubuh itu dibiarkan ditampal dengan benang, atau dibiarkan dilekatkan dengan fabrik halus, ya. Itu memang satu ancaman pada nafsu. Ia benar-benar membuka ruang kepada zina. Atau yang lebih kita takuti, ia membuka ruang kepada jenayah rogol.

Puteri kena ingat, Allah jadikan puteri sebagai makhluk yang cukup indah. Cukup cantik. Setiap inci tubuh puteri ibarat kilauan mata Medusa; yang mengikut kepercayaan Orang Greek lama, jika kita memandang kilaun mata Medusa, kita akan keras dan menjadi batu. Samalah! Jika sekali lelaki terpandang keindahan batang tubuh puteri, mereka akan membatu. Susah untuk mengalihkan pandangan kerana nafsu sudah menguasai dimensi sedar. Kerana itu saya minta puteri berhati-hati. Kita hidup di zaman yang serba tak kena. Tak ada orang baik di sini. Jika mahu selamat, sama-sama patuh pada solusi yang Allah tetapkan. Puteri kena tutup aurat, dan kaum lelaki seperti saya pula perlu menjaga kehormatan kaum wanita seperti puteri.

Kerana itulah saya tak pernah tergesa-gesa menyuruh orang bertudung. Sebaliknya, saya suka kalau puteri dan kawan-kawan bermula dengan memakai pakaian yang sopan-sopan. Takrif sopan bagi saya ialah yang longgar, yang labuh, yang tak menayang bentuk badan, terutamanya pada bahagian dada. Contoh pakaiannya ialah baju kurung.

Sedikit demi sedikit, bertukarlah kepada tudung. Saya tahu puteri suka berfesyen dan bergaya. Tak jadi masalah jika tak melampau batas. Bukankah kita orang islam ada batas-batasnya? Puteri bebas mahu menggayakan tudung. Tak pernah jadi kesalahan untuk bergaya asal saja prinsipnya tak digadai. Apa dia prinsip itu?Yang ini penting. Sangat penting. Prinsip bertudung ialah untuk mempamerkan identiti seorang muslimah.

Kerana itu saya kecewa dengan gadis yang bertudung tapi terlompat-lompat, terjerit-jerit, dan terjerut bila bertemu artis. Kerana itu juga saya sedih dengan gadis bertudung yang bercengkerama, berpegangan tangan bahkan sudah membintangi klip-klip video telefon bimbit dengan aksi ghairahnya. Saya pernah menangis juga. Adakah ini muslimah?

Muslimah wajib ada identiti!

Makanya, orang yang begini dosanya ada bonus- iaitu mendatangkan fitnah kepada agama. Puteri masih ingat tidak dahulu, pernah ada kes video seks guru agama tersebar. Kononnya bertudung labuh, tapi berzina dengan teman lelaki. Ramai yang mengeluarkan kenyataan bersifat mengeji, menghina dan marah. Berang. Tapi semuanya dibuat atas perkiraan emosi. Benar kita marah. Benar kita kecewa. Tapi kita tak pernah nak bersoal jawab, menyelidik kenapa gadis bertudung labuh pun tercampak ke kancah zina.

Jawabnya mudah puteri. Hari ini zina bukan lagi pintu pada aurat yang terbuka, tapi ia juga kerana pergaulan yang tak ada sisi penjagaannya. Lelaki dan perempuan, tak kiralah bertudung atau tidak, jika ia sudah mula melebihi batas-batas dan disiplin-disiplin yang ditetapkan, maka sama-sama mereka bertiga; bersama syaitan, merangkak ke pintu zina dan mungkin ia akan membuka pintu kebinasaan yang lebih besar iaitu pintu nereka.Cuma beza antara bertudung, berpakaian ketat, dan pergaulan bebas ialah pada tahapannya.

Puteri tak perlu tergesa-gesa bertudung, tapi puteri cuma perlu segera melindungi keindahan batang tubuh. Puteri juga tak perlu terkejar-kejar membuang atau menyorokkan pakaian-pakaian yang seksi dan mendedahkan batang tubuh, sebaliknya yang paling penting ialah puteri kena menanam batas atau pagar pada perhubungan antara lelaki dan perempuan.

Benar dia kawan kita. Benar dia teman lelaki kita. Dan benar, dia tunang kita. Tapi prinsip tetap prinsip. Jangan gadaikannya.

Dan akhir kata, saya tegur kerana sayang. Ya, kerana sayang. Jangan puteri marah, jangan puteri meradang. Kita sama-sama menelan ubat. Kita sama-sama merasa pahit. Tapi untuk hari esok yang lebih sihat, biar kita sama-sama menelan.

Salam takzim,
Hatimu.
 

December 4, 2011

Musibah dalam tarbiyyah?

Tahukah anda apakah musibah yang paling berat bagi seorang yang mengaku dirinya pendakwah?

Bagi saya, musibah yang paling besar itu ialah bilamana dirinya sudah lagi tidak memeluk bimbingan wahyu. Setiap kata-kata, setiap perbuatan, setiap contoh yang dipertonton, bahkan setiap derap langkah dan hembusan nafas... semua sudah tidak dilorongkan oleh panduan wahyu. Sebaliknya, semua itu dipacu oleh kemampuan akal yang terbatas bahkan sesekali digelincirkan pula oleh nafsu. Itu musibah terbesar! Setidak-tidaknya, bagi saya.

Dakwah ialah tugas paling mulia.

Mengapa saya berkata demikian? Kerana semua rasul daripada Nabi Adam yang memulai, hinggalah Nabi Muhammad sebagai penutup kenabian, semua mereka melaksanakan dakwah. Bahkan semua sahabat Rasulullah juga melakukan dakwah. Dapat kita simpulkan bahawa berdakwah ialah suatu kewajipan yang dituntut kepada semua manusia tapi berbeza tahapannya mengikut individu itu sendiri.

Dari mana wujud perbezaan tahapan ini?
Banyak. Antaranya ialah pada kedudukan sosial, dan paling asas... ia berbeza kerana faktor tarbiyyah.

Baiklah. Kita tinggalkan dahulu topik ini. Sebaliknya kita tumpukan dahulu kepada aspek tarbiyyah. Tarbiyyah itu apa? Dalam bahasa yang mudah untuk difahami oleh orang umum, tarbiyyah itu didikan; bagaimana kita mendidik diri sendiri dan orang lain untuk memahami islam. Inilah yang saya cakap pada permulaan tadi. Tarbiyyah ialah cara kita berinteraksi dengan wahyu; al-Quran dan hadis nabawi.

Makanya, bagi orang yang melalui jalan tarbiyyah... diri mereka harus ada perbezaan dengan orang awam. Ya. Jika dilihat kepada sahabat nabi dengan orang arab jahiliyyah, kita sendiri boleh melihat perbezaannya. Jika anda meragui pernyataan saya ini, maka rujukilah sirah. Ada satu kisah yang berkait dengan seorang sahabat nabi yang bernama Abu Dzar ra. Suatu ketika, Abu Dzar tanpa sengaja telah memarahi hamba sahayanya yang berkulit hitam dengan perkataan 'hitam' yang melambangkan perkauman (rasist). Perkara itu sampai pada pengetahuan Rasulullah lalu baginda berkata kepada Abu Dzar ra, "Sesungguhnya sisa-sisa jahiliyyah masih bermukim dalam dirimu". Lalu Abu Dzar tersedar dan langsung bertaubat atas perbuatannya yang membayangkan dirinya masih bersisa dengan jahiliyyah.

Saya kira ini jelas. Orang yang mengikut jalan tarbiyyah sebagaimana yang pernah dimulai oleh Rasulullah kepada sahabat Baginda, patutnya punya perbezaan yang ketara dengan orang jahiliyyah yang tak mengikut jalan tarbiyyah. Tapi hari ini, kita sama-sama bersedih. Mengapa?

Bila masuk bab hiburan, tarbiyyah atau tidak... sama sahaja.
Bila masuk bab bola, tarbiyyah atau tidak... sama sahaja.
Bila masuk bab k-pop, tarbiyyah atau tidak... sama sahaja.

Di mana perginya sensitiviti kita?

"Cerita tu baguslah! Ada nilai-nilai dan mesej-mesej yang baik"

Ini komen seorang 'pelajar Universiti tarbiyyah' kepada satu filem tu. Katanya, ada mesej yang bagus. Tapi malangnya, mesej yang baik itu cuma kurang lima minit sahaja daripada dua jam yang panjang itu. Sebaliknya, babak-babak ranjang adalah lebih banyak dan panjang. Tidakkah orang yang ditabiyyah harus rasa terhina bila ada sebuah filem yang begitu; memasukkan yang batil dengan haq- memanipulasi haq, hingga menjadikan kebenaran itu kelihatan tempang!

Patutnya orang yang ditarbiyyah ajak kawan-kawan supaya jangan tengok, tapi sekarang... orang yang ditarbiyyah pula 'banyak masa' untuk bersedap-sedap dengan nafsu.

Sedih! Itu baru satu. Bagaimana pula dengan orang yang belajar al-Quran, yang bercakap tentang dakwah dan tarbiyyah tapi terkejar-kejar pada artis-artis? Mereka tak ada ekor. Mereka bukan monyet, tapi mengapa orang yang mengikuti jalan tarbiyyah mahu menjadi ekor mereka!

Ya. Saya tahu anda meminati mereka, tapi jangalah tergedik-gedik. Orang lain menjerit-jerit, takkan kita nak sama menjerit? Kalau orang lain nak bermandikan api, takkan kita nak mandi dengan api juga, jadi sama-sama terbakar? Begitu?

Di depan kaca televisyen pun sama juga. Masa menonton perlawanan bola sepak. Orang lain memaki hamun pemain di tengah padang yang gagal menjaringkan gol, kita pun sama memaki hamun! Macam-macam kita jeritkan, kita marahkan, dan kita lemparkan. Semacam kita tak ditarbiyyah; tak dididik dengan agama pula!

Bacalah dengan mata hati. Saya bukan menzahirkan kesedihan, tapi saya cuma menzahirkan kerisauan. Risau, kerana Allah berfirman dalam ayat 38 surah Muhammad;


"(Ingatlah), kamu ini adalah orang-orang yang bertabiat demikian - kamu diseru supaya menderma dan membelanjakan sedikit dari harta benda kamu pada jalan Allah, maka ada di antara kamu yang berlaku bakhil, padahal sesiapa yang berlaku bakhil maka sesungguhnya ia hanyalah berlaku bakhil kepada dirinya sendiri. Dan (ingatlah) Allah Maha kaya (tidak berhajat kepada sesuatupun), sedang kamu semua orang-orang miskin (yang sentiasa berhajat kepadaNya dalam segala hal). Dan jika kamu berpaling (daripada beriman, bertaqwa dan berderma) ALLAH AKAN menggantikan kamu dengan kaum yang lain; setelah itu mereka tidak akan berkeadaan seperti kamu"

Kalau kita yang ditarbiyyah ini pun tak mahu serius menolak jahiliyyah, maka Allah tak rugi. Tapi kitalah yang rugi. Kita menanam janji pada setiap minggu, dalam setiap halaqah, dalam setiap liqo' untuk berjiran di syurga tapi selepas beberapa saat kita berlepas diri daripada pertemuan itu, kita kembali mendampingi jahiliyyah.

Tapi jangan risau. Agama ini tetap akan menang. Cuma risaulah tentang nasib kita di akhirat kelak.

Bagaimana?
Dah tahu dimana tamayyuz kita?
      

November 29, 2011

Doa dan nasihat.

Dalam hadis 40 susunan Imam Nawawi, ada sebuah hadis yang berbunyi, "Agama itu nasihat." Hadis itu menyenaraikan bentuk-bentuk nasihat itu; iaitu kepada siapa. Salah satunya ialah kepada orang awam seperti kita.

Dan hari ini, kita telah melangkah ke tarikh 4 Muharram 1433 Hijrah. Maknanya, sudah masuk hari yang keempat kita diberikan ruang dan peluang untuk bernafas di tahun yang baharu. Terima kasih kepada Allah.

Pertama sekali, artikel kali ini ditulis bukanlah untuk memecah belahkan masyarakat. Jauh sekali untuk saya membawa kalian kepada terjebak ke dalam perpecahan. Pun begitu, saya berada dalam keadaan separuh terpaksa untuk menulis artikel ini walaupun saya sedar, di sebalik kebaikannya, ada juga nilai-nilai yang kurang enak, terutamanya bertitik tolak kepada kesatuan ummah. Maka, saya merayu dan memohon dengan merendah diri agar kalian membaca susunan ayat ini dengan jiwa yang besar juga hati yang basah dengan mahabbah.

Saya mahu berbicara tentang satu isu cabang; doa akhir tahun dan doa awal tahun, sunnahkah?

Sejak saya masih di bangku sekolah hingga kini, di pelantar kerjaya... saya sudah terdedah dengan amalan membaca doa akhir tahun dan doa awal tahun. Dan pada hemat saya, ia memang satu amalan yang bagus. Tetapi... ada beberapa perkara yang bersabit dengan amalan ini yang seharusnya kita ambil sedikit masa kita, tarik nafas... dan kemudiannya sama-sama bermuhasabah.

Di dalam islam, asal kepada setiap perkara yang bukan ibadah ialah harus melainkan ada dalil yang mengharamkannya. Sebagai contoh; makan. Kita boleh makan apa-apa sahaja yang kita suka, kecuali bahan-bahan yang tertera dalil (bukti) pengharamannya, seperti babi, bangkai, darah, harta anak yatim, harta riba... dan lain-lain. Senarainya boleh tahan panjang juga tapi tetap... yang halal itu jauh lebih banyak untuk kita pilih mengikut selera kita.

Dan di dalam islam juga, asas kepada ibadah ialah haram, melainkan ada dalil (bukti) yang membenarkannya. Sebagai contoh; ibadah solat. Di mana dalilnya? Senaraikan sahaja. Dalam al-Quran ada... dalam hadis dan perilaku sunnah Baginda juga ada.

Tapi, untuk amalan membaca doa awal tahun dan doa akhir tahun, ada dalil tak?

Entahlah. Setakat yang saya belajar, saya bertanya, dan saya membaca... dalilnya ada. Cukup konkrit juga, iaitu pada ayat 60 surah Ghafir. Kata Allah, "Berdoalah kepada-Ku. Nescaya Aku akan perkenankan permintaanmu".

Juga pada ayat ke 186, surah al-Baqarah... Allah berfirman, "Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaku"

Nah! Dua dalil pun sudah cukup bukan? Tetapi... yang disebut ialah berdoa. Ya. Tidak disebut pula perkataan akhir tahu atau awal tahun? Aneh ya. Jadi... wujud atau tidak amalan membaca doa di awal tahun dan akhir tahun ini?

Saya tiada jawapan. Allah lebih mengetahui. Tetapi bagi saya, berpegang dengan kedua-dua ayat al-Quran di atas... saya cenderung untuk mengatakan bahawa tidak ada masalah sekiranya kita mahu membaca doa akhir tahun dan doa awal tahun. Lebih-lebih lagi, para ulama silam di nusantara sendiri telah lama mengamalkan amalan ini bahkan mewariskan pula dari satu generasi ke generasi yang datang kemudiannya. Kebaikannya jelas terpampang; iaitu kita tak terlupa bahawa kita sedang melangkah ke tahun islam yang baharu... walaupun di saat-saat dan ketika yang lain, kita terdorong untuk lebih mengingati tahun masihi dan melupakan langsung tahun hijrah; tahun islam. Ada benar atau tidak kata-kata saya?

Cuba hadam.

Maka, dengan sendirinya kita tak boleh meletakkan sebarang hukum kepada amalan membaca doa akhir tahun/awal tahun ini. Pertama sekali, Allah menyuruh kita untuk memperbanyakkan doa. Dalam hadis bahkan disebut bahawa doa itu senjata muslim. Tetapi itu bukanlah dalil yang menyatakan bahawa kita wajib melafazkan doa akhir tahun dan doa awal tahun!

Sebabnya mudah. Tidak ada dalil yang khusus tentang itu. Bahkan, tahun islam itu sendiri mula disusun di zaman pemerintahan Umar al-Khattab, dan tidak pula direkodkan dalam mana-mana riwayat bahawa beliau, atau Saidina Usman, atau juga Saidina Ali ada mengamalkan doa khusus akhir tahun dan awal tahun. Tiadak bukan? Jika anda ada bertemu dengan dalilnya, silalah lampirkan. Saya sangat-sangat mengalu-alukannya.

Oleh sebab itu... sudah terang lagi bersuluh bahawa amalan berdoa itu ialah suatu yang dituntut sepanjang masa, tidak kiralah pada remang-remang akhir tahun atau di sayup-sayup awalnya tahun baharu. Lalu, timbul persoalan. Antara berdoa dengan tidak berdoa, mana yang lebih baik?

Jawab saya, berdoa adalah lebih baik DENGAN SYARAT... anda tidak hanya berdoa di awal tahun dan di akhir tahun sahaja. Selepas daripada melafazkan dua doa itu, anda sepi, membawa diri dengan rasa cukup... seterusnya membawa diri anda kepada satu makam yang tinggi- 'Aku tak perlu berdoa. Tak ada sebab aku perlu berdoa!'

Inilah dia masalahnya. Dan bagi sesetengah orang... ini masalah kecil yang membawa kepada perpecahan masyarakat. Tapi bagi saya, ia bukan perkara kecil dan ia juga bukan perkara yang membawa kepada perpecahan, asal saja kita faham agama ini. Islam bukannya agama tradisi- sebaliknya ia adalah agama yang sudah sempurna; ditinggalkan oleh seorang Rasul yang terakhir, al-Quran yang tak pernah silap dan sunnah-sunnah yang tak pernah tidak releven.

Saya cuma ditugaskan untuk membuka mata kalian, sebagaimana Nabi Ibrahim bertugas untuk membuka mata kaumnya. Saya mahu kita semua sedar semula, mengapa pada sebuah amalan yang tidak ada dalil yang jelas... kita berebut-rebut dan bersungguh-sungguh benar untuk melaksanakannya? Sedangkan pada amal-amal yang ada dalil yang jelas seperti tahajjud dan lain-lain, kita mundur dibelakang?
Berdoa ialah amalan sepanjang masa; tidak terhad kepada masa dan tempat. Berdoalah di mana-mana sahaja dan bila-bila sahaja. Dan awas! Jangan sesekali kita melatakkan hukum wajib kepada amal ini (iaitu amalan membaca doa awal tahun/akhir tahun) kerana sekiranya kita meletakkan hukum wajib atau haram pada sesuatu yang Allah dan Rasul-Nya tidak mewajib dan mengharamkan, maka kita telah 'menggubal' agama ini. Dan kita pada ketika itu telah berbuat kemaksiatan dan kerosakan yang sangat besar.
Itu bahan pertama. Dan ini pula ialah bahan kedua- Saya nak membawa kalian menilai antara dua komen ini.

salam. Silapnya kita, apabila sakit bertanyakan penyakit pada pharmacist. Apabila ingin mendapatkan maklumat tentang ubat, kita persoalkan pada doktor. Sepatutnya, apabila perlukan sesuatu hukum tanyalah pada pada yang pakar dlm syariah dan usul fiqh dan sumbernya dr yang pakar hadis. begitulah disiplin ilmu yg sebenrnya. para ilmuan kini lebih sibuk berbicara yg furuk yg tiada dlm mengharamkannya secara qat'i tanpa adanya disiplin. dan yg baru mengarang snaskah buku sibuk yg itu xboleh, yg ini tak boleh... tp tanggal 31disember, hampir tiada yg berbicara kenapa perlunya anak muda kita terlompat2, terkinja2 di dataran merdeka, di hampir semua stesen Tv. Tidakkah itu masalah akidah yg perlu dijauhi kerana meraikan tahun kristian?"

Ini komen kedua...

akh Iqbal Syarie, bagi azam yg faqir ini, dengan penuh hormat,adalah kurang baik menyebarkan video ini...takut menimbulkan perbalahan dan pecah belah.. sedangkan dalam buku Indahnya Hidup Bersyariat oleh Ust Ismail Kamus pun ada ditulis amalan ini... ianya amalan para ulama.. insyaAllah kheir.. hatta walau ianya bid'ah, ianya termasuk dlm bid'ah hasanah yg menepati usul syariat insyaAllah..kurang sopan jika nisbahkan amalan ini kpd syi'ah.. wallahua'lam.. peace =)
Kedua-dua komen ini ialah respon kepada sebuah video yang saya kongsikan di internet. Kalau teringin nak menonton, anda boleh menontonnya di sini. Dan kedua-dua komen adalah berkait rapat dengan mukaddimah artikel ini iaitu berkenaan dengan nasihat.

Komen pertama datang daripada seorang kenalan jauh saya. Entah mengapa, nasihatnya sangat tersasar. Sudahlah dia bertindak tergopoh-gapah tidak membaca komen-komen di atasnya, di mana sebelum beliau komen... saya dan teman-teman yang lain sudahpun selesai berbincang dan menemui kata putus, sebagaimana artikel yang baru anda baca di atas tadi.

Dan hamba Allah ini, dengan tidak memerhati (membaca), terus komen dan pada saya, komennya sangat kurang ajar. Mengapa perlu dia menyatakan 'baru karang senaskah buku sudah kecoh itu tak boleh, ini tak boleh'. Heh. Di mana kaitannya? Sejak bila saya jadi seperti golongan 'itu' yang sedikit-sedikit.... "ini tak boleh!", "ini bida'ah semua ni"... dan seumpamanya. Sejujurnya, ada tak saya begitu? Saya bukan ekstremis agama (insyaAllah) yang tugas saya seperti polis yang hanya tahu 'menghukum' orang. Saya bukan SB, jauh sekali penguatkuasa ISA yang tangkap orang tanpa bicara!

Inilah kali pertama saya bercakap tentang benda furuk, terus saya dilabel sebagai '...kecoh itu tak boleh, ini tak boleh'. Sedihnya!

Dan yang menambah garam pada luka ialah bilamana dia mengatakan 'tp tanggal 31disember, hampir tiada yg berbicara kenapa perlunya anak muda kita terlompat2, terkinja2 di dataran merdeka, di hampir semua stesen Tv. Tidakkah itu masalah akidah yg perlu dijauhi kerana meraikan tahun kristian?'. Soal saya, adakah pada matanya... saya begitu? Seakan-akan saya 'memilih' kemungkaran untuk dicegah. Semacam saya tak cegah semua, saya cegah benda-benda terpilih sahaja.

Sedih itu memanglah. Dan pada awalnya, saya tak mahu pun menulisnya disini. Saya mahu kambus, dan tutup rapat-rapat masalah ini hingga busuknya pun tak berbau. Tetapi ada sebabnya saya kongsikan di sini. Sebentar lagi anda akan tahu.

Berkenaan dengan komen kedua, walaupun adik saya Azzam Husni ini juga meninggalkan komen selepas perbincangan di Facebook kami menemui kata putus, tetapi saya berasa sangat sejuk di hati bila membaca kata-katanya. Mengapa?

Kerana saya boleh membaca kesopanan dan kejujuran adik Azzam ketika menulis komennya. Dan ia sebenarnya ialah satu elemen yang sangat penting iaitu hikmah. Dan inilah sebabnya saya membawa isu ini disini. Untuk kita nilai sendiri bagaimana bentuk-bentuk nasihat yang baik dan bagaimana pula bentuk-bentuk nasihat yang baik pada isinya, tapi buruk pada cara pemberiannya.

Dan saya tahu benar, bahawa walaupun sebaik manapun nasihat yang kita beri.... jika dicemari dengan kekasaran, salah faham, tidak benar, tidak jujur, dan lain-lain... maka orang tidak akan ambil peduli. Lebih menakutkan, ia juga boleh mengundang kepada rasa marah untuk bermukim di hati si penerima nasihat, seterusnya boleh membawa kepada tercetusnya perang dingin. Dan inilah salah satu sebab mengapa dakwah kita tak berkesan- iaitu kerana kita bodoh dalam seni memberi nasihat.

Berilah nasihat dengan lemah lembut. Cakaplah perkara-perkara yang berkaitan sahaja. Rendahkanlah diri anda semasa memberi nasihat. Jangan sesekali menaikkan diri anda. Dan paling utama, elakkan daripada bercakap tentang perkara yang tidak benar kerana ia adalah elemen fitnah yang terbesar. Bimbang-bimbang nasihat yang berpahala pada hukum asal... dikira berdosa pula selepas ia terlontar keluar dari balik dua kelopak bibir kita.

Dan peristiwa ini sangat besar pengajarannya kepada saya.
Terpulanglah kepada anda bagaimana mahu memahami artikel panjang ini kerana saya tak menulis untuk menjauhkan anda daripada Allah.
:) 
     

November 24, 2011

Ukhwah Fillah al Islamiyyah

Pertama kali bertemu dengan mereka, hati ini rasa dipagut untuk berbicara tentang ukhuwah. Entah mengapa, tapi saya yakin itu ialah rencana-Nya sedang saat dan tika itu, saya langsung tidak bersedia dengan point, idea dan buah fikir. Namun, bila memandang wajah-wajah jernih mereka, benar... hati ini sangat dipanggil.

Ikhwah fillah sekalian.

Bagaimana kalian mendefinasikan makna persaudaraan di dalam islam?

Saya memaknakan ia sebagai sebuah hubungan istimewa yang terjalin antara jiwa-jiwa manusia yang luhur, untuk saling mencintai kerana Allah, dan membenci juga kerana Allah.

Maksudnya apa?

Mudah. Kamu menyayangi saudaramu kerana Allah mencintainya dan kamu membenci dia sekiranya saat dan tika itu dia sedang dibenci oleh Allah.

Dua elemen ini perlu wujud- cinta dan benci. Ramai yang keliru dengan pra syarat kedua iaitu membenci kerana Allah. Maksudnya di sini ialah membenci setiap benih-benih maksiat yang dia cuba semaikan dalam hatinya, tetapi dalam masa yang sama kita dilarang untuk membenci dia kerana 'dia ialah dia'. Tuntasnya, yang dibenci itu ialah maksiatnya bukannya peribadinya.

Berbicara tentang cinta dan benci sebagai tunjang ukhwah, saya teringat kisah Abdul Rahman bin Auf yang pernah ditawarkan dengan separuh harta dan salah seorang isteri sahabat Ansar bernama Saad bin Rabi'. Apa yang membuatkan Saad Bin Rabi' begitu kasih akan Abdul Rahman Bin Auf... sedangkan antara mereka, tiada pertalian darah?

Jawapannya dipateri pada ayat 10 surah al-Hujurat yang bermaksud, "Sesungguhnya setiap muslim itu bersaudara"

Sekalian mereka mengerti bahawa untuk melakukan kejernihan perhubungan persaudaraan sesama muslim, itu adalah sebuah kewajipan sama seperti perintah-perintah Allah yang lain. Oleh kerana mereka mengerti ia adalah perintah Allah yang bermakna wajib untuk diimplimentasi, maka mudah bagi mereka untuk segera taat. Itu mereka, kita bagaimana?

Dalam kitab ahya ulumuddin, Imam al-Ghazali menggariskan bahawa tingkatan ukhuwah yang paling rendah ialah kita mampu untuk berlapang dada sesama saudara. Mengapa berlapang dada?

Perhatikan ayat Allah dalam ayat yang sama, sambungannya... "Maka perbaikilah hubungan saudaramu yang berselisih"

Fikirlah, jika pada seseorang individu muslim itu tiada padanya sifat berlapang dada, maka dari celah manakah dia mampu untuk memperbaiki dan memperelokkan hubungan? Tidak. Nescaya kita tidak akan mampu.

Saya teringat kata-kata seseorang kepada saya, tentang orang Yahudi. Katanya... pada orang Yahudi yang Allah laknati mereka itu, sebenarnya ada satu sifat yang sangat-sangat terpuji yang patut kita contohi- iaitu sifat membantu. Sesama mereka, mereka sangat membantu. Seolah-olah kata-kata Rasulullah bahawa muslimin ialah umpama binaan yang saling melengkapi itu ditujukan kepada mereka!

Kita boleh lihat bagaimana ukhuwah fillah al-islamiyyah mengajar kita untuk saling membantu dan menyokong. Dalam peristiwa hijrah sendiri, bilamana Abdul Rahman Bin Auf memulakan perniagaannya di pasar Madinah yang pada saat dan ketika itu dimonopoli oleh kaum Yahudi... dengan tempoh yang singkat sahaja, perniagaan beliau berkembang maju. Pesat sekali! Puncanya ialah kaum muslimin membantunya. Mereka tidak memilih barangan Yahudi sebaliknya memilih barangan muslim?

Ini ialah suatu peringatan sinis buat kita yang suka bertawaf di pusat beli belah milik kaum kuffar. Ini juga nasihat santai buat para penggemar syarikat makanan yang dinaugi oleh kaum kuffar. Tidak salah lagi- ekonomi umat islam mundur kerana kita sendiri yang tidak membantu bahkan kitalah yang menjatuhkannya!

Padah bakal menanti kaum muslimin yang tidak memahami prinsip ukhuwah kerana nanti dia akan menjadi ejen perosak! Dialah orangnya yang akan menjatuhkan semangai saudaranya. Dan dialah yang akan memandulkan impian saudaranya!

Saya memang bukan orang yang terbaik untuk berbicara perihal ukhwah tetapi saya cuma faham satu.

Kita ialah ummat terpilih. Kita diberikan hidayah islam. Kita ada saudara. Jika bukan kepada saudara kita, kita mahu sayang... lalu kepada siapa? Kerana antara kita sedar atau tidak, saudara kita inilah yang akan menjadi jiran kita di akhirat nanti. Jika kita tidak mula menyayangi saudara kita, bimbang-bimbang nanti kita tidak akan bersama-sama mereka. Sebaliknya kita akan berkumpul bersama-sama dengan fasikin, munafikin dan kafirin. Padanlah, kerana dahulu kita mengangkat mereka menjadi saudara! Nauzubillahi min zaalik.

Ala kulli hal,
Ana sayang antum :)
   

November 20, 2011

rant- sibuk.

"Aku sibuk lah"

"Sibuk apanya?"

"Ni! Tak nampak ke aku tengah buat apa ni?"

"Kau sedang online. Jadi?"

"Jadi aku sibuklah!"

"Sibuk berfacebook?"

"Silap tu! Main game dan facebook. So, sila ajak orang lain ya"

Orang-orang begini masih tak faham maksud sibuk. Oleh itu, satu ayat Allah nampaknya sesuai benar- "Setiap orang dari mereka pada hari itu (iaitu hari kiamat) mempunyai urusan yang menyibukkannya"- surah 'Abasa ayat 37.

Jadi kalau kita rasa kita sudah sibuk hingga tak ada masa nak cari akhirat, maka itu petanda awal yang kita akan sibuk di akhirat- sibuk mencari jalan untuk menyorok daripada azab Ilahi.
 
Tapi, mampukah?
 

November 17, 2011

Short note 2

Tahun-tahunku yang berlalu ialah seumpama sebatang pokok, bulan-bulannya ialah dahan, rerantingnya ialah minggu-mingguku, dan hari-hariku ialah dedaunnnya. Manakala setiap hembusan nafasku ialah buahnya. Jika buah dari pokok ini ialah ketaatan, maka rasanya adalah manis dan sedap. Namun, jika buah daripada pohon ini ialah keingkaran, maka rasanya sangat pahit dan menjelekkan. Kehidupanku ialah masa aku menanam, manakala akhirat nanti ialah masa untuk menuai hasil buah kehidupan- manis atau buruk.

Makanya, usahlah kita mempersia-siakan sisa masa kita dengan banyak bermaksiat kerana semua kita seringkali meminta ganjaran yang manis, bukan?

Jika kita sudah meminta yang begitu, mengapa tidak perlu berusaha seperti yang begini?
        

November 14, 2011

Short note 1

Saya terfikir, Rasulullah tak pernah menyuruh para sahabat untuk melakukan sesuatu, sebelum baginda sendiri yang terlebih dahulu berdiri dan melaksanakan perbuatan itu. Dan Baginda juga tak pernah melarang para sahabat daripada melakukan sesuatu sebelum baginda sendiri yang meninggalkan perbuatan itu.

Lalu, kita pula bagaimana?

Saya yang 'pom pam' sini sana rupa-rupanya seorang yang gagal.

Maafkan daku, Ya Rasul.
 

November 8, 2011

Bahana Nafsu

Sudah terang lagi bersuluh, memang terdapat banyak punca yang membawa manusia kepada jalan neraka. Dan dalam yang banyak-banyak itu, kita boleh mengklasifikasikan dan pecahkan ia kepada dua kumpulan utama. Yang pertama, kerana kita terlalu mengikuti hawa nafsu kita dan yang kedua, kerana kejahilan kita.

Sesungguhnya, jika seseorang itu mampu untuk melawan atau mengusai hawa nafsu serta meroboh tembok kejahilan, maka dengan sendirinya hijab atau penghalang bagi dirinya untuk mencintai Allah akan terbuka. Seluas-luasanya. Subhanallah!

Kita lihat punca yang pertama dan utama, iaitu kerana hawa nafsu. Nafsu yang diciptakan oleh Allah ini punya sejarah yang sangat unik. Diriwayatkan, selepas Allah menciptakan akal, Allah perintahkan akal untuk datang mengadap. Lalu ditanyakan kepada akal, “Siapa kau dan siapa Aku?”. Lalu dijawab oleh akal tadi, “Kau ialah Tuhan dan aku ialah hamba-Mu”. Kemudian, Allah memanggil pula nafsu. Ditanyakan kepada nafsu soalan yang sama yang ditanyakan kepada akal sebentar tadi. “Siapa kau dan siapa Aku?”. Dengan sombongnya nafsu menjawab, “Kau ialah kau dan aku ialah aku”. Allah jadi murka dan Dia siksa nafsu ke dalam neraka untuk satu tempoh masa yang panjang. Kemudian Dia memerintahkan malaikat untuk mengadapkan nafsu kepada-Nya, dan diajukan kembali, “Siapa kau dan siapa Aku?”. Masih berkeras, nafsu menjawab, “Kau ialah Engkau dan aku ialah aku!”. Sekali lagi dia dimasukkan dalam neraka utuk satu tempoh masa yang panjang. Dan sesudah itu, Allah sekali lagi memanggil nafsu dan bertanya soalan tadi. Walaupun sudah diazab dalam neraka, nafsu masih lagi bongkak dan memberi jawapan yang sama seperti. Lalu, kali ini Allah memasukkan nafsu ke dalam neraka sejuk. Dibiarkan nafsu kelaparan untuk tempoh masa yang panjang lagi. Selesai, lalu Allah bertanya kepada nafsu yang sudah tidak lagi bermaya itu. “Siapa kau dan siapa aku?” Kali ini, nafsu yang sudah lesu itu menjawab, “Kau ialah Tuhan dan aku ialah hamba”

Kisah ini menunjukkan betapa nafsu yang Allah selitkan dalam diri kita ini adalah tersangat degil. Oleh kerana Allah Maha Mengetahui akan sifat makhluk ciptaan-Nya, maka Allah telah ciptakan akal untuk menjadi pembimbing dan pengawal kepada nafsu itu tadi. Maka, wajarlah jika saya umpamakan nafsu itu sebagai kuda perang yang liar dan gagah. Jika tidak ia dikawal oleh jeneral yang soleh, maka kuda perang itu akan digunakan untuk membunuh rakyat marhaen yang tidak berdosa. Tetapi jika Jeneral yang mengawal kuda perang itu ialah hamba Allah yang soleh, maka pasti ia akan digunakan untuk menegakkan kebaikan.

Ada beberapa faktor yang menyebabkan manusia menjadi tewas dan tunduk kepada nafsu jahat mereka. Tetapi sebelum itu, saya hendak menekankan bahawa hawa nafsu bukanlah ‘jahat’ tetapi yang jahat itu ialah nafsu yang tidak dikawal atau dididik. Ini adalah penting kerana saya tidak mahu timbul dalam hati kita perasaan mempersalahkan ciptaan Allah, kerana yang sebenarnya, kesalahan itu adalah terpikul pada pundak kita- “Mengapa tidak mahu mendidik nafsu?”

Bukankah ulama telah meletakkan tahapan nafsu kepada 3 jenis, walaupun ada yang mengelaskan kepada 5, bahkan ada juga 7. Bagi ulama yang berpendapat bahawa tahap-tahap nafsu ada 3, mereka mengatakan bahawa nafsu-nafsu itu adalah seperti nafsu amarah, nafsu lawwamah dan nafsu mutmainnah.

Secara ringkasnya, nafsu amarah ini adalah golongan nafsu yang paling jelek, paling hina, paling rendah dan juga paling terkebawah. Ini adalah kerana manusia sebegini sememangnya telah dikawal penuh oleh nafsu. Tindak-tanduknya hanyalah semata-mata kerana keinginan. Dirinya lupa terus kepada halal dan haram, dosa-pahala dan juga syurga-neraka. Orang-orang seperti ini ibarat haiwan, walaupun dia mungkin seorang yang beragama islam pada kad pengenalannya.

Golongan kedua yang bernafsu lawwamah ialah golongan yang ‘kadangkala menang, kadangkala kalah’. Mereka ialah golongan yang sering berperang. Adakalanya apa yang dibisikkan oleh nafsu itu dapat dia sanggah namun ada kalanya, mereka tersungkur juga dengan ajakan nafsu tadi. Lalu, disatu masa, dia akan berasa bersalah dan mulai mencela dirinya diatas perbuatannya yang salah itu. Bagi saya, majoriti kita memiliki nafsu tahap ini. Kita sentiasa berperang. Berperang dengan diri sendiri. Namun yang pasti, orang yang memiliki nafsu tahap ini adalah berganda lebih baik daripada golongan awal tadi, yang mana diri mereka langsung tidak berkeinginan kepada rahmat Allah. Setidak-tidaknya, jika kita banyak beristighfar dan memohon ampun, maka Allah Maha Menerima Taubat. Bukankah begitu?

Nafsu yang paling tinggi darjatnya ialah nafsu mutmainnah. Orang yang memiliki nafsu begini, akan menikmati hidupnya dengan jalan yang Allah redhai. Dirinya tidak sesekali berkeinginan untuk melakukan maksiat atau keingkaran kerana hati mereka telah dipenuhi oleh cinta kepada Allah. Apa-apa saja yang Allah suka, maka diri mereka tidak punya masalah untuk penuhi dengan penuh ikhlas, redha dan cinta. Golongan yang memiliki nafsu semacam ini adalah sangat istimewa. Merekalah insan-insan terpilih yang dikurnikan rahmat daripada kalangan para anbia. Masya-Allah!

Punca pertama yang menyebabkan manusia itu mudah dikawal oleh nafsu, seterusnya disesatkannya ialah kerana banyak bermaksiat. Maksiat, dalam bahasa mudah bererti setiap satu-satu perkara yang dilakukan, yang melanggar tegahan-Nya dan melacurkan perintah-Nya. Tiap-tiap kali kita melanggar tegahan dan mengingkari suruhan-Nya, maka kita akan dikira sedang bermaksiat dan dibebankan dengan dosa. Yang menggetarkan jiwa kita ialah orang yang bermaksiat ini akan ditutupkan hati-hati mereka. Dalam sebuah hadis, diceritakan betapa setiap kali kita berbuat satu maksiat (dosa), maka akan timbul satu tompok hitam pada hati kita. Jika kita bertaubat, maka tompok itu akan hilang. Demikianlah jika satu per satu dosa kita perbuat, maka sedikit demi sedikit, hati yang jernih bertukar kelam dan kelibut, seterusnya menghalang cahaya iman daripada menerosok amal perbuatan kita.

Firman Allah dalam ayat 14, Surah al-Mutaffifin: “Sesekali tidak! Bahkan apa yang mereka kerjakan itulah yang telah menutup hati mereka!”

Apa yang terjadi kepada hati yang ditutup? Analoginya, hati ini cermin kaca. Kalaulah ia hitam, bagaimana cahaya mahu menerobos masuk ya?

Dalam surah Al-Jasiyah ayat 23, Allah berfirman : “Maka pernahkan kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhan lalu Allah memberikannya sesat menurut pengetahuan-Nya, dan Allah telah mengunci pendengaran dan hatinya, serta meletakkan tutup atas penglihatannya. Maka, siapakah yang mampu untuk memberikannya petunjuk setelah Allah (membiarkannya sesat)? Mengapa kamu tidak mengambil pengajaran?”

Menjadikan hawa nafsu sebagai Tuhan dapat kita fahami dengan maksud ‘mengikuti telunjuk nafsu’. Saya kira orang sebegini adalah di kasta yang paling malang kerana Allah sendiri tidak mengkehendaki kebaikan kepadanya lantas dibiarkan orang itu sesat. Bukan sedikit manusia yang menolak kebenaran walaupun telah diketahui bahawa dirinya telah sesat. Bukan sedikit manusia yang berbangga dengan maksiat, walaupun telah diceritakan kepadanya bahawa perbuatannya itu ialah dosa. Bahkan, bukan sedikit manusia yang terang-terang melakukan maksiat, tanpa rasa malu dan segan walaupun seluruh rakyat jelata mengejek dan membenci, tetapi kerana hatinya telah terkubur daripada rasa insaf dan ihsan, maka segala nasihat orang alim dipinggirkan. Berdoalah agar diri kita, keturunan kita, jiran tetangga kita, dan pemimpin negara kita tidak menjadi golongan seperti ini. Golongan yang Allah sendiri kunci hati mereka. Nauzubillah.

Faktor kedua yang membawa manusia kepada mempertuhankan nafsu ialah kerana sifat sombong yang mencambah dan mekar dalam diri. Pekerti yang jelek dan sifat yang keji ini adalah sifat yang sangat-sangat dibenci oleh Allah.

Dalam sebuah hadis qudsi, diceritakan bahawa Allah berfirman bahawa kesombongan itu ialah selendang-Nya dan kemegahan itu ialah pakaian-Nya. Sesiapa yang mahu memiliki salah satu daripada keduanya, maka akan dicampakkan dia kedalam neraka.

Astaghfirullah… lihatlah! Betapa Allah membenci dua sifat ini. Sifat sombong dan takabbur ini sangat merbahaya. Kerananya, betapa ramai manusia yang telah mengangkat dirinya menjadi Tuhan. Kita boleh lihat bagaimana firaun yang memiliki sifat sombong, telahpun mengangkat dirinya menjadi Tuhan. Dia memiliki batalion tentera yang sangat ramai. Dia memiliki takhta yang besar. Dia memiliki tampuk pemerintahan yang kukuh. Dia memiliki harta kekayaan yang melimpah ruah. Dengan pemberian Allah itulah dia bertindak kufur. Dia sombong kepada nabi Musa a.s dan saudaranya, Nabi Harun a.s disaat utusan Allah itu datang menyampaikan peringatan oleh Allah.

“Dan sesungguhnya Kami telah menujukkan kepada Firaun tanda-tanda kebesaran kami kesemuanya (berupa mukjizat Nabi Musa). Ternyata dia berdusta dan enggan menerima kebenaran”- Taha ayat 56.

Apabila manusia memiliki sifat sombong dan megah, maka dia tidak akan hendak atau berkeinginan untuk menerima nasihat daripada orang lain. Walaupun dia tahu bahawa dia berada di pihak yang salah, tetapi kerana sifat sombong yang menyelimuti diri, dia bertindak untuk ‘menegakkan benang yang basah’. Berbagai alasan dikemukakan olehnya. Kita sendiri boleh lihat, apabila kita menasihati seseorang dengan lemah lembut, “Dik… orang perempuan punya aurat ialah semua, kecuali muka dan pergelangan tangan sahaja…”

Lalu, kita akan mendengar, “None of your businees!”

Atau, “Kubur lain-lain! Kau sibuk apahal!”

Atau mungkin juga, “Biarlah. Yang penting hati aku baik”

Tetapi jarang kita dengar, “Saya tahu saya salah. InsyaAllah saya akan pakai tudung nanti”

Ada banyak beza antara ketiga-tiga contoh jawapan dengan contoh jawapan keempat itu. Ramai mana sangatlah manusia yang sanggup untuk merendahkan ego, lalu mengakui kesalahan diri? Sedangkan mengakui kesalahan diri sendiri itu ialah langkah pertama yang membawa kepada rasa insaf untuk berputik. Walaupun mungkin orang itu tidaklah berubah lagi, namun setidak-tidaknya dia sudah menanam azam untuk berubah. Maka, sudahpun ada sinar-sinar pengembalian kepada Allah, menuju syurga yang kekal.

Maka, perkara pertama yang akan saya nasihati manusia yang mahu berubah ialah untuk kita mengakui kesalahan kita. Sukar! Bahkan terlalu sukar! Kerana diri kita sering melihat kepada siapa yang menegur. Jika si penegur atau penasihat itu ialah dari kalangan orang yang bagi kita, lebih hina atau lebih lemah dari kita, maka kita akan cenderung untuk menolak walaupun ia sebuah hakikat. Maka, ibubapa ialah golongan yang paling layak untuk menegur anak-anak, tetapi sayangnya, ibubapa zaman ini adalah lebih perlu untuk diberikan nasihat pula. Tidakkah itu aneh?

Cuba kita letak diri kita dalam situasi dimana seorang kanak-kanak melihat kita membuang sampah merata-rata. “Abang… tak boleh buang sampah merata-rata. Tong sampah ada dekat situ”, sambil jari telunjuknya menunjuk kearah tong sampah, tidak jauh daripadanya.

Kita mungkin senyum, mungkin berlagak selamba, atau mungkin menyiga kepada kanak-kanak itu. Berapa ramai yang akan tunduk, mengutip sampah itu dan membuangnya kedalam tong sampah tadi? Dan daripada itu, berapa ramai pula yang akan mengucapkan terima kasih? Tetapi, berapa ramai pulakah yang akan mengherdik kanak-kanak itu? Atau paling tidakpun, bertindak seperti tidak mendengar nasihat kanak-kanak itu.

Inilah dia sombong. Kita sombong dengan segala makhluk Allah sedangkan Allah telah datangkan kanak-kanak itu untuk membetulkan diri kita. Sama halnya apabila ada sahabat atau saudara kita yang menegur kesalahan kita. Kita dengan terburu-burunya akan menuduh tukang tegur itu sebagai ‘penyibuk’, ‘outsider’, ‘bajet bagus’ dan macam-macam gelaran yang buruk. Sedangkan Allah datangkan mereka kepada kita untuk memperbetulkan kesilapan kita. Bukankah itu tanda Allah kasihkan kita? Gamak kah kita untuk melayan kasih-sayang yang Allah tunjukkan dengan kata-kata kesat dan caci maki?

Jika kita pernah melayan ‘kasih sayang’ Allah dengan carut-marut kita, maka beristighfarlah sekarang. Moga-moga Allah tidak jemu untuk menunjukkan kasih-Nya lagi, dan Dia sememangnya Maha Suci daripada sifat jemu.

Seterusnya, seseorang itu juga akan tercampak kearah nafsu durjana kerana memiliki sifat suka berdusta. Ini dinyatakan oleh Allah dalam surah al-Baqarah ayat 10, “Dalam hati mereka ada penyakit, lalu Allah tambahkan penyakitnya dan mereka mendapat azab yang pedih, kerana mereka berdusta”

Berdusta itu boleh difahami dengan membuat cerita-cerita tanpa sokongan atau dalil yang kukuh. Perbuatan membuat berita palsu, bahkan menyebar-nyebar suatu informasi yang salah ini akan membuatkan si pembuat berita palsu itu semakin jauh daripada kebenaran. Di saat itu, dirinya akan menjadi keliru sendiri, sehingga apa yang haq dikatakan batil dan yang batil dirasakannya sebagai al-haq pula.

Saidina Ali pernah meriwayatkan, “Demi Allah! Jika sekiranya aku jatuh dari langit pun, itu adalah lebih baik bagiku daripada aku berdusta dengan nama Allah”.

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim, “Sesiapa yang berdusta dengan namaku (iaitu Rasululullah S.A.W ), maka hendaklah dia bersiap-siap untuk ke neraka”.

Perbuatan dusta seumpama ini adalah perbuatan orang-orang kristian, melalui perbuatan rahib-rahib dan paderi-paderi mereka. Allah telah mencela perbuatan para pengikut dan para rahib yang menyeleweng, yang melakukan dusta dengan firman-Nya dalam surah At-taubah ayat 31: “Mereka menjadikan orang alim (Yahudi) dan rahib-rahibnya, (Nasrani) sebagai Tuhan selain Allah, dan juga al-Masih putera Maryam, padahal mereka disuruh untuk menyembah Tuhan Yang Maha Esa, yang tidak ada tuhan selain-Nya. Maha Suci Allah daripada apa yang mereka persekutukan.

Kita boleh melihat kepada ayat sebelumnya, (at-taubah ayat 30) sekiranya kita mahu mengetahui bagaimana mereka telah melakukan dusta yang pada akhirnya, pendustaan mereka menyebabkan hati mereka merasa puas bergelumang dengan kesesatan yang mereka buat. Tidak lain dan tidak bukan, orang yang berdusta ini hanyalah melakukan dusta untuk mendapat habuan dan kepuasan di dunia, dan tanpa ternafi, di akhirat nanti mereka akan binasa. Pasti!

“Dan orang-orang Yahudi berkata, ‘Uzair itu putera Allah’ manakala orang-orang Nasrani pula berkata, ‘Al-Masih putera Allah’. Itulah ucapan-ucapan yang keluar dari mulut mereka. Mereka meniru ucapan-ucapan orang kafir yang terdahulu. Allah melaknat mereka! Bagaimana mereka sampai berpaling?”- At Taubah ayat 30.

Selain itu, dusta juga ialah sifat orang munafik. Kita akan berbicara tentang munafik dalam tajuk yang lain, tetapi sebelum itu, kita perlu melihat kepada bagaimana dusta itu menjadi asam garam dan perisai pada golongan yang dijanjikan neraka paling kebawah sekali ini. Orang munafik menjadikan sumpah-sumpah mereka sebagai perisai. Dalam istilah orang melayu, ia dipanggil sumpah laknat tetapi saya memanggilnya sebagai sumpah palsu, kerana perbuatannya mirip benar dengan sumpah palsu orang munafik. Firman Allah dalam surah al-Munafiqun ayat 2 :”Mereka menjadikan sumpah-sumpah mereka sebagai perisai lalu mereka menghalang-halangi manusia dari jalan Allah. Sungguh, betapa buruknya apa-apa yang telah mereka kerjakan itu”

Pepatah melayu juga ada menyebutkan, “Siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama mencuri”. Ternyata orang-orang tua sangat kretif dan kritis. Bahasa mereka indah, dan punya maksud serta pengajaran yang tersirat bahkan sangat indah juga.

Sememangnya dusta itu rupa-rupanya ialah satu jalan awal yang membawa kepada kerosakan diri. Kerana menyedari betapa berdusta itu membawa manusia kepada dosa yang melarat dan berjela-jela, serta kunci yang awal kepada binasa, saya menyeru kalian supaya meninggalkan dan menjauhi sifat berdusta ini. Ada yang keliru dengan kewujudan istilah ‘tipu sunat’. Konon-kononnya kita menipu untuk kebaikan orang, sedangkan ia sama sekali bukan ajaran islam. Dalam sebuah hadis riwayat Imam Tirmizi, Rasulullah S.A.W bersabda yang membawa maksud, hanya dalam 3 situasi sahaja berbohong itu dibenarkan iaitu untuk memulihkan hubungan dua orang saudara yang berkelahi, untuk mengorek strategi perang pihak musuh dan akhir, untuk menjernihkan hubungan suami isteri.

Jika diri tersepit, maka bertindak jujurlah dan jadilah kretif. Jangan berbohong, tetapi gunakanlah strategi yang dinamakan “double-meaning”. Sebagaimana Rasulullah S.A.W pernah bergurau dengan seorang wanita tua. Baginda berkata kepada wanita itu, “Sesungguhnya syurga itu tidak akan dapat dimasuki oleh orang tua”. Lalu, wanita tua itu menangis hiba. Rasulullah pun senyum lalu menerangkan bahawa memang ahli syurga itu semuanya sebaya, tidak tua dan sentiasa muda.

Dan punca yang terakhir yang membawa kepada nafsu yang menggila ialah zalim. Zalim diertikan oleh syarak sebagai meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya. Allah telah berfirman dalam surah As-Sajadah ayat 22, “Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang telah diperingatkan dengan ayat-ayat Tuhan nya, kemudian dia berpaling darinya? Sungguh, Kami akan memberi balasan (azab) kepada orang-orang yang berdosa”

Itu baru zalim dalam menerima peringatan. Ada manusia zalim dalam menerima nikmat. Zalim juga boleh diertikan dengan membuat aniaya, sama ada kepada dirinya sendiri atau juga kepada orang lain. Contohnya, dalam ayat 42 daripada surah asy-Syu’ra, “Sesungguhnya kesalahan hanya ada pada orang-orang yang berbuat zalim kepada manusia dan melampaui batas di muka bumi tanpa mengendahkan kebenaran. Mereka itu mendapat azab yang pedih”.

Kezaliman seringkali dikaitkan dengan orang yang berkuasa atau orang yang memengang jawatan atau tampuk pemerintahan semata-mata, sedangkan yang sebenarnya, zalim itu boleh berlaku kepada semua orang. Kita juga tidak lari daripada menganiaya makhluk lain, seperti haiwan. Saya ambil contoh seperti itu kerana ia lebih dekat dengan kita. Sekiranya kita menzalimi bintang (contoh: pukul), maka kita merasakan betapa diri kita megah saat itu. Kita merasa besar, merasa gagah, merasa hebat kerana ada makhluk Allah yang lebih hina dan lebih lemah daripada kita. Maka, dengan sendirinya, rasa sombong berputik, dan rasa seronok berbuat kerosakan mulai bercambah, seterusnya menjadikan nafsu itu sebagai matlamat dan pendorong hidup.

Secara simpul, segala punca yang mendorong nafsu untuk bertindak liar dan menguasai diri kita ialah berkisar pada keseronokan. Disaat kita sukakan maksiat, cintakan kemegahan, serta seronok dengan kesusahan orang lain, maka hati kita akan menjadi gelap hingga bisikan iman yang dipacu oleh akal yang hening tidak lai diendahkan.

Jadi, bagaimana harus kita mengelakkan diri daripada tergelincir daripada menjadi hamba kepada hawa nafsu?

Sudah pastilah jawapannya ialah dengan menjauhi maksiat, memadamkan bahang kesombongan, meninggalkan pendustaan, dan menjauhi kezaliman. Namun, kesemua itu hanya dapat menjadi realiti dengan satu perkataan yang mengandungi 9 huruf rumi.

M-U-J-A-H-A-D-A-H.

Bermujahadah, dalam erti kata yang lain, kita menanam sepenuh-penuh keazaman yang jitu untuk mencapai redha Allah. Ia adalah suatu kesungguhan yang tiada tolok banding, yang mana kekuatan itu kita sandarkan terus kepada Allah. Dengan penuh rasa kehambaan dan pengharapan, kita memohon agar Allah menyalurkan kekuatan kepada kita untuk menjauhi dan meninggalkan apa-apa yang Allah tidak suka, walaupun nafsu kita berkehendak akan perkara itu.

Mujahadah ini ialah satu ibadah. Allah memandang usaha kita, tidak kepada hasil. Ini adalah kerana ‘memberi hasil’ ialah perbuatan Allah sedangkan perbuatan manusia ialah ‘berusaha’. Dalam konteks ini, kita berusaha bersungguh-sungguh untuk menjauhi dosa, dan Allah akan menilai tahap kesungguhan kita dan akan memberi kejayaan atau sebaliknya, masing-masing sebagai nikmat dan ujian.

“Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sungguh, Allah bersama-sama dengan orang-orang yang berbuat baik”- Surah al-Ankabut ayat 69.

Mujahadah ialah tugas kita. Mujahadah ialah tanggungjawab kita. Mujahadah ialah peperangan kita! Jika benar kita bersungguh, maka tanamkan azam. Betulkan niat, perhalusi niat. InsyaAllah… jika benar-benar kita telah berusaha, Allah pasti akan menangkan kita kerana janji-Nya dalam surah Ar-Ra’du ayat 13, “…Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum, sehingga mereka mengubah diri mereka sendiri…”

Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. InsyaAllah.

                        

November 2, 2011

Fitrah


Ada satu hadis yang ringkas dan sering kita dengar… sebagaimana sabda Nabi SAW yang diriwayat oleh Imam Bukhari : “Tiada (seorang anakpun) yang dilahirkan kecuali ia dilahirkan dalam keadaan fitrah. Maka kedua orang tuanyalah yang menyebabkan ia menjadi Yahudi, atau menjadikannya Nasrani atau menjadikannya Majusi (penyembah api).”

Ada banyak pengajaran yang boleh kita ambil dari hadis yang pendek ini. Pertama, kita boleh lihat Allah tak sebut pun kalimah “...au yaslima ni hi...” yang bermaksud, “atau menjadikannya islam”. Persoalan mengapa, sebenarnya telah terjawab pada awal hadis itu iaitu ‘fitrah’.

Islam ialah agama fitrah. Ia adalah agama yang Allah jadikan sesuai dengan sifat semulajadi manusia, lalu manusia akan menerimanya sebagai suatu yang benar. Kerana itu, jika berlaku kematian kepada kanak-kanak yang belum mencapai usia baligh, Allah akan masukkan mereka ke dalam syurga. Walaupun jika yang meninggal dunia itu ialah anak orang bukan islam, tapi kerana dia belum lagi baligh, dia mati dan terus ke syurga. Indah bukan?

Dalam hadis tadi juga, kita perlu lihat bagaimana Rasulallah mengatakan ‘mengyahudikan’ dia. Cuba selidik. Adakah agama Yahudi itu, boleh kita anuti? Jawapannya tidak. Yahudi ialah agama untuk orang yahudi sahaja. Ia tidak boleh dianuti oleh orang yang bukan Yahudi. Orang islam, takkan boleh masuk agama Yahudi. Bahkan, orang lain pun sama. Ia agama yang khusus untuk bangsa Yahudi sahaja.

Lalu, apa maksud yang sebenar hadis ini?

Yang lebih tepat... ibubapa lah manusia yang bertanggungjawab untuk mencorak hidup kita samada kita akan mengikut telunjuk, cara dan sikap orang Yahudi, Nasrani dan Majusi. Heh... itulah yang parah!

Masa saya kanak-kanak, ibu saya akan ajar saya mengaji. Tiap-tiap malam kecuali jika dia uzur. Saya sebenarnya sangat bertuah. Pertama, saya tak pernah minta lahir daripada rahim seorang muslimah. Kedua, saya pun tidak pernah isi borang untuk diberikan didikan agama yang lengkap secara percuma. Semuanya rencana daripada Allah yang sangat sulit untuk dibongkar. Kesyukuran ini tidak seharusnya hanya berlegar kepada saya, kerana kalian juga bertuah kerana lahir dari rahim seorang ibu yang menganut ajaran islam. Bersyukurlah kerana ada orang mengeluh...

“Kamu untunglah... mak dan ayah saya lain. Mereka tak mengajar saya agama”, keluh seorang sahabat.

Saya hanya mampu senyum. Kita semua bersetuju bahawa islam ialah agama yang paling betul kerana ia datang dari Allah. Tapi, jika ada non-muslim bertanya tentang itu, kita akan jadi mati akal. Mati akal, tidak tahu bagaimana mahu bercerita bahawa islam itu agama yang sejati dan agama yang sebenar. Saya melihat kegagalan ini ialah kerana kita tidak bijak dalam melihat dan memahami maksud fitrah itu.

“Tetapi jika benar ia agama fitrah, mengapa ada orang islam yang murtad?”

Baiklah. Kita akan berbincang dan melihat kepada 2 punca pokok yang membawa kepada gugurnya iman itu tadi. Tapi buat masa sekarang, saya mahu memberi jawapan kepada maksud fitrah.

Pertama, prinsip islam ialah prinsip menjaga. Islam bersifat menjaga. Pada setiap umat islam, ada hak hamba kepada Tuhan dan ada hak hamba kepada dirinya. Islam datang dengan penjagaan yang lima (saya pernah sebut sebelum ini) iaitu menjaga akidah, menjaga diri, menjaga akal, menjaga keturunan dan menjaga harta.

Setiap larangan Allah, segalanya ada kebaikan kepada manusia. Iya. Manusia menyukai hiburan, dan islam datang sebagai penjaga. Islam tidak halang manusia berhibur, tetapi untuk mendapat nikmat yang betul, islam menghalang manusia daripada berlebihan.

Ada remaja merungut kerana ibubapanya melarang dia berdansa di kelab-kelab malam. Ibubapa jenis yang faham agama, memang tidak akan teragak-agak untuk menghalang. Natijah atas larangan itu, si anak terselamat daripada budaya negetif. Si anak tidak merosakkan tubuh. Pernah kita bayangkan, mengapa islam melarang arak? Arak, dadah dan segala benda yang ‘lalok’? Ini adalah kerana jika manusia hilang kawalan keatas diri, maka dia terdedah kepada bahaya. Bukan sedikit manusia mati di jalan raya, dalam dirinya mabuk. Sama, bukan sedikit manusia yang tersungkur di tebing kematian, kerana mengambil dadah.

Bagaimana pula dengan kebaikan? Ada sesetengah kebaikan, dipandang oleh umat islam sebagai bebanan. Contoh yang paling dekat ialah solat dan menutup aurat. Dalam bab solat, bukan sedikit orang lelaki (mungkin kita, mungkin adik beradik kita) yang dengan tanpa rasa bersalah meninggalkan solat atas alasan, ia membuang masa, mengurangkan produktiviti, bahkan ada yang mengatakan bersolat itu sebagai buang masa.

Sedangkan dalam sains sendiri telah dibuktikan bahawa orang yang rajin bersolat, maka dirinya makin sihat. Solat ialah satu bentuk senaman yang memberi kerehatan kepada minda dan jasad. Dikala kita penat, kita berwuduk dan bersolat. Maka, ketika itu diri kita sedang mengumpulkan kembali cas-cas dalam badan yang telah hilang selepas seharian bekerja.

“Aku solat, tetapi tak sihat?”

Yang ini terletak kepada kejahilan kita dalam bersolat. Ada yang solat macam patuk ayam. Lagu semacam. Solat sebegitu memang telahpun Nabi S.A.W reject, sebagaimana yang dinyatakan dalam hadis. Ada pula orang yang solat secara main-main. Khusyuknya tiada langsung. Dalam sedang solat, fikirannya masih tidak dipisahkan dengan dunia. Masih dirinya memikirkan soal kerja, dan hal dunia. Kerana itu, otaknya tidak punya ruang dan peluang untuk berehat. Bagaimana ia hendak sihat?

Bahkan, ada juga manusia yang memang dirinya tidak menjaga diri. Perutnya makan segala benda. Mulutnya minum segala benda. Ini selalu berlaku kepada ‘geng masjid’ sendiri. Iyalah... tok imam, tok siak dan jemaah masjid itu kan sering dipanggil untuk bertahlil, doa selamat dan seumpamanya. Saat disajikan dengan makanan, mereka makan tanpa peduli. Akhir, diri ditimpa sakit.

Orang awam yang jahil dan pesimis dengan orang agama akan berkata sinis, “See... tok imam pun banyak kena penyakit. Padahal merekalah yang mengewar-warkan yang solat berjemaah itu membawa kepada kesihatan”

Nampak macam tidak masuk akal, tetapi hakikatnya... manusia sebegitu memang wujud.

Dalam bab menutup aurat, banyak benar hikmah yang Allah kurniakan. Bagi wanita, ia dapat melindungi rambut-rambut mereka, kerana dalam sains, hasil kajian menunjukkan bahawa sel rambut wanita itu lebih terdedah kepada kerosakan berbanding lelaki. Maka, islam datang sebagai menjaga kesihatan wanita dan menjaga maruah wanita daripada nafsu lelaki. Atas alasan apa lagi untuk wanita menolak kewajipan menutup aurat?

Fitrah Allah akan terus kekal di dalam suara hati kecil. Kerana itu, setiap kali kita bertemu dengan dua pilihan (baik dan jahat) maka hati kecil kita dua-dua akan berbalah. “Jangan buat begini”, “Buat saja!”

Kedua-dua suara itu ialah suara nafsu yanng ditunggang oleh syaitan dan suara fitrah yang diperkasakan oleh iman. Hanyalah kerana iman kita lemah, maka kita akan seringkali gagal dan dengan automatik, kita akan menangkan nafsu! Kita menangkan kekufuran! Kita belakangkan kata hati fitrah, dan kita belakangkan kata iman kita.

Jika nak tahu bagaimana, cuba pasang jam pukul 5 pagi. Niatkan dalam hati untuk bertahajjud. Maka selepas tersedar jam 5 pagi, kita akan mendengar dua bisikan itu. “Sambunglah tidurmu. Masih awal lagi” atau “Bangunlah... solatlah.. mohon ampunan-Nya”.

Ini satu contoh fitrah juga, kerana memang dalam surah al-Hujurat ayat 7 Allah katakan bahawa manusia diciptakan untuk menyukai kebaikan dan keimanan dan membenci kekufuran dan kajahatan. Maka, ia secara tak langsung menjawab persoalan mengapa industri makanan halal berkembang pesat di negara China padahal ia negara majorit non-muslim. Ia juga menjawab persoalan mengapa rakyat Sweden berdemonstrasi menentang kezaliman Zionis yang membunuh umat islam, sedangakan mereka non-muslim. Ia juga menjawab soalan mengapa masyarakat Eropah yang majoriti bukan islam mulai menyokong sistem kewangan islam. Kerana fitrah manusia... cintakan ajaran islam. Walaupun mulut mereka tidak menyatakannya, tapi hati mereka mengakui dan perbuatan mereka membuktikannya.

Namun yang demikian, satu persoalan telah timbul. “Mengapa ada orang islam murtad, jika benar islam agama yang fitrah?”

InsyaAllah. Saya akan jawab, dengan izin-Nya. Biiznillah.

   

October 31, 2011

Terima kasih :D

Subhanallah, walhamdulillah, wallahuakhbar.

Saya tak tahu bagaimana saya mahu bermula. Cuma sedikit, tentang ekspo buku islam pada hari sabtu lepas.

Saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan terima kasih banyak-banyak kepada para pembaca DYK, dan pada pengunjung booth Jemari Seni dan JS Adiwarna.
Dari kiri; Kak Nawwir, Kak Nashmin, saya dan Encik Pingu Toha
Saya sebenarnya ada memberi talk pada jam 2 petang hingga hampir 2.30 petang. Saya bercakap tentang DYK- tentang sebab saya menulis DYK. Saya juga ada menyentuh beberapa isu kemasyarakatan dan sosial. Tentang kebanjiran novel cinta, ancamannya kepada pola pemikiran remaja, tentang peranan ibubapa, tentang dakwah, dan beberapa perkara lain yang tak kalah pentingnya. Terima kasih Allah atas peluang ini.
Pingu Toha jadi MC. Haruuuu!
Alhamdulillah. Walaupun gagap dan banyak point yang saya tak terkeluar daripada mulut, tapi saya berpuas hati. Setidak-tidaknya, saya mampu membina sedikit rasa konfiden. Hamdan lillah.

Juga, saya sempat memberi 'buah tangan' kepada pengunjung-pengunjung booth. Dan saya bahagia melihat mereka menerima dengan senyum.

Terima kasih. Terima kasih. Terima kasih.
May Allah bless all of us. Especially 'you'...
  

October 26, 2011

Ekspo Buku Islam

Assalamualaikum.

Sedikit hebahan. InsyaAllah, saya akan berada di Ekspo Buku Islam, di KL Sentral pada sabtu ini (29/10/2011) mulai jam 2 petang hingga jam 5 petang.
Dan insyaAllah, saya akan membawa bersama buah tangan dari saya untuk 60 orang pengunjung gerai Jemari Seni. Anda tak perlu membeli novel Dia Yang Kunikahi (DYK) pun. Cuma, belilah apa-apa buku pun (dari pukul 2 hingga 5 petang hari sabtu) dan anda akan saya beri buah tangan sebagai tanda penghargaan dan persahabatan :)

Mungkin akan ada orang yang tak suka kalau saya bercakap pasal novel, lagi. Tapi percayalah, ada banyak benda yang kita tak boleh sampaikan melalui cara lain selain daripada dengan menulis novel. Dan sebab itu jugalah, saya teringin nak mencadangkan anda mencari beberapa buah novel terbitan JS yang bagi saya, sangat-sangat bermanfaat dan membina.

Antaranya ialah novel Langsir Biji Remia, Jaja & Din, Sigaraning, Seikat Kembang Merah, Nuansa Kota Merah, Ikhlas A.K, Quartet, dan banyak lagilah.

Apapun, jumpa sabtu nanti ya :)
Berharap agar kita boleh bertaaruf dengan lebih baik.
    

October 21, 2011

Insan (bacalah dengan perlahan-lahan)

Saya yakin, ada antara kita yang masih belum faham tentang hakikat diri kita ini. Hakikat manusia, sebenarnya hikayat yang penuh rahsia. Manusia yang punya sifat yang berbeza, sikap yang tidak serupa, dan tabiat yang tidak sekata… hakikatnya hanyalah makhluk. Ya. Hanya makhluk. Selama-lamanya manusia tidak boleh menganggkat dirinya daripada taraf itu.

Pun begitu, Allah sayangkan manusia lebih daripada makhluk yang lainnya. Allah jadikan manusia, sebagai makhluk-Nya yang paling baik sekali, sepertimana firman-Nya dalam surah At-Tin ayat 4 : “Sungguh! Kami telah menciptakan manusia itu dalam bentuk yang sebaik-baiknya”.

Sebagaimana yang saya telah sebutkan sebelum ini, istimewa manusia ini terletak kepada keberadaan akal fikirannya yang menyeimbangi nafsu. Kerana itu jugalah, layak tanggungjawab dan taklif dibaringkan atas pundak mereka. Namun, selepas kita tahu bahawa manusia itu berada bentuk penciptaan yang paling baik, Allah menyambung firman-Nya dengan ayat 5 dan 6 : “Kemudian, kami kembalikan mereka ke tempat yang serendah-rendahnya. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan. Mereka itu akan mendapat pahala yang tidak putus-putus”.

Dalam tempat yang lain, (surah al-Bayyinah ayat 7), Allah menyatakan; “Sungguh, orang-orang yang beriman serta mengerjakan kebajikan, mereka itulah sebaik-baik makhluk”.

Selepas kita mengetahui bahawa manusia juga makhluk, maka kita perlu tahu juga pada manusia itu, wujud banyak persamaan dengan makhluk yang selain manusia. Antaranya ialah ‘fitrah’. Fitrah, dalam kata lain ialah sifat semulajadi. Kita boleh lihat kepada surah Ar-Rum ayat 30: “Maka, hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama (islam), sesuai dengan fitrah Allah disebabkan Dia telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada ciptaan Allah. Itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakan kamu tidak mengetahui”.

Ya! Manusia ada fitrah. Maha Suci Allah. Allah telah jadikan agama islam itu sebagai agama yang sesuai dengan fitrah kita. Apa yang islam suruh, sebenarnya benda-benda itu sesuai dengan kita. Saya sesekali tidak percaya tohmahan dan buah fikir manusia dangkal yang mengatakan bahawa agama islam tidak sesuai di zaman ini. Sampai bila-bila pun saya akan bangkang dan sangkal. Kerana sesungguhnya setiap prinsip dan nilai islam tidaklah bercanggah dengan fitrah manusia.

Saya ambil sebuah contoh, berkenaan fitrah ataupun sifat semulajadi. Kita boleh rujuk surah Taha ayat 50. Saat Firaun bertanya kepada Nabi Musa a.s :”Siapakah Tuhan kamu berdua, wahai Musa?”. Lalu Nabi Musa a.s menjawab, “Tuhan kami ialah (tuhan) yang telah memberi bentuk kejadian kepada segala sesuatu dan kemudiannya Dia memberikan ia petunjuk”.

Yang dimaksudkan dengan petunjuk itu ialah dengan memberinya naluri, sifat atau juga dikenali sebagai fitrah. Sebagai contoh, kita makan tengahari. Lalu kita berkata kepada perut kita, “Wahai perutku, janganlah kamu lapar lagi!”. Kemudian tunggulah beberapa jam berikutnya. Adakah perut kita akan terus kenyang? Tidak! Kita akan lapar kembali, walaupun kita tidak mahu lapar dan telahpun kita ‘suruh’ perut kita untuk tidak lapar.

Persoalannya, mengapa?

Kerana… Allah telahpun menetapkan bahawa fitrah perut ialah untuk kenyang selepas makan, dan lapar selepas makanan tadi diserap oleh badan. Sama dengan rambut kita. Kita tidak boleh menghalang ia daripada tidak tumbuh. Seperti kuku jari tangan kita juga. Selepas kita potong kuku kita hari jumaat yang lepas, adakah minggu ini, kita tidak perlu potong sudah?

Tidak! Kita masih perlu… kerana sifat kuku itu ialah ia akan memanjang kembali. Sama dengan manusia. Manusia juga ada fitrahnya, dan fitrah manusia tetap sama pada setiap orang. Selain memerlukan perkara-perkara asas seperti makanan, pakaian, tempat tinggal dan hiburan, kita sebenarnya inginkan Tuhan.

Ramai yang cuba berbohong, berpaling dan menipu diri. Slogan “Aku tak perlukan Tuhan” ternyata membuatkan diri mereka dilumuri fitnah- Hasil membelakangkan fitrah.

Hebatnya Allah, Dia menjadikan manusia itu mencintai kebaikan dan keimanan tetapi membenci keburukan, kekufuran dan kedurhakaan. Ini telah dinyatakan dalam ayat 7 surah al-Hujurat. Dan islam datang sebagai agama yang sesuai dengan fitrah manusia.

Apa yang manusia suka?

Makan? Islam datang dengan konsep makanan halal. Kerana konsep penjagaan islam terdiri daripada lima prinsip. Pertama, menjaga akidah. Kedua, menjaga diri. Ketiga, menjaga akal. Keempat, menjaga harta dan kelima, menjaga keturunan.

Apa yang saya cuba sampaikan ialah, agama islam datang sebagai satu cara hidup atau sistem kehidupan yang menjaga umat islam dan orang bukan islam daripada mereka merosakkan diri, merosakkan akal, merosakkan harta mereka dan juga merosakkan keturunan mereka.

Fitrah menyukai iman dan membenci kekufuran juga bererti manusia yang manganut islam, dirinya akan dicampakkan rasa tenang, selesa dan rasa seronok. Hidup ini akan terasa indah. Begitulah…

Selain daripada diciptakan dengan binaan fitrah, Allah juga menjadikan manusia itu sebagai satu makhluk yang mempunyai kehendak. Ini telah dijelaskan dalam ayat 15 daripada surah Fatir. Firman Allah, “Wahai manusia, kamulah yang memerlukan Allah! Sedangkan Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu apapun), dan Maha Terpuji”.

Saya akan coretkan dengan lebih bila sampai ke muka surat yang berikutnya.

Manusia juga jahil dan lemah. Iya! Itu hakikat yang tiada siapa akan sangkal kerana mata kita sendiri sebagai saksi, melihat seorang bayi yang lahir ke dunia, tanpa kudrat apa-apa. Firman Allah dalam surah An-Nisa’ ayat 28, “…manusia itu bersifat lemah”

Kita menyedari bahawa kita ini diciptakan. Kita mengetahui bahawa kita ini dilahirkan, dengan diri kita lemah tanpa upaya. Kita tahu bahawa sehingga kita mampu berdikari, terdapat banyak tangan-tangan manusia yang membantu kita. Kita sedar, bahawa diri kita ini memerlukan banyak benda. Kita tahu bahawa diri kita ini perlukan banyak perkara. Dan sudah cukuplah perkara-perkara itu menyedarkan kita, bahawa kita ialah makhluk yang hina... sehinggalah… Allah memberi kita kemuliaan!

“Dan sungguh Kami telah memuliakan anak cucu Adam, dan kami angkut mereka di darat dan di laut, dan Kami beri mereka rezeki dari yang baik-baik, dan Kami lebihkan mereka dari banyak makhluk yang Kami ciptakan dengan kelebihan yang sempurna”, Surah Al-Israk 17;70.

Allah juga telahpun menundukkan segala makhluk buat kita. Kita dipinjamkan kuasa. Kita berkuasa untuk menggunakan hasil-hasil yang Allah sebarkan di pelusuk bumi. Setiap hasil bumi, ada manfaatnya kepada manusia. Allah telah melarang pepohon untuk kedekut daripada memberi buah-buahan untuk manusia makan, memberi teduh untuk meredakan kepanasan, memberi sumber kayu untuk tujuan pembinaan, dan lain-lain. Hanya pada sebatang pokok yang Allah tundukkan untuk manusia, kita telah beroleh juta macam kebaikan. Belum lagi pada laut. Belum lagi pada tanah. Dan seterusnya.

“Dan Dia telah menundukkan apa yang berada di langit dan yang berada di bumi untuk kamu semua (sebagai rahmat) dari-Nya. Sesungguhnya dalam hal yang demikian itu punyai tanda-tanda kebesaran Allah bagi orang-orang yang berfikir”- Surah Al-Jasiyah 45; 13.

Saya rasa tertarik untuk berbicara tentang asal-usul manusia dari sudut biologi. Suatu yang cukup indah dapat kita lihat terkandung dalam islam, iaitu berkenaan ketulenan ajaran islam hinggakan sains terpaksa bersetuju dengan islam. Sebelum saintis dapat membuat penemuan tentang kronologi penciptaan manusia, Allah S.W.T sendiri telah menceritakan tentang hakikat kejadian manusia dari sejak dalam perut ibu lagi.

Sila buka surah al-Mukminun ayat 12 hingga ayat 14. Daripada air mani, ia bertukar kepada darah, kepada daging nan segumpal, lalu ia kepada tulang yang dibungkus oleh daging itu, dan dengan itu, ia berubah menjadi bentuk manusia. Dalam hadis juga bercerita tentang hal yang sama, iaitu berkenaan dengan tempoh 40 hari bagi satu fasa berganjak ke fasa seterusnya. Dan hebat! Sains terpaksa akur.

Bagi saya, itu cukup untuk membuat saya yakin bahawa sains tanpa al-Quran bererti ‘berbohong’ kerana yang pasti, sains hanya akan benar jika al-Quran mengesahkannya. Sebagaimana teori Charles Darwin versus al-Quran surah al-Baqarah ayat 65.

Darwin berkata, manusia berasal dari monyet. Sebagai manusia yang meraikan pendapat manusia lainnya, saya akan kata bahawa hanya beliau sahaja yang berasal dari bangsa monyet. Kerana yang Al-Quran kata, monyet itu rupanya berasal dari kaum Yahudi yang ingkar pada perjanjian mereka dengan Tuhan. (sebahagian ahli tafsir menafsirkan bahawa ayat 65 surah al-Baqarah itu sebagai ‘menjadi monyet’ dan ‘sesetengah mereka berperangai seperti monyet’).

Kita membaca sejarah. Kita sama-sama menyaksikan bagaimana puak Zionis menyembelih umat islam Palestin. Segalanya dilakukan sembereno, seakan-akan yang disembelih dan dilapah itu bukan lagi manusia. Apa beza pembunuh dengan yang dibunuh?

Kedua-duanya rumpun yang sama, iaitu manusia. Manusia, yang asalnya air mani yang jijik. Tapi selepas Allah jadikan air mani itu kepada manusia, terus ia jadi lupa diri! Selepas beberapa usia saya mencecah dua dekat, saya sudah mula mengenali setiap sudut sisi manusiawi. Hakikatnya, manusia sering lupa bahawa dia berasal dari air mani yang kotor. Dia lupa bahawa dia lahir tanpa seurat benang. Dia lupa bahawa dia lahir tanpa sekeping dinar. Dia lupa bahawa dia lahir tanpa sepatah bicara. Dia lupa dia lahir tanpa upaya. Dia lupa bahawa Allah menjaganya! Dia lupa bahawa Allah telah mencampakkan rasa kasih ibubapanya kepada dia. Dia lupa bahawa Allah izinkan dia hidup! Dia terlupa… semuanya! Hinggalah dia dewasa, dan dia mula mahu ‘menggulingkan’ Tuhan.

Astaghfirullah.

Layakkah manusia yang hina seperti kita ini untuk menjadi Tuhan?

Kita yang hina, selepas dijadikan Allah sebagai makhluk yang paling baik… ditundukkan pula makhluk lain kepada kita… tetapi akhir, kita memilih untuk hidup bercanggahan dengan fitrah (ketentuan) yang Allah sediakan dalam islam.

Jika di dunia, kita ini ibarat seorang anak yatim. Kita dipungut untuk masuk ke pusat perlindungan. Di sana, kita diberikan makanan, tempat tinggal dan pakaian. Pusat perlindungan itu punya undang-undang. “Tidak boleh merokok”.

Lalu, kita buat tidak peduli. Dengan sengaja, kita merokok. Pertama kali ditangkap, kali kedua, kali ketiga…. Kali yang ke seterusnya… dan akhir, kita diminta untuk berpindah. Untuk orang semacam itu, kita akan katakan dia sebagai “Tidak kenang budi”, “Tidak pandai bersyukur”, “Orang jahat” dan macam-macam.

Dan orang itu sebenarnya bukanlah orang lain, tetapi diri kita sendiri. Selepas segala kebaikan Allah beri, mengapa kita tegar membalas kebaikan itu dengan maksiat?

Allah beri kita buat pilihan. Antara iman atau kufur. Antara taat atau ingkar. Antara patuh atau melawan. Tetapi balasannya juga jelas. Antara dua itu, ada syurga dan ada neraka. Lalu, selepas kita melawan dan ingkar, Allah masih berlaku baik kepada kita. Tidakkah masa untuk kita melafaz ‘maaf’ dan ‘taubat’ itu masih terbuka… sebelum pintu neraka Dia buka untuk kita?
    

October 10, 2011

Istiqomah.

Memang saya berhajat untuk menulis tentang program Ustazah Pilihan dan Solehah, tetapi saya sendiri belum pernah menonton hatta satu episod pun. Jadi rasanya sungguh tak adil untuk saya memberi penilaian kepada sesuatu yang saya sendiri belum pernah tonton. Maaf. InsyaAllah, saya akan tulis selepas saya berjaya menonton sekali.

Jadi, untuk kali ini... saya mahu bercakap tentang istiqomah.

Dah lama sangat saya tak membuat ulangkaji pada tajuk ini. Sebab itulah saya mengambil keputusan untuk menulis berkaitan dengan istiqomah, kerana dalam masa saya menulis... saya dapat kembali mengkoreksi diri, dan seterusnya memperbaharui ilmu dan niat. Mudah-mudahan!

Sepertimana yang telah kita sedia ketahui, sesungguhnya istiqomah itu ialah satu perintah dan satu kewajipan kepada setiap individu muslim. Dalilnya... setiap hari jumaat, khatib berpesan; "Janganlah kamu mati melainkan kamu ialah seorang muslim"

Ayat itu bermula dengan 'ya ayyuhallazii' yang bermaksud, satu seruan daripada Allah kepada setiap manusia yang beriman untuk bertaqwa dan jangan mati selain daripada kematian sebagai seorang muslim.

Yang jelas, kita takkan mampu untuk mengelakkan diri daripada diburu kematian tetapi kita boleh sahaja untuk bertaqwa dan menjadi muslim. Maka, perintah yang sebenar ialah supaya kita istiqomah menjalani penghidupan sebagai muslim dan mati, sebagai seorang daripadanya.

Kiranya, ia tugasan yang mudah tapi hakikatnya ia sukar sekali. Sangat sukar kerana ada syaitan dari kalangan jin, dan syaitan dari kalangan manusia... sedang menjerat kita! Itu belum lagi kerana campur tangan nafsu serakah dan fitnah duniawi yang berleluasa. Oh! Teringat pesan Imam Ghazali; sesiapa yang tidak merasa risau yang akidahnya sedang diancam, maka itu petanda bahawa akidahnya memang sedang diancam.

Ironis bukan? Sesiapa yang sudah merasa cukup selamat, dialah yang sebenarnya sedang terancam!

Kembali kepada tajuk... Seperti yang kita dah lama tahu, maksud 'amal yang terbaik' ialah amal yang sedikit tetapi dilakukan secara berpanjangan dan konsisten. Ada hadis berkenaan dengan itu, sebagaimana yang diceritakan oleh Saidatina Aisyah r.anha.

Saya sebenarnya seringkali memerhati, betapa manusia... termasuklah saya, sangat gagal dalam bab hendak konsisten melakukan kebaikan. Contoh mudah, bulan ramadhan. Jika semasa bulan ramadhan ini, kita boleh bersolat sehingga 20 rakaat sehari secara berjemaah, tetapi mengapa di luar ramadhan... kita liat sangat hendak datang kepada solat berjemaah? Kalau bulan ramadhan, kita boleh bersedekah, kenapa di luar ramadhan, tangan kita kejang untuk menghulur?

Sangat ironi!

Jadi, bagaimanakah cara untuk kita mendapatkan istiqomah?

Pertama- kita perlu memperbanyakkan bacaan doa-doa khusus.
Kalau saya, saya lebih suka membaca doa di dalam bahasa melayu saya memang bodoh dalam bahasa arab. Tak faham. Jadi baik saya berdoa dalam doa yang saya faham. Kerana bagi saya, doa ialah pengaduan, pengharapan, dan rintihan kepada Allah. Seseorang takkan merayu dan meminta untuk sesuatu yang dia sendiri tak tahu... kan? Samalah. Berdoa sebenarnya bukannya nak paksa Allah tunaikah permintaan kita. Tidak! Siapa kita hendak memaksa Allah tunaikan kehendak kita! Tetapi berdoa sebenarnya ialah lambang kehambaan supaya kita berasa nilai kita, berasa hina, berasa harap kepada Allah.

Kedua- Berteman dengan orang yang baik-baik.
Kawan kita ialah diri kita yang satu lagi. Mereka akan mempengaruhi kita, luar dan dalam. Kerana itulah kita perlu memilih kawan-kawan yang baik. Sifirnya mudah sekali; kawan yang baik pasti akan mengajak kita kepada kebaikan manakala kawan yang tak baik, akan membawa kita ke jalan yang sebaliknya. Harus diingat juga bahawa antara kawan baik dengan kawan yang baik, wujud satu dinding yang utuh dan besar. Tak semestinya kawab baik itu baik, kerana ramai sahaja manusia yang jadi jahat sebab kawan! Dirosakkan oleh kawan sendiri!

Ketiga- Memperbaharui azam dan matlamat setiap hari.
Antara sebab lain mengapa orang islam ramai terkandas ialah kerana mereka tak punya keinginan yang bulat untuk kekal berada dalam kebaikan. Ini ialah tanda kita tak bersungguh-sungguh dan percayalah... tiada siapa yang rugi dengan sikap sambil lewa kita itu, melainkan kita sendiri yang rugi!

Keempat- Meraikan kejayaan untuk istiqomah.
Kalau syaitan boleh bergembira dengan kejayaan mereka menghalang-halang kita daripada jalan Allah, mengapa kita enggan bergembira dan bersyukur jika perangkap-perangkap mereka, berjaya kita patahkan? Salah satu sebab kenapa kita tak berasa seronok berbuat amal soleh juga ialah kerana kita tak mahu meraikan kejayaan membuat amal. Bila hati dah rasa tak seronok... tak suka... macam mana nak istiqomah?

Kelima- Sering bermuhasabah diri.
Yang ini penting. Kita perlu periksa diri kita. Takut-takut ada riak atau ujub yang tumbuh kerana daripada maksiat hati inilah, terbuka ruang dan peluang untuk syaitan memerangkap kita seterusnya menjauhkan kita daripada ketaatan kepadanya.

Keenam- Bayangkan ganjaran amal soleh.
Kita ingat satu saja. Allah tak berhajat kepada makhluk. Tetapi jika kita patuh kepada Dia, pasti kita akan bahagia tetapi jika kita tak mahu patuh, Allah tak rugi. Sebaliknya yang menyesal nanti itu kita!

Sudah selesai mengulangkaji. Jadi yang tinggal ialah mengulang amal sahaja.

Mudah-mudahan saya dapat istiqomah. Kalian juga, semua pembaca.
   

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails