December 19, 2013

Wanita cantik untuk diperisteri

Kami selalu lepak-lepak dengan seorang abang ni. Nama dia Bob (bukan nama sebenar). Abang Bob ni tua lebih kurang 5 atau 6 tahun daripada kami. Abang Bob ni suka bercerita. Cerita-ceritanya banyak kali diselitkan dengan tazkirah dan tausiyah.

Satu hari, Abang Bob bercerita tentang perempuan. 

"Korang tak kawin lagi kan?", soalnya. Dia saja je buat-buat tanya tu, sebab dia dah tahu pun yang kitaorang ni semua masih bujang dan teruna lagi.

"Aku perasan orang lelaki ni kalau nak mencari isteri, dia mesti nak perempuan yang cantik-cantik. Even orang-orang yang baik-baik pun nak pada perempuan cantik. Cakaplah konon-konon nak yang solehah. Tapi kalau perempuan solehah tu tak cantik, agak-agak dia masih nak ke tak?"

"Mesti dia akan buat alasan macam-macam, kononnya istikharah tak mengena la, apa lah... tapi percayalah, kecantikan tu tak akan tahan lama. Cuba tengok, berapa ramai perempuan cantik yang kena cerai dengan suami dia?"

"Kita ni kadang-kadang menyumpah bekas suami dia. Kita kata, 'Bodoh la suami dia. Dapat isteri punyalah cantik lepas tu ceraikan', padahal bila dah kahwin, barulah kita akan nampak satu per satu kelemahan dan kekurangan pasangan kita. Kalau kita kahwini dia sebab dia cantik, maka the moment kita nampak kelemahan dia, maka akan hilanglah kasih-sayang tu"

"Sebab tu jangan cari perempuan cantik, tapi cari perempuan baik"

Itu kesimpulan dia, seorang lelaki beristeri satu.

Dan itu jugalah kesimpulan saya yang bujang empat ini.

Saya kembali teringat pada satu episod rancangan Reflection di Tv Al-Hijrah yang dipengerusikan oleh Imam Suhaib Webb, yang bertempat di sebuah dewan kuliah di UIAM.

Imam Suhaib Webb membicarakan tentang sebuah hadis yang biasa kita dengar,

“Wanita itu dinikahi kerana empat perkara iaitu kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya, dan kerana agamanya. Maka pilihlah olehmu wanita yang punya agama, engkau akan beruntung. (Bukhari & Muslim)”

Kata Imam Suhaib Webb, hadis ini sama sekali tak menyatakan bahawa kita perlu mencari pasangan yang kuat pegangan agamanya hingga menolak faktor-faktor lain seperti harta, keturunan dan rupa parasnya.

Sebaliknya, hadis ini memberitahu bahawa semakin banyak ciri-ciri yang disebutkan itu dimiliki oleh pasangan, maka itu adalah semakin baik. The more, the better.

Kerana keempat-empat ciri itu ada kepada isteri Rasulullah yang pertama, iaitu Saidatina Khadijah r.anha. Beliau seorang yang rupawan, berharta, berasal daripada keturunan yang mulia, dan yang paling penting, beliau ialah wanita pertama yang memeluk agama islam.

Bahkan selepas bertahun-tahun kematian beliau, Rasulullah masih menyimpan kerinduan yang mendalam terhadapnya. Bahkan, Saidatina Aisyah r.anha sendiri pun sering cemburu sekalipun dia tidak sekali pun pernah bertemu dengan Saidatina Khadijah r.anha.

Ini menunjukkan keistimewaan Ummul Mukminin, Saidatina Khadijah r.anha.

Hari ini, kita telah berdepan dengan terlalu banyak salah faham tentang jodoh. Ada yang beranggapan bahawa kita perlu saling kenal mengenali sebelum perkahwinan, manakala ada yang berpendapat bahawa kita tak boleh langsung untuk berkenalan melainkan selepas berkahwin.

Maka syariat datang untuk duduk di tengah-tengah.

Manusia bukan robot. Manusia juga bukan binatang. 

Islam memandang perkahwinan itu sebagai suatu yang suci. Dengan perkahwinan, yang sebelum ini haram menjadi halal. Yang sebelum ini berdosa, menjadi berpahala. Kerana itulah perkahwinan seharusnya melahirkan ketenangan, ketenteraman, dan kebahagiaan.

Biar makan hanya sekeping roti.

Biar tidur hanya berlapik tilam nipis.

Kerana itu, soal kahwin bukan soal suka sama suka sahaja. Ia sepatutnya dipandang sebagai suatu yang lebih besar daripada kita.

Kerana nanti kamu akan berkongsi kehidupanmu dengan seorang yang asing bagimu, maka seharusnya kamu bersedia untuk menerima kekurangannya dan bersedia untuk memaafkan kelemahannya.


Cewah. pandai pula aku bercakap :3 
   

December 16, 2013

Zalimkah kerajaan kita?

Zalim atau tidak corak pemerintahan kita hari ini (16/12/2013) sebenarnya hanyalah persepsi.

Tak percaya? Cuba tanyakan soalan, "Adakah kerajaan kita zalim?"

Maka kita akan dapat dua trend jawapan.

Penyokong Barisan Nasional akan berkata, "Kerajaan cuma melakukan apa-apa yang perlu untuk menjamin kelestarian dan kestabilan negara"

Manakala penyokong Pakatan Rakyat pula akan berkata, "Kerajaan Barisan Nasional zalim!"

(kita abaikan satu golongan lagi iaitu golongan yang tak mahu ambil peduli lansung soal politik)

Apabila kita ada dua pandangan yang berbeza, maka sewajibnya kita kembali kepada sumber rujukan utama kita sebagai umat islam iaitu al-Quran dan Hadis. Sewajibnya, soalan 'zalimkah' itu kita jawab mengikut ukuran al-Quran dan hadis.

Barulah kita dapat lari daripada persepsi, perselisihan, dan kita dapat menemukan jawapan yang muktamad bagi persoalan ini.

Dalam al-Quran, ada beberapa teladan daripada kisah ketua-ketua kerajaan daripada umat terdahulu. Antara yang semua orang maklum adalah kerajaan Firaun dan juga kerajaan Nabi Sulaiman.

Ada juga kerajaan-kerajaan seperti Jalut dan Talut, kerajaan Nabi Yusuf, kerajaan dalam kisah pemuda kahfi, kerajaan dalam kisah ashabul ukhdud, kerajaan Namrud, dan beberapa lagi yang sedikit asing pada kita.

Kita ambil dua yang common sahaja untuk perbandingan. Kerajaan Nabi Sulaiman dan kerajaan Firaun.

Kita tengok bagaimana Firaun memerintah.

Pertama, Firaun menindas (masa itu ialah bangsa Yahudi). Mereka menindas dengan menidakkan hak, memperbodohkan, memeras ugut, memperhambakan, dan sebagainya.

Kedua, kerajaan Firaun membuat perlembagaan yang tak masuk akal seperti setiap anak lelaki yang lahir akan dibunuh.

Ketiga, dalam kerajaan Firaun ahli sihir, pemuzik, dan pengampu diberi tempat yang istimewa di sisi pemerintah.

Keempat, kerajaan Firaun memiliki pasukan tentera yang patuh kepada pemerintah secara membabi buta.

Kelima, kerajaan Firaun memiliki pemerintah yang ego, mengaku dirinya sebagai Tuhan, takabbur, dan sombong.

Jika lima ciri ini wujud dalam pemerintahan kita pada hari ini, maka itu petanda ada 'zalim' yang perlu diubati.

Kemudian kita lihat pula kerajaan Nabi Sulaiman.

Pertama, pemerintahnya sangat merendah diri, soleh dan taat kepada Allah.

Kedua, pemerintahnya bijak menyelesaikan masalah rakyat jelata serta bersedia mendengar keluhan dan permasalahan mereka.

Ketiga, pemerintahan itu dihormati bukan ditakuti apatah lagi dibenci.

Keempat, pemerintah itu sangat berhati-hati dalam menggunakan aset dan kekuasaannya agar dia tidak menganiaya walaupun kepada seekor semut.

Kelima, pemerintah itu sentiasa bercita-cita untuk menyebarkan agama islam kepada kerajaan jiran.

Jika wujud ciri-ciri ini, maka itu petanda kepada wujudnya keadilan.

Adil juga boleh dilihat dalam sejarah, melalui teladan para Anbiya' dan khilafah yang mengikut acuan para Nabi. Kita boleh ambil contoh bagaimana telitinya para sahabat Nabi dalam menguruskan harta negara sampaikan ada mereka yang bergelar ketua negara tetapi tidak memiliki apa-apa pun kecuali beberapa helai pakaian dan beberapa keping roti sahaja.

Ada pemimpin yang tak tidur malam semata-mata mahu memastikan urusan rakyatnya terjaga.

Ada yang sanggup bergelap di tengah-tengah malam kerana takut sekiranya pelita yang memancarkan api itu digunakan untuk kepentingan peribadi, bukan untuk negara.

Ada yang pakaiannya hanya sepasang, yang tiap-tiap kali lepas solat di masjid, dia terpaksa bergegas pulang kerana isterinya memerlukan pakaian yang dipakainya untuk dia menutup aurat dalam solat.

Sampai macam tu sekali takutnya mereka untuk menjamah sesuatu yang diamanahkan kepada mereka, yang bukan untuk mereka miliki.

Hinggakan jika susah, biar pemerintah yang susah dahulu.

Dan jika senang, biar pemerintah yang terakhir sekali.

Saya teringat balik kepada satu peristiwa yang berlaku pada diri saya. Semasa saya baru sahaja keluar daripada kereta (balik daripada kerja), seorang kanak-kanak dalam likungan 10-11 tahun datang kepada saya,

"Pak cik, boleh tak beri saya sedikit duit? Emak sudah 2 hari tak masak nasi. Beras dekat rumah dah habis. Tak ada duit nak beli"

Saya cukup kenal dua budak perempuan itu. Adik-beradik. Tiap kali kalau surau ada buat jamuan atau kenduri, mereka pasti akan tebalkan muka untuk meminta makanan untuk dibungkus dan dibawa pulang. Bukan satu bungkus. Bukan dua bungkus, tapi lima bungkus!

"Satu untuk ayah, satu untuk emak, dua untuk adik, dan satu lagi untuk kakak"

Saya tak rasa kalau di rumah kita ada makanan, kita nak meminta-minta sebanyak itu dengan orang.

Demi Allah,

Masih terlalu ramai orang yang susah di Malaysia. Dalam kejiranan kita sendiri pun mesti ada satu atau dua keluarga yang miskin. Hidupnya serba kekurangan dan tidak mencukupi. Anak orang lain pergi sekolah pakai kasut baru, anak dia pakai kasut yang sama sejak 3 tahun lepas. Anak orang lain lepas sekolah pergi kelas tuisyen, anak dia lepas sekolah terpaksa tolong emak berniaga kuih di tepi jalan.

Lepas tu datanglah 'orang kerajaan' memberikan 'saman' kerana si ibu tidak ada duit untuk mendapatkan lesen berniaga.

Kemudian, datang pula cukai yang pelbagai. Segala macam subsidi mahu ditarik. Petrol dan gula, kedua-duanya macam oksigen bagi orang susah. Perbezaan 20 sen mungkin nampak kecil, tapi bagaimana dengan orang-orang yang hidup mereka hanya 'mampu menyimpan 20 sen'?

Rakyat yang sedia susah, tambah disusahkan.

Umpama seseorang yang ditikam perompak, dua kali. Tikaman pertama yang mencederakan dan tikaman kedua yang membunuh!

Bertaqwalah kepada Allah.

Abu Dzar R.A, seorang lelaki yang berani menyatakan keislamannya di tengah-tengah kota Mekah (masa awal islam) dan dibelasah hingga separuh mati oleh orang kafir, pernah meminta agar dia diberikan sedikit jawatan dalam pemerintahan islam.

Lelaki sebaik dan sehebat itupun dinasihati oleh Rasulullah S.A.W, “Wahai Abu Dzar, sesungguhnya engkau lemah, sementara kepimpinan adalah amanah. Dan sesungguhnya pada Hari Kiamat ia akan menjadi kehinaan dan penyesalan kecuali orang yang mengambil dengan haknya dan menunaikan apa seharusnya ia tunaikan dalam kepemimpinan ini"

Maka sebagai rakyat jelata, izinkan saya berpesan,

Jika sekiranya tujuan kamu menjadi pemerintah adalah untuk memudahkan kehidupan kamu dan kaum keluargamu sahaja, dan menyusahkan kami orang kebanyakan, maka kezalimanmu akan menolakmu masuk ke dalam azab yang hina.

Dan jika kamu yang membuang kertas undi juga membuang undi dengan maksud mahu mengangkat pemimpin sebegitu, sedang kamu mengetahui, maka kamu telah bersubahat dengannya.

Allah suruh kita saling bantu-membantu dalam urusan kebaikan.

Allah yang sama jugalah yang mengharamkan kita bantu-membantu dalam soal kerosakan dan kezaliman.
 

December 12, 2013

All iz well.

"Allah tak pernah jemu memberikan pahala kepada hamba, cuma takut-takut, hambaNya saja yang akan jemu untuk melakukan kebaikan"

Kerana manusia itu sifatnya berkeluh-kesah dan terburu-buru. Lagi-lagi orang muda. Berfikir tak panjang, merancang tak rapi.

Semua mahu kejayaan segera. Mahu hasil segera.
Perlu diingat. Kejayaan itu seperti sebuah pingat. Cantik. Menonjol. Dan bersinar.

Tapi jangan dilupakan, yang sebenarnya pingat yang cantik nan megah itu datangnya daripada logam bernama emas, yang melalui satu proses yang terlalu panjang sebelum kecantikannya benar-benar dapat dinikmati oleh mata-mata yang melihat.

Digali, ditapis, dibersih, diasing, dibakar, ditempa, dan sebagainya. Budak-budak engineering pastinya lebih tahu.

Maka, begitulah dengan kejayaan dalam hidup. Jika mahukan kejayaan, maka kita perlu rela untuk melalui proses-proses yang payah.

Dilayan dengan kesukaran.

Diulit dengan kekurangan.

Agar kita sedar, kita manusia yang memerlukan. Hidup ini sebuah legasi perjuangan. Perlu ada sinergi. Perlu ada sahabat. Perlu ada perlawanan. Perlu ada senjata. Perlu ada perisai.

Kejayaan bukan datang dari katil yang empuk. Bukan dari makanan yang sedap. Bukan daripada kelazatan-kelazatan yang tidak tentu hala. Tiada tujuan, tiada bermatlamat.

Berusahalah. Kerana rezeki Allah itu luas. Berusaha selagi mampu. Selagi ada tulang empat kerat, maka selagi itulah tuntutan berusaha itu terpikul.

Kata seorang sahabat saya,

"Kita hidup ini sentiasa perlu ada hubungan dengan Allah dalam setiap masa. Tak boleh terputus sekejap pun, kerana dalam hidup ini, kalau orang nak buat jahat kepada kita, maka siapa yang boleh selamatkan kita kalau bukan Allah? Hidup ini penuh dengan kezaliman. Siapa berkuasa, dialah pemenang. Kerana itu perlu ada Allah dalam hati kita supaya kita tahu, sekalipun manusia lain tidak tahu derita kita, tapi Allah tetap tahu. Allah tetap ada"

Sigh...

Makin dewasa, makin kita kenali pekerti.

Hidup ini tidak mudah.

And things won't get any easier.
  

December 7, 2013

Berlatihlah untuk menjadi ahli syurga


Semua manusia akan mati. Tak kiralah mati masa umur baru 10 tahun, atau semasa sudah 60 tahun. Semua manusia juga akan mati sekalipun secara mengejut, sakit kronik, ataupun semasa sedang melakukan apa yang dia suka.

Maknanya setiap daripada kita ini sama sahaja. Kita tidak tahu bila kita akan mati dan kita juga tidak tahu bagaimana kita akan mati.

Jadi, ramailah antara kita meminta kepada Allah agar diberikan umur yang panjang kerana bimbang-bimbang, jarak usianya dengan kematian cuma sehari dua.

Ada juga yang meminta agar dimatikan dengan cara yang tidak menyakitkan atau mengerikan, kerana gerun dan tak sanggup menanggung penderitaan.

Padahal sedar atau tidak, itu semua tidak penting.

Tetapi yang paling penting ialah bagaimana kita menggunakan masa kita yang suntuk atas dunia ini untuk mati. Adakah kita gunakannya untuk kebaikan, atau sebaliknya.

Maka, untuk refleksi diri kita masing-masing, kita wajar bertanya beberapa soalan penting kepada hati nurani kita.

Apa yang kita cari di dunia ini?

Sepatutnya jawapan kita ialah AKU MENCARI KEREDHAAN ALLAH.  

Jika jawapan kita selain daripada itu, kita tahu bahawa ada sesuatu yang tak kena dengan kehidupan kita.

Tetapi jika jawapan kita ialah seperti yang diatas, kita perlu membuat perancangan dengan masa dan potensi diri kita.

Nak masuk syurga tak semestinya dengan ibadah-ibadah khusus khusus berbentuk ritual. Itu salah faham yang perlu kita buang jauh-jauh.

Kita tak mahu melahirkan generasi umat islam yang baik tetapi tidak memberi manfaat kepada ummat islam khususnya dan umat manusia umumnya.

Kita mahu melahirkan umat islam yang boleh memberi manfaat kepada masyarakat di sekitarnya melalui kepakarannya, wang ringgitnya, kemahirannya, dan sumber daya tubuhnya.

Tetapi, sebelum mencapai tahap memberi, seseorang perlu belajar untuk memberi.

"Aku bukan tak mahu bersedekah kepada mangsa banjir, tapi aku perlu guna duit aku ini. Nanti hujung bulan ni bila gaji dah masuk, aku janji aku akan beri"

"Aku bukan tak nak ikut kau pergi kuliah ustaz tu, tapi aku ada exam lusa. Jadi aku nak kena buat ulang kaji. Bila aku free nanti aku join"

"Aku bukan tak nak ikut halaqah, tapi aku takut aku tak boleh beri komitmen. Emak aku suruh study dulu. Tak pe, dah kerja nanti aku join lah korang"

"Aku bukan tak nak pergi solat berjemaah, tapi aku penat ni. Baru balik dari kerja. Consider la sikit. Takpe, cuti nanti aku datanglah"

Percayalah, inilah wajah-wajah manusia yang tertipu dengan bisikan syaitan.

Syaitan telah membisikkan kepada mereka, "Nanti bila kau sudah kaya, lagi banyak kau boleh menyumbang. So simpan dulu duit tu"

Syaitan akan kata lagi, "Kau studi biar result kau gempak. Bila dah gempak, dapat kerja elok, time tu la baru ko pergi belajar agama. Duit pun ada. Kereta pun ada. Senanglah nak pergi masjid"

Syaitan juga akan berkata, "Kau join usrah ni, result kau mesti akan jatuh punya. Kau tengoklah, kawan-kawan kau tu tiap-tiap minggu meeting. lepas tu ada program sana-sini lagi. Bila masa diorang nak study"

Syaitan juga akan kata, "Rilekslah. Kau tu penat baru balik kerja. Tunggu nanti dah tak kerja, pencen, kau duduklah kat masjid selalu. Sekarang ni waktu untuk kumpul duit. Solat sendiri pun sebenarnya dah cukup elok dah ni"

Demi Allah,

Jika diwaktu susah, payah, dan kekurangan, kita tak mampu untuk menyumbang dan melakukan kebaikan, maka percayalah yang bila kita senang, mewah, dan serba cukup... kita pasti lebih-lebih lagi takkan mampu.

Jangan sampai terpedaya dengan godaan dan penipuan syaitan. Mereka sudah berjaya menyesatkan ramai manusia hanya dengan "tak apa" dan "nanti dulu".

Berlatihlah untuk menjadi ahli syurga.

  

December 2, 2013

Aku kucing, kau anjing.

[Credit]
Dalam tempoh tak sampai sebulan, macam-macam dah berlaku dalam dunia islam kita.

Salah satunya ialah apabila seorang mufti menuduh seorang bekas mufti sebagai Wahabi.

Saya tak reti nak komen pun sebenarnya. Silap komen nanti, saya pula yang akan bermasalah.

Cuma saya faham bahawa fahaman wahabi ialah fahaman yang tidak boleh kita terima. Saya bukan nak katakan yang kawan-kawan kita daripada manhaj itu tidak betul, tetapi saya lebih suka dan gembira jika kita (orang awam) dapat memantapkan akidah kita sendiri.

Tak payah nak terikut-ikut dengan orang. 

Kita kena pahat di dalam hati kita bahawa Allah S.W.T tidak menyerupai makhluk walaupun sedikit. Jadi apabila seseorang mahu kata yang Allah 'duduk' di atas Arasyh, maka kita akan menolak dengan alasan bahawa 'duduk' ialah perbuatan makhluk, dan 'di atas Arasyh' pula ialah ruang dan tempat.

Sebaliknya saya akan berpegang dengan nasihat Syeikh Fathi Yakan di dalam kitab karangannya, 'Apa ertinya saya menganut islam';

Saya mestilah berkeyakinan bahawa pendapat para salafus-soleh lebih utama untuk diikuti supaya dapat menyelesaikan permasalahan yang berhubung dengan ta'wil, pembekuan nas, dan menyerahkan perkara-perkara seperti itu kepada ilmu dan pengetahuan Allah.

Sebab itulah bila orang mula mempersoalkan tentang 'Allah ada tangan? Allah duduk? Allah ada wajah?'... maka mereka sebenarnya sudah pun melakukan bid'ah sebab generasi terawal islam tak pula nak memperdebat tentang ini.

Sebaiknya, kita hempuk kepala dia dengan buku tanya balik, "Kau ni dah cukup study pasal ciptaan-ciptaan dan kekuasaan Allah ke sampai nak study pasal dzat Allah ni?"

Mungkin sebab kita ini terlalu banyak masa lapang, sampaikan benda-benda ini pun menjadi agenda utama kita, melebihi agenda kita untuk menjadikan kalimah Allah di kedudukan tertinggi. Memadailah untuk kita imani bahawa Allah tak menyerupai makhluk dalam apa-apa segi sekalipun.

Allah lebih mengetahui sedangkan kita tidak mengetahui apa-apa pun kecuali sedikit sahaja.

Selesai satu masalah. (Sebenarnya belum lagi).

Masalah kedua yang makin berleluasa pula ialah tentang kewujudan golongan sikit-sikit bid'ah.

"Setiap bid'ah ialah sesat dan setiap kesesatan tempatnya ialah neraka!"

Mereka baca hadis itu kepada kita.

Saya ada satu kisah nak dikongsi. Murabbi saya pernah cerita tentang seorang bekas mufti Mesir (saya lupa nama dia) yang bertemu dengan seorang anak muda yang terlalu radikal (ekstrem).

"Apakah pandanganmu tentang orang-orang yang minum arak?", tanya mufti.

"Meraka akan ke neraka", jawab pemuda tadi.

"Apa pandangamu kepada orang-orang yang berzina?", tanya mufti itu lagi.

"Mereka juga akan ke neraka"

"Apa pandanganmu jika aku menyuruhmu untuk membunuh mereka?", mufti itu mahu mengujinya.

"Aku sanggup untuk membunuh mereka kerana mereka layak untuk dibunuh. Mereka penghuni-penghuni neraka"

"Maka engkau sedang membantu syaitan dan memudahkan kerja-kerja syaitan!", tegur mufti itu.

Pemuda yang sedang meluap-luap marah itu bingung.

"Bukankah tugas syaitan itu ialah untuk membuatkan manusia masuk ke dalam neraka? Maka adakah kau mahu membantu dan mempercepatkan syaitan untuk memasukkan manusia ke dalam neraka?"

Kisah ini sebenarnya mengajak kita untuk kembali merenung kepada sebuah hadis nabi,

Sesiapa yang menuduh seseorang itu sebagai kafir atau sesat sedangkan itu tidak benar, maka tuduhan itu kembali kepadanya (maksud hadis, mutafaqun alaih)

Nak tunjuk atau tunding salah orang, itu kacang je. Nak kata itu haram, itu salah, memang senang sangat. Tetapi apa selepas itu?

Nak kata suatu perkara itu bid'ah atau tidak, kita memerlukan panduan ulama. Bukan dengan kita baca buku, kita boleh amend sesuatu syiar agama. Macam yang Ustaz Azhar Idrus katakan, sesuatu itu akan jadi bid'ah kalau ada ijmak daripada ulama-ulama di seluruh dunia.

Kalau ulama sepakat kata amalan itu bercanggah dengan islam, maka bolehlah kita nak kata benda tu bid'ah.

Kalau benda yang khilaf, buat cara khilaf.

Anehnya, bila masuk bab ijmak seperti orang islam pergi main dengan pelacur di Lorong Haji Taib, kenapa puak sikit-sikit bid'ah tak nak tegur dan bersuara padahal tak ada seorang ulama pun yang mengatakan melacur dan melanggani pelacur itu harus pada syarak!

Saya sangat tak faham. Maksiat dan kezaliman yang terang benderang di depan mata dia buat-buat tak nampak, tetapi benda-benda furuk dan khilafiyah, benda itulah yang dia besar-besarkan.

Contoh yang lain pula ialah berkenaan amalan berzikir dengan lantang (suara kuat) selepas solat.

Marah betul dengan orang yang berzikir, tapi tak marah pula dengan orang yang berkaraoke sampai tak solat-solat.

Marah betul dengan orang yang membaca tahlil kepada orang mati, tapi tak pula marah kepada orang yang pakai seluar pendek atau tudung singkat yang datang semasa menghantar si mati ke kuburan.

Mungkin pada sesetengah orang, saya ialah contoh manusia yang tak sensitif.

"Mana boleh mereka-reka syariat dan ibadah"

"Orang yang membuat satu ibadah dengan fadhilat dan kaifiat baru, mereka sudah membuat bid'ah"

"Banyak lagi benda yang betul-betul sunnah yang Nabi ajar, kau tak mahu buat. Tapi apa yang Nabi tak ajar, kau nak buat pula".

No problem, sebab saya pun sebenarnya cukup setuju dengan laungan tajdid dan revolusi agama.

Tajdid bukan laungan untuk membuat agama baru.

Tajdid ialah laungan supaya kembali kepada islam yang asli. Yang didasari dengan ilmu bukan dengan persangkaan dan adat turun-temurun.

Namun begitu, tajdid dan revolusi ini janganlah digerakkan dengan jalan perdebatan yang ditunjangi emosi. Bukan dengan hujah-hujah yang sinikal. Bukan dengan contoh-contoh yang provokatif. Tetapi dengan jalan ilmu yang panjang.

Bukan sekadar dengan menelaah kitab-kitab dari Madinah!

Hari ini, umat islam makin tenat.

Yang tidak cukup solat 5 waktu rasanya lebih daripada separuh.

Yang tidak menutup aurat dengan sempurna rasanya lebih daripada separuh.

Yang percaya kepada sihir, tangkal, dan azimat, juga rasanya masih lebih daripada separuh.

Yang berjudi, minum arak, main perempuan, hisap dadah, mencabul, merogol, mencuri... semua itu pun tak terkira banyaknya.

Mengapa semut di seberang kita boleh nampak, tapi gajah di depan mata kita tak boleh nampak?

Benda-benda khilaf yang tak ada ijmak, janganlah diperbesar-besarkan.

Kita menyembah Tuhan yang sama dan meneladani Rasul yang sama.

Nabi kita tak pernah ajar kita untuk berdebat macam orang bodoh, tapi Nabi kita sentiasa ajar kita supaya mempunyai visi untuk menyebarkan agama islam ke seluruh dunia hinggakan bayi yang terakhir lahir pun, dapat lahir dalam agama islam.

Tapi kita, masih dengan hukum baca doa qunut semasa solat subuh?

Huh, kalau macam ni lah, sampai bila islam nak berkembang di Malaysia?
   
    

December 1, 2013

Berkat

Credit
Apa yang kita faham dengan berkat?

Perkataan itu sebenarnya masih asing kepada segelintir kita, tidak seperti perkataan 'berikanlah' dan 'kurniakanlah'. Buktinya, tiap kali kita menadah tangan dan berdoa, yang kita minta ialah agar kita 'diberikan' pekerjaan, wang yang banyak, rumah yang selesa, keputusan peperiksaan yang cemerlang... atau meminta agar 'dikurniakan' dengan isteri yang solehah, anak yang soleh, dan sebagainya.

Tak pula saya kata permintaan-permintaan itu salah atau tidak sunnah.

Cuma kalau kita diberikan keberkatan di dalam urusan-urusan kehidupan kita atas dunia ini, maka kita dah pun hit the jackpot. Kita sudah memiliki semua yang kita perlukan.

Berkat bermaksud 'bertambah kebaikan'. Dalam kuliah maghrib daripada Ustaz Prof. Ahmad Faisal, beliau menjelaskan lagi dengan menyatakan berkat itu sebagai stable and growing. Stabil dan bertambah-tambah.

Sebagai contoh, seseorang yang diberikan kenaikan pangkat dan kenaikan pangkat itu tidak pula membuatkan dia semakin lalai daripada tanggungjawabnya.

Jika sekadar bertambah gaji dan elaun, tetapi solat berjemaah sudah jarang-jarang, masa untuk keluarga makin sedikit, hubungan bersama isteri makin keruh, itu bukan berkat.

Ini bermakna, keberkatan ialah sesuatu yang kita perlu usahakan.

Hari ini setiap orang diberikan rezeki. Semua orang makan tapi adakah semua orang memakan dari rezeki yang berkat?

Hari ini setiap orang belajar tetapi adakah semua ilmu yang masuk ke dalam hati itu semuanya berkat?

Hari ini setiap orang pun bekerja tetapi adakah pekerjaan mereka pekerjaan yang berkat?

Untuk mengatakan yang semua orang mendapat berkat, itu tidak betul. Orang kafir pun dapat rezeki, tapi adakah mereka dapat berkat?

Berkat ialah suatu kemuliaan untuk orang beriman. Bukan sekadar islam, tetapi perlu beriman.

Dalam kuliah Ustaz Prof. Ahmad Faisal, beliau menyatakan keberkatan itu perlu diraih dengan dua cara. Pertama, perlu wujud hubungan dengan Allah dalam usaha kita dan yang kedua, perlu menggunakan sumber daya dengan maksimum.

Dalam hadis yang mahsyur disebutkan bahawa setiap perbuatan yang bermanfaat jika dimulakan tanpa menyebut nama Allah, maka akan hilanglah keberkatan daripadanya. Adalah suatu sunnah bagi kita untuk memulakan setiap perkara dengan membaca bismillah. Bahkan Rasulullah S.A.W banyak sekali mengajar doa-doa yang ringkas sebelum dan selepas kita melakukan sesuatu.

Antara tujuannya ialah supaya kita tidak terpisah dengan rasa bertuhan. Ini ialah latihan kepada kita supaya kita tidak termakan dengan virus-virus sekular dan aliran-aliran yang seumpamanya, yang cuba memisahkan Islam (dan Allah) daripada pekerjaan seharian kita.

Berkat juga datang dengan kesungguhan. Orang yang bersungguh-sungguh, tidak akan rugi. Sekalipun kita mungkin tidak dapat apa yang kita mahu capai, tapi setidak-tidaknya kita sudah berikan pahala, pengampunan, dan ihsan belas daripada Allah dek kerana kesungguhan kita.

Ada orang gajinya sedikit tetapi duitnya tak pernah habis. Ada segelintir pula bergaji 5 angka tetapi tak pernah dapat berjaya menabung. Perkara ini boleh berlaku mungkin kerana orang yang bergaji kecil itu tadi menggunakan sumber dayanya dengan cara yang terbaik. Dia ada wang, tetapi dia gunakannya dengan berhikmah.

Makan makanan yang tidak mahal dan menjauhi pembaziran.

Membeli barangan secara serba-cukup dan menjauhi pemborosan.

Memanfaatkan apa yang sudah dimiliki dan menjauhi rasa mahu 'show-off' atau 'rasa mahu impress orang'.

Akhirnya yang bergaji sedikit tadi mampu menabung untuk ke Tanah Suci tetapi yang bergaji besar tidak mampu untuk ke sana.

Saat ini, dapat saya simpulkan bahawa kita tidak perlu terlalu ghairah untuk mencari sesuatu yang namanya rezeki. Yang namanya rezeki itu, Allah sudah tentukan sejak kita belum pun lahir lagi.

40 hari kita di dalam kandungan, dituliskan kepada kita kadar-kadar dan sukatan rezeki kita di atas dunia ini. Kita berusahalah sampai tercabut anak tekak sekalipun, rezeki kita tetap seperti yang Allah takdirkan.

Mungkin ada yang beranggapan, kalau aku tak berusaha aku tak akan berjaya.

Tapi sebelum itu kita kena define dulu makna kejayaan itu sebenarnya apa.

Berjaya sampai tertinggal solat berjemaah? Berjaya sampai tak boleh bertahajjud walaupun seminggu sekali? Berjaya sampai ibubapa tidak diziarah, tidak disantun? Berjaya sampai tak ada masa nak menuntut ilmu agama?

 Nabi Muhammad S.A.W sendiri diajar secara direct oleh Allah S.W.T melalui surah al-fath. Dalam peristiwa fathul makkah (pembebasan Kota Mekah), apakah yang Allah perintahkan kepada Baginda?

Fasabbih... bihamdi rabbika...wastaghfir...

Bertasbihlah... Dengan Memuji Tuhanmu... Dan Beristigfarlah...

Kejayaan sebenar tak boleh lari daripada ketaatan, keyakinan, kepercayaan, dan keakraban dengan Allah.

Sebab tu kadang-kadang kegagalan kita ialah sebenarnya kejayaan kita.

Sebab barangkali dengan kegagalan, kita diselamatkan daripada fitnah-fitnah dunia, seterusnya diselamatkan daripada menjadi patung boneka yang bernyawa, tetapi tiada lagi ruh-ruh agama di dalamnya.

Ayuh, kita cari keberkatan di dalam setiap perbuatan dan tindakan kita. Kerana kita bukan mahu mengejar habuan-habuan dunia yang sedikit, tetapi kita mencari sesuatu yang lebih besar; kita mencari keredhaan Yang Maha Besar.

Jika kita mahu mendapat keredhaan Allah di akhirat, maka kita perlu mencari keredhaan Allah di dunia.

Everything will fall into their rightful places, at their rightful time.

And i am believing, and will still believing.
   


November 30, 2013

Kerana aku (bukan penulis) seorang wanita.


credit: deviantART
 Aizat menongkat dagu, memandang ke langit. Sudah 15 minit dia duduk dengan sabar, menunggu seseorang. Sengaja dia memilih tempat duduk di paling hujung supaya mudah untuk Nur Ain Fatihah melihatnya. Itupun jika sekirnya gadis itu datang. Tapi Aizat yakin. Nur Ain Fatihah tidak punya sebab yang konkrit untuk tidak datang. Lagipun tadi dia mengajak dengan cara elok walaupun sedikit mendesak. Dia mahu malam itu menjadi titik permulaan yang lebih jelas untuknya.

Aizat senyum. Benar, dia memang pernah ada pengalaman dalam bertemu janji. Setakat menunggu Amalina yang lewat satu jam pun dia boleh… inikan pula menunggu ‘bidadari’ yang cuma suku jam sahaja belum menampakkan bayang. Ah, apalah sangat.

Dia sebenarnya rasa sedikit berdebar. Dia tahu apa yang dia buat ini bukanlah kaedah yang terbaik untuk dia mengenali Nur Ain Fatihah dengan lebih dekat. Tapi bagi Aizat, dia rasakan inilah yang paling mudah dan cepat. Dia mahu mengenali Nur Ain Fatihah dan dia juga mahu gadis itu mengenalinya dengan lebih dalam. Kalau setakat kenal kerana ibubapa mereka bersahabat, itu belum cukup.

Dalam masa yang sama, bayang-bayang Amalina muncul seakan-akan menari-nari di kelopak matanya. Serta merta timbul rasa bersalah dan kasihan kepada gadis yang sudah ketiadaan bonda itu. Lagi-lagi kerana tadi, Amalina menghantarkan satu kiriman pesanan ringkas yang sangat menyentuh hatinya. Kata Amalina, dia sentiasa mendoakan kesejahteraan Aizat. Katanya lagi, dia sentiasa berharap yang Aizat selalu dalam keadaan yang tenang, diberkati-Nya, dan juga dilindungi-Nya sentiasa.

Aizat tidak membalas SMS itu kerana dia tak mahu hati gadis itu kembali terusik. Pada perkiraannya, antara dia dan Amalina… mereka sekarang lebih susuai dan cocok untuk menjadi kawan rapat sahaja. Salah satu puncanya ialah kerana rasa kasihnya yang sudah pudar dan tak hangat lagi.

Aizat kembali memandang jam tangan. Lima minit lagi sudah berlalu dan dia masih setia duduk di atas kerusi itu. Kafe ini pun nampaknya boleh tahan ramai dengan pengunjung yang sedang makan dan duduk berbincang. Tapi seperti biasa, tiada siapa yang akan ambil peduli. Masing-masing buat hal masing-masing. Aizat mengeluarkan telefon dari kocek baju melayunya. Bosan menunggu, dia kembali membuka kantung mesej. Kiriman-kiriman SMS daripada Amalina kembali dibacanya. Sejak kebelakangan ini, isi kandungan SMS daripada Amalina sudah berubah mendadak. Gadis itu sudah tidak lagi menuliskan ‘rindu’ atau ‘sayang’ sebaliknya yang selalu disebut ialah perkataan ‘Allah’. Contohnya, moga Allah buka pintu hati kita. Dan itulah yang paling membuatkannya rasa serba salah.

“Assalamualaikum”, tegur satu suara. Nur Ain Fatihah memandang keliling. Jelas yang dia sangat keberatan untuk memenuhi jemputan Aizat.

Aizat tersenyum lebar. Tak sia-sia dia menunggu lama. Dia kembali menyimpan telefon bimbitnya ke tempat di mana ia diambil tadi. “Makan?”, tanya Aizat. Dia sudah bersiap sedia untuk mengangkat tangan, menarik perhatian seorang pelayan lelaki yang nampak lebih berusia daripada dia.

“Sekejap”, Nur Ain Fatihah melarang. Dia membetulkan duduknya. Sekilas pun wajahnya tidak tersenyum seperti selalu. Aizat perasan wajah gadis itu yang masam semacam. Tapi takkanlah benda itu akan menjadi benda pertama yang akan dia tanyakan pula.

Aizat tak jadi untuk memanggil. Dia lalu menongkatkan kedua belah siku di atas meja besi itu. Matanya memandang Nur Ain Fatihah. Benarlah yang gadis itu walaupun tak seindah Amalina, tapi tetap ada pesonanya yang tersendiri.

“Saya nak cakap sesuatu dengan awak”, Nur Ain Fatihah bersuara sedikit tegas.

Aizat senyum. “Memang tujuan saya ajak awak datang ini pun sebab nak bercakap dengan awaklah”

Nur Ain Fatihah masih seperti tadi. Dia tak langsung senyum, tapi tidak pula menunjukkan tanda-tanda yang dia ingin marah. “Saya nak tahu.Aizat, awak suka kepada sayakah?”

Biji mata Aizat terbeliak seakan-akan mahu tercampak keluar dari kelonsong mata. Tak sangka yang Nur Ain Fatihah akan bertanya secara direct begitu. Memang dia berhajat untuk memberitahu gadis itu akan isi hatinya, tapi dia ada rancangannya sendiri. Dia pun reti segan juga!

Aizat tersenyum segan. Dia angguk. “Ya. Saya memang sukakan Ain. Tak salah kan?”

Nur Ain Fatihah juga angguk. Dia tak gembira tapi tak juga mahu marah!

“Saya orang yang keberapa yang Aizat suka?”, tanya Nur Ain Fatihah lagi.

Aizat tersentak. “Maksud Ain?”

“Tak ada maksud apa-apa”, kali ini dia sudah tersenyum tapi senyuman itu nampaknya tersirat, seperti bernada menyindir. “Saya nak tahu, kenapa Aizat sukakan saya?”

Aizat terdiam. Dia tak ada jawapan yang solid. Dia pun tak tahu atas dasar apa. Takkanlah dia nak kata dia sukakan Ain kerana penampilannya? Sedangkan masih ada seratus ribu yang pakai macam Nur Ain Fatihah pakai.

“Sebab hati manusia kan Allah yang pegang”, teragak-agak dia menjawab. Dia cuba untuk tersenyum, memberi motivasi kepada dirinya sendiri.

Nur Ain Fatihah nampak seperti tak selesa mendengar jawapan daripada Aizat. Dia menarik nafas. “Beginilah Aizat. Saya bukannya tak selesa berkawan dengan awak. Tapi saya ada prinsip”

Aizat menunggu Nur Ain Fatihah menyambung kata-katanya.

“Bagi saya, apa yang saya pakai ini ialah apa yang ada dalam hati saya. Saya pakai tudung labuh, saya pakai stokin tangan, semua ini bukanlah kerana suka-suka. Saya tak mahu menjadi fitnah kepada kaum lelaki. Tapi tanpa saya sedar, saya sendiri telah menjadi fitnah kepada Aizat. Maafkan saya Aizat. Maafkan saya kerana menjentuk pintu hati awak tanpa saya redhai”, dia menuturkan dengan perlahan tapi tegas.

Aizat masih diam. Dia tak tahu apa yang harus dia lontarkan. Tergamam, bahkan.

“Aizat, awak kena tahu. Prinsip saya, apa yang ada pada saya ini ialah apa yang akan saya serahkan kepada suami saya, lelaki yang halal untuk saya. Jadi, untuk dia yang istimewa itu, saya terpaksa tutup segala ruang dan peluang untuk orang lain, terutamanya lelaki. Sebab itu kalau awak perasan, saya jarang bergaul dengan lelaki. Saya bukannya tak kawan dengan kaum adam, tapi saya cuma akan rasa bersalah jika saya terlibat secara tanpa ada keperluan. Aizat faham tak apa yang saya cuba katakan ini?”

Aizat geleng. Dia benar-benar kematian suara hingga untuk berkata 'tidak' pun dia tak mampu.

“Hati perempuan ini lembut Aizat. Ia mudah cair. Ia mudah juga untuk tercalar”, nada suara Nur Ain Fatihah sudah kedengaran kendur sedikit.

“Saya pernah ada boyfriend masa di bangku sekolah dahulu. Dia senior saya. Kami memang saling menyukai bahkan dia pun sudah mengenali ibubapa saya. Ibubapa saya pun menyukai dia”, cerita Nur Ain Fatihah. Dia tersenyum pahit.

“Awak nak tahu apa jadi? Selepas dapat keputusan SPM, dia diberikan tawaran untuk futher study di Mesir. Lalu, dia pun fly ke Mesir, dan tak berapa lama kemudian, saya dapat satu berita daripada dia. Katanya hatinya terpaut dengan seorang gadis yang juga rakan satu fakulti dengannya. Sekarang ni mereka sudah bertunang dan akan bernikah awal tahun depan”, sambungnya lagi. Dia menelan air liur menahan rasa pahit pada hatinya. Jelas, cerita yang kini sudah menjadi sejarah itu masih mempunyai impak kepada jiwa yang saban hari, diajar untuk jadi makin kuat.

“Awak patut tahu Aizat. Orang perempuan ini macam rama-rama. Cantik. Tapi kalau sekali kita sentuh kepaknya yang berwarna warni itu, akan pudarlah kecantikan itu. Wanita bukannya macam plastisin yang sekali ia berubah bentuk, bentuk itu boleh diubah untuk kembali ke bentuk asal. Sebaliknya wanita itu macam besi. Kalau kita sudah jadikan ia lurus seperti pembaris, maka jika kita cuba bengkokkan, ia akan patah.”

Aizat angguk. Dia menghela nafas panjang.

“Jadi Aizat… saya rayu. Jangan sesekali awak dan kawan-kawan awak, atau sesiapa sahaja cuba untuk mendekati wanita jika awak tak sedia untuk menjadikan dia sebagai suri hati awak. Jika awak tak pasti dengan rasa hati awak, berbincanglah dan beristikharahlah. Jangan sesekali membuat keputusan tanpa meminta petunjuk Allah. Jangan selepas terlanjur meluahkan rasa hati, barulah terhegeh-hegeh mahu meminta kepastian. Kalian orang lelaki sepatutnya tegas dan mantap jika mahu berbuat keputusan”, tambah Nur Ain Fatihah lagi.

Buat seketika, hening menjadi garis penyatu antara mereka berdua. “Okeylah Aizat. Saya rasa saya patut pergi dulu. Awak anggaplah apa yang saya cakap malam ini sebagai nasihat seorang kawan kepada kawannya. Ingat ya Aizat. Jangan cuba sentuh hati seorang gadis jika kita tak bersedia untuk menjaga hati itu. Hati seorang gadis bukannya keras dan kuat seperti hati orang lelaki. Jadi jika kita sudah terlanjur menyentuh hatinya, maka kita perlu sedia menerima kesannya”, ulang Nur Ain Fatihah.

Dia bangun dari kerusi. “Saya pergi dulu ya sahabat. Assalamualaikum.”

Aizat menjawab perlahan. Gerak pada bibirnya sahaja yang kelihatan. Malam yang sepatutnya menceriakan hatinya nyata tidak membuatkannya jadi ceria. Bahkan segala benda yang dia rancang dan setiap skrip yang dia karang untuk dicakapkan kepada Nur Ain Fatihah juga sudah tiada nilainya. Aizat masih terduduk, masih tersentap.

------------------------------------------------

Ini adalah teaser kepada satu babak dalam Novelet Kerana Kami Muda (Because We Are Young) yang korang boleh download sendiri (free).

Sebenarnya bila saya baca cerpen bersiri Ainul Mardhiah yang Angel Pakai Gucci tulis kat blog dia, saya tiba-tiba rasa semangat dan exited untuk kembali menghasilkan karya kretif. Tapi entahlah, harap-harap adalah masa nanti untuk kembali menjadi 'penulis'.

Satu benda lagi, saya harap sangat mesej yang saya cuba sampaikan dalam petikan novelet di atas, sampai. Saya juga harap korang boleh sambung baca sampai habis dan hadam seketul-seketul mesejnya. Apapun, Allah yang beri kehafaman.

Definitely!
   

Ahmad Ammar yang akan terus disebut-sebut

Kehidupan dan kematiannya yang dicemburui.
Ada orang terkenal semasa hidupnya.

Tapi bila dah meninggal dunia, namanya sudah tidak lagi disebut-sebut. Kelibatnya sudah tidak dicari-cari. Kemunculannya sudah tidak dinanti-nanti.

Ada pula yang terkenal cuma selepas dia meninggal dunia.

Macam Ahmad Ammar. Saya cuma kenal selepas dia dijemput pulang, bukan semasa hayatnya.

Manusia boleh jadi terkenal dengan dia terlalu baik atau kerana terlalu tidak baik. Orang akan menyebut-nyebut nama kita kerana kebaikan kita dan orang juga barangkali akan menyebut-nyebut nama kita kerana keburukan kita.

Ahmad Ammar, dia disebut-sebut kerana kematian yang dicemburui. Kehidupan yang akan diteladani. Akan!

Saya pernah bersembang dengan kakak-kakak dan abang-abang yang lebih senior daripada saya (di tempat kerja). Masing-masing meluahkan kerisauan dan kegerunan, apabila topik perbualan kami menjerumus kepada soal tarbiyah anak-anak.

"Akak kalau boleh nak anak-anak akak tu kekal jadi budak-budak. Tak payah besar-besar"

Bukan tak mahu anak yang dikandung selama 9 bulan 10 hari itu menjadi dewasa. Bukan tak mahu anak itu masuk sekolah, ambil UPSR, SPM, masuk universiti, graduasi, bekerja, berkahwin, dan menimang cahaya matanya... bukan. Bukan itu yang dirunsingkan.

Yang dirunsingkan cuma, apakah anak ini boleh menjadi manusia yang baik?

"Dia tu lahir dalam keluarga yang beragama. Bolehlah.", komen seorang kakak tentang Almarhum Ahmad Ammar.

"Mak dia kerja tak?", tanya seorang yang lain pula.

Saya tak tahu ada orang yang bersetuju dengan saya ataupun tidak, tapi pada saya, pendidikan anak-anak bermula dengan pendidikan ibubapa. Anak-anak yang soleh keluarnya ialah daripada rahim seorang wanita solehah. Jika ibubapa sudah ada tasawur islam yang jelas, maka insya-Allah, semua jalan-jalan dihadapannya dapat dilalui dengan tenang.

Walaupun mungkin payah, tapi mereka akan sentiasa tahu mana satu jalan yang sebenar.

Saya juga berpendapat, sebaik-baik guru kepada anak-anak ialah ibubapa. Ini bermakna, anak-anak seharusnya dibiarkan membesar dibawah dakapan dan pelukan ibubapa mereka sendiri,

Dan bukannya dibawah tugasan seorang pengasuh, atau orang gaji!

"Akak kalau boleh, dah lama akak berhenti kerja... jaga anak-anak. Tapi kalau akak tak kerja, kami tak boleh survive. Gaji suami akak saja bukannya cukup. Lagi-lagi duduk kat KL ni", keluhnya.

Adakah ini alasan?

Jika anda berkata 'ya' maka anda telah bersikap tidak adil dalam menilai. Hari ini, dengan kos sara hidup yang makin meningkat, makin mencekik, makin memeras ugut, makin melemaskan, semua orang perlu berjuang untuk hidup. Semua orang perlu bekorban untuk bernafas. Semua orang perlu berebut untuk bernyawa.

Dilema bukan.

Nak hidup tanpa perlu meminta-minta, maka si ibu juga harus sama bekerja. Bila bekerja, maka anak-anak dibiarkan diasuh oleh orang lain. Bila diasuh oleh orang lain, maka kurang perhatian dan kasih sayang serta masa daripada ibu kandung. Bila kurang masa, maka kurang jugalah serba-serbi. Segalanya tak mencukupi.

Maka akan datanglah satu generasi pemuda yang dahaga.

Dahagakan kasih sayang. Dahagakan perhatian. Dahagakan tarbiyyah, didikan dan bimbingan.

Lalu datanglah satu kumpulan manusia yang berselindung di balik topeng-topeng 'kesamarataan', 'kebebasan', 'keseronokan' dan 'kekuatan' yang menawarkan minuman-minuman yang membawa kepada 'mabuk' dan 'hilang kewarasan'.

Mabuk dengan dunia dan pesonanya; lalu anak-anak tanpa sedar, menjadi tukang kejar kepada sijil, kelulusan, pekerjaan, istana, kemahsyuran, posisi, dan sebagainya.

Sekarang kita boleh nampak kaitan mengapa Nabi Muhammad S.A.W memilih 'susu' semasa dalam peristiwa israk dan mikraj. Susu ialah lambang kepada fitrah. Fitrah setiap manusia ialah merasa perlu kepada kasih sayang dan tiada makhluk yang lebih sayang kepada makhluk yang lain, selain daripada sayangnya seorang ibu (dan bapa) kepada anak-anak.

40 tahun, 50 tahun daripada sekarang, agak-agaknya bagaimana situasi masyarakat Malaysia? Semakin pulih lukanya, atau semakin parah dan membusuk?

Akhir zaman, kita kena yakin bahawa islam akan kembali menang. Sudah tentulah kita mahu jika diri kita dan anak-anak kita menjadi salah seorang 'askar' dalam batalion yang memperjuangkan agama ini. Tapi bagaimana dengan persiapannya?

Air yang paling bersih atas dunia inipun, jika dituang ke dalam cawan yang kotor berdebu, maka tiada siapa yang mahu meminumnya.

Begitulah juga kita. Sudahkah kita membuang 'kekotoran' dan 'debu' pada diri kita?

Kerana setiap anak yang lahir, lahir dalam keadaan fitrah. Yang membezakan satu dengan yang lain ialah didikan daripada ibubapanya.

Tahniah, ayahanda dan bonda Ahmad Ammar.

Maafkan kami jika selepas ini kami masih berlengah-lengah, tak serius, dan memandang mudah tentang tarbiyyah.

  

November 21, 2013

Kerana Kami Muda (Because We Are Young)


Seperti setiap kebiasaan di hujung minggu, Amalina akan menghabiskan sepanjang malamnya dengan membaca. Dia suka membaca novel cinta kerana ada masa-masanya, dia akan tersenyum sampai ke telinga. Kena situasinya, dia akan mengalirkan air mata (lalu diejek oleh Aina dan Sarah) dan sesekali, dia juga akan menjerit kecil, memarahi 'watak hitam' dalam novel cinta yang dibacanya.

Selalunya, dia akan membayangkan Aizat sebagai hero, dan dia sebagai pasangan bagi hero; heroin dalam cerita tu. Malam itu, rutinnya tak berubah. Selepas solat maghrib tadi, terus dia menyambar novel setebal empat ratus muka surat lebih yang berada atas katilnya. Sambil mengiring, dia membaca. Penat mengiring, dia duduk pula tapi matanya memang tak diangkat pun daripada satu demi satu perkataan. Dia benar-benar sedang menghayati.

Malam itu, bilik mereka sangat tenang dan sunyi kerana Aina dan Sarah tidak ada. Sebulan sekali, Aina akan balik ke rumahnya. Rumah ibubapanya tak jauh pun daripada kolej matrikulasi ini. Amalina sendiri pernah menjenguk rumah kampung yang ceria dengan kemesraan penduduknya itu.

Sarah juga begitu. Dia pulang ke rumah kakaknya yang juga tak berapa jauh dari kolej. Petang tadi baru kakanya datang menjemput. Kebetulan kakak sulungnya itu belum berkahwin dan sedang menyewa sebuah rumah apartment tidak jauh dari tempatnya bekerja.

Umairah pula ke surau. Ada juga dia mengajak Amalina tadi, tapi Amalina menolak secara elok. Termasuk tadi, rasanya sudah berpuluh-puluh kali juga ajakan Umairah dia tolak. Tapi gadis itu tak pula menarik muka masam. Dia hanya akan cakap ‘okey’ dan senyum. Dah selalu sangat Umairah mengajak dan Amalina pun mula rasa segan lagi untuk menolak. Haih… Tak apalah Maira… nanti lain kali saya ikut Maira. Kesian Maira minta saya teman. Tapi malam ni saya nak habiskan dulu novel ni. Tinggal seratus lebih muka surat sahaja ni.

Heee...

Amalina meneruskan bacaannya. Novel cinta itu benar-benar telah menarik seluruh jiwanya hingga apa yang berlaku di alam realiti, sudah dia tak ambil pusing. Perut yang lapar pun sanggup dibiarkan terus mogok. Nanti-nantilah.

“Assalamualaikum”, Umairah memulas tombol pintu dan menolaknya ke dalam. Dia lalu melangkah masuk, sambil tangannya menarik keluar kunci daripada lubang pada tombol itu. Perlahan-lahan daun pintu yang terbuka tadi dia kuncikan semula dan ditutup kembali.

Amalina yang sedang menakung air mata senyum nipis. Dia lalu menjawab salam sebelum matanya kembali menatap susunan perkataan pada novel cinta itu. Aduhai! Sedihnya bila dia tahu yang hero dalam cerita itu sudah jatuh cinta kepada gadis lain, lalu mula menyisihkan heroin daripada terus menumpang di satu sudut dalam hatinya. Tambah menghibakan, heroin tadi masih setia dan tak putus asa daripada terus berusaha untuk merebut kembali cinta yang telah dia laburkan dan berikan kepada hero tadi.

Eh… heroin yang sedang disisihkan? Macam aku sahaja tu!

“Amal baca novel lagi? Tak habis lagi ya?”, tanya Umairah sambil tersenyum manis. Telekungnya sudah disimpan di dalam almari. Bajunya juga sudah ditukar kepada sehelai baju lengan panjang yang lebar. Rambutnya diikat ekor kuda. Dia sedang duduk di atas katilnya sambil memeluk bantal. Matanya terus ke hadapan, merenung Amalina.

Amalina senyum nipis. “Sikit saja lagi ni Maira. Eh, sudah pukul sembilan ya?”, tanya Amalina. Dia sudah menyeka air mata yang bertakung di kelopak matanya. Rakan-rakan Amalina semuanya sudah tahu yang Amalina ini memang kalau membaca novel, dia akan benar-benar menghayati. Jadi setakat keluar air mata, itu perkara biasa. Awal-awal dulu Aina selalu mengusiknya. Kononnya Amalina ini berhati tisulah. Sekali bila Aina sendiri membaca novel cinta yang diberi pinjam oleh Amalina, dia pun turut menangis walaupun dia menafikannya dengan alasan mata masuk habuk.

Umairah geleng. “Sudah pukul sepuluh lima minit dah”, balasnya.

Amalina memandang kepada Umairah. Dahinya berkerut. “Selalunya Maira balik sembahyang pukul sembilan. Lewat pula hari ni?”, tanya Amalina. Hampir hari-hari rutin Umairah begitu. Cuma kalau masa dia ABC (Allah bagi cuti), barulah dia akan ada di bilik pada antara waktu maghrib dan isyak.

“Tadi Maira lepak-lepak dengan Kak Nusaibah”, Umairah senyum.

“Kak Nusaibah yang selalu pakai tudung labuh tu?”, tanya Amalina, meminta kepastian. Dia rasa dia kenal dengan perempuan yang namanya disebut tadi. Kalau Nusaibah yang itu, dia pernah juga berbual-bual dengannya. Perempuan itu mesra. Comel pun comel.

Umairah angguk. “Dia cakap pasal cinta”

“Pasal cinta?”, Amalina sudah tak jadi untuk meneruskan bacaannya. Lagipun sejak tadi dia sebenarnya sedang berkira-kira untuk berhenti membaca kerana dia tahu Umairah sebenarnya mahu mengajaknya berbual sebab kalau seseorang itu sudah duduk mengadap kita, maknanya apa lagi kalau bukan kerana mahu mengajak berborak.

Umairah senyum lagi sambil kepalanya diangguk. “Amal pun memang suka baca novel cinta kan?”,Umairah tahu yang Amalina sebenarnya berminat nak tahu tentang topik yang diberbualkan tadi dengan Kak Nusaibah. Tak apa, sekejap lagi dia akan berkongsi.

Amalina tersengih-sengih segan. “Dari sekolah lagi Maira…”

“Amalina tahu tak sebenarnya al-Quran kita itu pun ialah kitab cinta juga. Maira baru je tahu baru-baru ni…”, Umairah mula bercerita. Dia senyum lembut. Sebab Amalina minat sangat dengan novel cinta, maka dia pun kenalah cerita tentang ‘novel cinta’ yang dia khatam membacanya setiap tiga bulan itu. Habis, ulang. Habis, ulang. Mana ada orang yang pernah jemu baca ‘novel cinta’ yang Allah turunkan melalui Nabi Muhammad itu.

Amalina tersenyum. Dia pun pernah juga terdengar ada orang cakap yang al-Quran itu banyak cerita tentang cinta. Tapi dia pun kalau mengaji, dia baca teks arab sahaja. Dia pun macam majoriti manusia, tak tahu dan tak faham bahasa arab tapi malas pula nak membuka terjemahan bahasa melayu. Jadi sampai ke sudah tak faham-faham apa yang Allah mahu beritahu kita. Sebab itulah hidup kita ni tak tenang dan tak senang sampai ke tua… sebabnya kita hidup tak ikut panduan padahal semua sudah tertulis dengan sejelas jelasnya sejak ribuan tahun dahulu lagi.

Amalina sudah meletakkan novel yang dipegangnya sejak dua jam lepas ke sebelah. “Ceritalah Maira… Amal nak dengar juga sebab Amal selalu dengar juga yang orang kata al-Quran itu kitab cinta. Cuma sesekali kalau Amal baca terjemahan bahasa melayu, nampak macam bahasa sastera sahaja”, dia sengih.

Umairah semakin lebar senyumnya. “Kita cakap al-Quran itu sebagai kitab cinta sebab kalau kita baca, kita akan dapat rasa yang Allah sebenarnya sangat sayang pada kita. Banyak kali Allah ulang di dalam al-Quran bahawa Dia ialah Maha Penyayang, Maha Pengasih, Maha Pemurah, Maha Pengampun dan banyak lagi sifat-sifat Allah supaya kita tahu bahawa sebenarnya Allah sangat sayang kepada kita. Cuma kita sahaja tak tahu yang Allah sebenarnya sayangkan kita."

“Amal tahu tak apa tanda yang Allah sayangkan kita?”, tanya Umairah. Dia senyum menampakkan giginya yang tersusun cantik. Putih berseri.

Amalina geleng kepala. Er… rasanya macam boleh teka tapi rasa tak baik pula nak bercakap benda yang ‘rasa-rasa’ kalau ada hubung kait dengan agama. Nanti orang kata kita memandai-mandai pula.

“Ada banyak tau Amal. Tapi yang paling jelas, ada lima tanda”, Umairah menunjukkan kelima-lima jarinya.

“Pertama…”, dia membilang dengan jari. Duduknya atas katil, diperkemas.

“Allah berikan kita kehidupan.”, wajah Umairah manis dengan senyum. “Amal pernah bayangkan tak? Apa akan jadi kalau Allah tak berikan kita kehidupan?”

Dahi Amalina yang licin itu berkerut sedikit. Macam mana nak bayangkan sebab kalaulah kita ini bukan manusia, perkataan ‘bayangkan’ itu sendiri pun tak akan kita tahu.

Umairah tidak menunggu jawapan daripada Amalina kerana dia bertanya pun bukannya kerana dia mahukan jawapan. “Nikmat kehidupan ini sangat besar nilainya kan? Lebih-lebih lagi, Allah jadikan kita hidup dalam bentuk manusia. Kalaulah Allah jadikan kita ayam… lembu… mesti sudah lama kita disembelih dan dijadikan makanan oleh manusia. Sebab itulah kita patut berterima kasih kepada Allah kerana menjadikan kita hidup sebagai manusia. Banyak yang manusia buat, haiwan dan tumbuhan tak buat. Lebih penting… segala apa yang ada di langit dan bumi ini awal-awal lagi telah Allah sediakan untuk berbakti kepada kita.”

“Contohnya?”, Amalina sudah memintas.

“Contohnya, hasil bumi ini. Emas, timah, petroleum, gas… semua ini dicipta oleh Allah, tapi digunakan oleh manusia. Contoh lain, pokok-pokok di hutan. Semua ini Allah cipta untuk kita ambil manfaatnya. Ada seorang ustaz tu pernah cakap dengan Maira, dengan sebatang pokok sahaja, kita sudah dapat melihat kasih-sayang Allah dan kebesaran Allah. Kata ustaz tu… kalau kita tanam sepohon cili, kita tengok, apa yang membuatkan cili tu warna merah? Cuba kita gali tanah tu, kita tengok balik. Tanah tu warna merah ke sampai cili boleh jadi merah? Jadi siapa yang memberi warna merah kepada cili tu? Petani ke? Kemudian, kita cuba makan pula cili tu. Rasa apa? Pedas kan? Kita check semula. Apa yang buat cili jadi pedas padahal kita beri baja yang tak pedas. Kita siram pun dengan air paip biasa, tapi siapa yang beri pedas? Pastilah Allah”, terang Umairah.

Amalina mengangguk. Betul apa yang Umairah cakap. Maha Suci Allah, aku tak pernah terfikir pun tentang ini. Betullah… manusia ni selalunya buat satu benda kecil sahaja, tapi Allah yang menyempurnakan usaha manusia itu. Tapi bila dapat hasil, yang manusia nampak ialah setitik usahanya sahaja padahal selautan kudrat dan kasih Allah itu dia tak pula nampak.

“Itu bukti pertama, iaitu Allah beri kita hidup. Bukti kedua, Allah berikan kita saudara. Allah tak jadikan manusia untuk hidup sendiri-sendiri. Tapi Allah jadikan manusia untuk sama-sama menjalani satu sistem atau pola kehidupan yang tersusun lagi terpelihara. Kerana itu kita diperintahkan untuk hidup secara berjemaah. Dan kelebihan islam berbanding agama lain, Allah declare yang setiap kita, asal saja punya kalimah tauhid sebagai tunjang dan paksi… maka ketika itu mereka bersaudara tak kisah dengan warna kulit, bangsa dan budaya”, terang Umairah lagi.

Amalina mengangguk. Sebab Allah sayangkan dialah, Allah datangkan Umairah, kan?

“Bukti ketiga pula ialah perlindungan. Pernah tak kita terfikir, siapa yang jaga kita sebenarnya? Kalau kita memandu, siapa yang halang bukit daripada runtuh? Siapa yang halang pokok daripada tumbang? Siapa yang halang jalan raya kita daripada runtuh? Kalau kita fikir betul-betul, kita akan sedar bahawa kita sebenarnya helpless. Contoh mudah, semasa musibah tsunami yang menimpa Aceh pada tahun 2006. Kita lihat sendiri, ada satu kelompok yang Allah tarik nyawa mereka dan ada satu lagi kelompok, Allah selamatkan. Bagaimana Allah selamatkan? Macam-macam caralah, sesuai dengan sifat Allah Yang Maha Bijaksana. Kadang-kadang kan ada kes, lepas saja kita selesai melintas jalan, ada pokok tumbang. Kalau kita lewat sesaat, pasti kita sudah dihempap pokok tadi. Itu juga petanda yang Allah sedang selamatkan kita. Kita pula selalu sangat bersembunyi di bawah ucapan, ‘nasib baik’. Kononnya bila kita terselamat daripada terperangkap dalam lif rosak, kita akan cakap ‘nasib baiklah tadi aku tertinggal barang dalam bilik. Kalau tak tertinggal barang, memang aku masuk dalam lif tu’. Banyak lagi contohnya Amal… tapi cukuplah kut. Amal faham kan?”, tanya Umairah. Matanya yang bulat menatap wajah indah Amalina. Segaris, bibirnya mengukirkan senyum.

“Faham…”, jawab Amalina sambil menganggukkan kepala. Otaknya jauh berfikir.

“Itu yang ke….”

“Tiga.”, sambung Amalina. Dia senyum.

Umairah agguk. “Baik. Yang keempat pula ialah penerimaan taubat. Itu juga petanda bahawa Allah sayang kita. Dalam islam, nak taubat tu senang saja. Atas motosikal boleh bertaubat. Dalam bilik mandi pun boleh bertaubat. Sedang baca novel macam Amal tadi pun boleh bertaubat juga. Kita ini bukannya macam penganut agama lain yang kena pergi jumpa paderi, mengaku satu per satu kesalahan kita, kemudian beli surat keampunan. Kita juga tak perlu nak hantuk-hantuk kepala, tak perlu nak cucuk-cucuk badan, tak perlu juga untuk memukul-mukul badan atau juga tak perlu untuk membakar itu, membakar ini. Taubat kita cukup dengan menyesal, kita tinggalkan kesalahan itu, kita menanam azam dengan bersungguh dan juga kita meminta maaf kepada orang yang pernah kita buat salah kepadanya. Mudah saja kan? Tapi paling penting… taubat kita itu Allah janji akan terima selagi kita ikhlas. Sedangkan taubat orang bukan islam, tak kiralah betapa kuatnya dia menahan sakit… atau berapa lama dia melutut, tetap dia tak mendapatkan keampunan, sebabnya dia ‘meminta daripada yang tak memiliki’. Syukurlah kerana Allah sangat kasihkan kita”

“Tapi Maira… kalau kita ada buat salah dekat orang, memang kita perlu minta maaf dengan dialah ek?”, tanya Amalina. Matanya kelihatan seperti dikecilkan sedikit. Mungkin kerana dia benar-benar sedang berfikir jauh sekarang ini.

Umairah angguk. “Betul tu Amal. Kalau kita pernah kutuk dia atau mengumpat dia, kita wajib minta maaf. Kalau kita pernah ambil barang dia, kita wajib pula untuk pulangkan kepada dia”

“Tapi kalaulah kita nak minta maaf, dia pula yang jadi makin jauh hati?”, Amalina semakin galak bertanya.

“Kalau sampai macam tu, ulama sudah memutuskan bahawa tak wajib untuk kita cakap kita buat salah apa pada dia. Contohnya, kita mengumpat dia. Kalau kita nak bertaubat, kita wajib minta maaf kepada dia tapi kita tak wajib untuk kata, ‘aku minta maaf sebab aku mengata kau di belakang kau selama ini’. Sebabnya kita bimbang akan timbul dosa yang kedua dan ketiga selepas itu”.

“Contohnya bila kawan kita tadi tu tahu yang kita ada mengumpat atau memperkatakan yang buruk-buruk tentangnya di belakangnya… maka dia pun akan jadi marah. Hubungan kita akan jadi keruh atau mungkin juga boleh terputus. Jadi tak wajiblah untuk kita mengaku kepada dia. Cukuplah dengan kita merayu Allah ampunkan kesilapan kita, dan ampunkan orang yang kita sudah buat silap kepadanya itu”, terang Umairah dengan panjang lebar.

Amalina angguk. “Ooo.. terima kasih Maira. Baru hari ni Amal tahu”

Umairah turut tersenyum simpul. “Tapi satu perkara Amal kena ingat. Dosa kita kepada Allah sebenarnya lebih ringan daripada dosa kita kepada sesama manusia. Ini adalah kerana jika kita berdosa kepada Allah, Allah ialah Al-Ghaffar. Allah Maha Pengampun. Dia akan maafkan dan ampunkan segala salah silap kita, kecuali jika kita kembali kepadanya dalam keadaan kita syirik. Hanya itu. Sebaliknya jika kita berdosa kepada manusia, maka kita perlu usaha cari balik orang itu dan meminta maaf kepada individu itu sendiri. Berkenaan dengan hal ini jugalah… ada satu hadis, Rasulullah menceritakan tentang golongan yang muflis. Amal pernah dengar tak cerita tentang orang muflis ini?”, tanya Umairah.

Amalina menggeleng-gelengkan kepalanya beberapa kali. “Maira ceritalah…”

“Orang yang muflis ini Allah gambarkan sebagai orang yang datang kepada Allah dengan dirinya banyak menzalimi dan berbuat kesalahan kepada orang lain. Lalu pada hari penghisaban nanti, orang-orang yang pernah dia zalimi dan sakiti akan datang kepadanya untuk meminta pembelaan. Lalu Allah suruh orang-orang itu untuk ambil pahala orang yang berbuat zalim itu. Sampailah satu ketika, tidak ada langsung pahala yang tinggal… tapi masih ada lagi orang yang dia zalimi yang belum dia minta maaf. Lalu dosa orang yang dizalimi itu pula dipikulkan kepada orang yang telah menzaliminya tadi. Jadi, orang muflis di akhirat nanti bukan sekadar dirinya tak ada pahala, tapi dirinya menanggung pula dosa orang lain. Creepy kan? Akhirnya orang itu pun masuk neraka bersama-sama koleksi dosanya yang bertingkat-tingkat”, rendah nada suara Umairah. Dia sebenarnya gerun, seakan-akan neraka itu berada dekat sahaja dengannya. Tanpa dia sedar, badannya menggeletar sedikit. Amalina perasan riak perubahan pada Umairah saat dia berbicara tentang neraka. Umairah seram sejuk!

“Maira…”, Amalina jadi serba salah. “Sambunglah cerita Maira tu. Yang kelima apa?”

Umairah memaksa dirinya mengukirkan senyum. “Yang kelima ni yang terakhir. Agak-agak Amal, apa ya?”

Amalina terus menggeleng. Malas dia nak berfikir. Kalau dia makin meneka, makinlah ternampak yang dia ini jahil. Dari tadi lagi dia hanya menjadi pendengar bisu. Apalah Amalina ni…

“Bukti yang terakhir ialah Allah memasukkan kita ke dalam syurga-Nya. Mesti Amal pernah dengar kan orang kata, masuk syurga nanti bukanlah kerana banyaknya amalan kita sebaliknya hanyalah kerana belas ihsan dan kasih sayang Allah sahaja. Amal tahu tak apa maksudnya?”

Amalina seakan-akan berfikir. Rasanya macam tahu saja… “Erm, sebab amalan kita tak layak pun nak masukkan kita dalam syurga, kut?”, dia cuba meneka.

Segera Umairah mengangguk sambil tersenyum lebar. “Pandai Amal…”

Amalina juga meleret senyum. Hatinya senang dipuji kawannya.

“Betul kata Amal. Kalau kita fikir yang kita layak masuk syurga kerana amalan kita, sampai bila-bila pun kita takkan dapat. Bahkan, bau harum syurga pun kita takkan dapat cium. Sebaliknya, yang memberi kita nikmat agung itu ialah Allah sahaja”, dia menghela nafasnya sebelum kembali menyedut udara. Wajah Amalina yang sedang tekun mendengar direnung dalam-dalam.

“Sebenarnya Amal… orang sudah salah faham dengan perkataan baik. Mereka kata, baik itu solat lima waktu secara penuh. Habis, kalau itu kita sudah cakap baik, bagaimana dengan orang yang solatnya lima waktu sehari semalam semuanya secara berjemaah? Ada pula orang kata baik itu kerana kita rajin membaca al-Quran. Kalau macam tu, bagaimana pula dengan orang yang bukan setakat membaca al-Quran tetapi dia menghafaznya pula. Ada juga yang faham baik itu dengan berbuat baik kepada semua orang. Kalau macam itu, apa kita nak kata dengan orang yang bukan setakat dia baik dengan manusia… tapi dia juga baik dengan Allah. Ha… macam mana tu ya?”, Umairah senyum nipis.

“Itulah yang kita selalu silap. Kita dengan mudah mengatakan kita baik. Bahaya macam tu. Sebab itulah Allah sebut dalam al-Quran, ‘celakalah bagi orang-orang yang merasakan dirinya serba cukup’ sebab kalau dia dah rasa dia cukup baik, maka dia pun tak ada motivasi lagi nak bergerak kearah yang lebih baik. Sedangkan apa yang dia buat itu tak lain hanyalah ‘kulit’ sahaja. Tak banyak. Sedikit sahaja… Erm, dalam hadis empat puluh susunan Imam Nawawi pun disebutkan bahawa amal-amal sunnat ini berfungsi untuk membawa manusia itu jadi sangat hampir dengan Allah. Sebab itulah kalau kita dituntut untuk soleh serba serbi. Ada orang boleh soleh di Facebook, tapi di alam realiti… dia gagal. Ada orang yang boleh berbuat baik kepada masyarakat, tetapi dalam masa yang sama mereka ingkar kepada Allah. Ada pula manusia yang boleh taat beribadah, berzikir, beramal… tapi hubungan dengan manusia, dia gagal. Banyak bersangka buruklah… banyak mengutuklah… apalah…”, Umairah geleng kepala. Jelas dirinya kesal.

“Maira berpesan pada diri Maira sebenarnya ni. Amal jangan fikir yang bukan-bukan. Maira bukannya nak menyela atau nak mengajar Amal. Maira ini bukannya baik. Maira pun bukannya pandai. Tapi kalau bercakap dengan Amal, paling tidak Maira dapat buat refreshment dan muhasabah diri Maira. Bukan apa… lidah Maira inipun lebih dekat dengan telinga Maira sendiri dan lebih dekat dengan jantung Maira berbanding telinga Amal, kan?”, gadis itu senyum. Wajahnya manis dan damai.

Amalina juga senyum. “Tak apalah Maira. Amal memang suka pun nak dengar. Alhamdulillah. Banyak ilmu baru yang Amal dapat”, getus Amalina tapi nada suaranya bergetar di hujung-hujung.

----------------

Untuk bacaan lanjut, sila download e-novel ini. Baru publish semalam.

Kerana Kami Muda
(Because We Are Young)

Wallahua'lam. Mungkin ini ialah karya terakhir saya. Jadi saya harap ia boleh memberi sedikit sebanyak manfaat kepada saya dan semua yang membacanya.
    

November 19, 2013

Hamba dunia

Kudis dalam masyarakat makin parah.

Luka pada tulang bangsa makin berdarah.

Setiap hari, ada sahaja jenayah baharu mewarnai (sebenarnya menghantui) sisipan-sisipan akhbar. Entah dimana salahnya, dimana silapnya.

Kita tinggal di dunia yang manusia sudah hilang kemanusiaanya. Membunuh tanpa takut. Meragut tanpa risau. Memeras ugut tanpa runsing. Daripada jenayah berbentuk mengambil nyawa hinggalah kepada jenayah membunuh jiwa dan maruah seorang manusia.

Manusia, bila sudah hilang rasa takut kepada Tuhan, maka mereka akan mula menjadi Tuhan kepada diri mereka sendiri. Hilang kepercayaan kepada balasan syurga-neraka dan hilang kepercayaan kepada kehidupan selepas mati, membuatkan manusia buta.

Dunia dipandangnya seperti syurga. Segalanya mahu direbut. Segalanya mahu dibolot. Biar dicaci dan dimaki oleh dunia, asalkan nafsunya tersenyum penuh bangga. Paginya hanya sibuk memikirkan bagaimana agar nafsunya dipuaskan, sekalipun dirinya terpaksa menjual darahnya kepada syaitan.

Sekalipun terpaksa menukar syahadahnya kepada dunia!

Benar kata-kata cendikiawan ulung, Syeikh Yusuf al-Qardhawi, bahwa zaman ini, manusia sudah meninggalkan berhala-berhala daripada batu dan patung.

Tetapi manusia berbondong-bondong lagi menyembah berhala berbentuk wang, jawatan, kemahsyuran, kemewahan, dan kekuasaan.

Hingga yang haram pun menjadi halal. Yang halal pun boleh diharamkan.

Kita perlu ingat, kita hidup ini tak mungkin selamanya. Kita akan dijemput oleh kematian. Kita akan meningggalkan segala-galanya yang kita cinta, sayang, dan kita usahakan atas dunia ini. Yang akan terus bersama-sama dengan kita tidak lain cumalah tiga.

Doa anak-anak yang soleh.

Ilmu yang bermanfaat.

Sedekah jariah yang berpanjangan.

Selain daripada itu akan meninggalkan kita. Kita diselimut kegelapan. Dipeluk kesepian. Sendirian di dalam perut bumi, dengan dua malaikat yang bertindak seperti polis, menyoal diri atas jenayah kita kepada umur kita.

Sungguh saya tak harap yang saya boleh jadi seorang abid yang terputus hatinya dengan dunia, yang bibirnya hanya basah berzikir kepada-Nya, yang hatinya cuma memikirkan tentang Dia, dan tubuhnya hanya bergerak menyembah-Nya.

Saya tahu iman saya lemah. Sering berperang dengan nafsu, diajak dan digoda oleh syaitan kiri dan kanan. Tetapi kita perlu ingat bahawa kita hidup atas dunia ini dengan tujuan. Bukan mandiri. Kita ada silibus yang perlu kita belajar. Kita ada praktikal yang perlu kita buat. Kita ada teladan, yang perlu kita contohi.

Sekali-sekala, memang kita perlu ingatkan diri kita tentang tujuan kita hidup atas dunia ini kerana akal kita memang akan sentiasa tahu, tetapi hati kita terkadang lupa.

Dunia ini yang terlalu menggoda, atau akukah yang terlalu mudah digoda.

Aku mohon perlindungan daripada Allah daripada menjadi hamba dunia.
   

November 16, 2013

Terpaksa dan tak minat.

Ada orang hantar emel kepada saya meminta sedikit nasihat atau apa-apa yang saya boleh katakan kepadanya supaya dia jadi lebih sabar dan termotivasi. Saya rasa saya dah lama buat kerja beri nasihat dan beri motivasi kepada orang, dan sejujurnya, nak bercakap tu memang senang.

Nak menasihati orang supaya tidak malas, tidak membuang masa, rajin beribadah, mengamalkan gaya hidup yang sihat dan seumpamanya memang mudah. Tetapi apabila segala permasalahan itu kembali kepada diri sendiri, maka saya sendiri pun tercungap-cungap mahu menghadapinya.

Jadi dapat saya simpulkan bahawa diri kita sendiri ialah motivator yang terbaik. Diri kita sendiri ialah penasihat yang terbaik dan diri kita sendiri ialah hakim atau juri yang terbaik.

Kalau kita mahu lakukan perubahan, kita akan berubah. Jika kita sendiri yang tak mahu berubah, maka tiada siapa yang boleh mengubah diri kita sendiri.

Dalam emel tersebut, pengirim berkongsikan masalahnya berupa tekanan belajar subjek atau bidang yang dia tidak gemar dan suka. Rasa tidak senang itu berlarutan hingga menjejaskan dirinya sendiri. Dia tidak dapat fokus dan sering mengalami kesukaran untuk menghadam ilmu-ilmu baharu yang dia tidak ghairah untuk menerimanya.
Perkataan terpaksa itu sebenarnya sudah mempunyai nilainya yang tersembunyi. Ada keterpaksaan yang tak mahu tidak, perlu kita buat dan ada juga keterpaksaan yang kita boleh hindarkan.

Contohnya, solat. Solat ialah kewajipan yang mesti dilaksanakan sekalipun terpaksa duduk, mengiring, berbaring, ataupun menggunakan isyarat badan.

Di dalam agama, banyak perintah Allah datang dalam bentuk keterpaksaan. Terpaksa berjihad, terpaksa menutup aurat, terpaksa menunaikan haji, terpaksa membayar zakat, dan seumpamanya. Tetapi anehnya, rasa terpaksa itu hanya timbul dalam hati sebahagian orang sahaja tetapi sebahagian yang lain berasa sukarela, gembira dan seronok apabila melakukan perintah-perintah Allah itu.

Soalnya mengapa?

Keduanya, keterpaksaan yang datang bukan daripada Allah tetapi daripada diri sendiri ataupun persekitaran luar. Contohnya, mandi. Di dalam islam, mandi yang wajib ialah mandi hadas. Mandi-mandi yang lain hukumnya harus (adakalanya sunat). Tetapi kenapa kita perlu mandi sekalipun terpaksa (seperti kita rasa sejuk)?

Kerana keterpaksaan itu dilakukan kerana ada kebaikan di sebalik kelakuan itu.

Contoh yang lain, terpaksa makan ubat. Perintah Allah kepada kita ialah supaya kita ikhtiar menyembuhkan penyakit kita tetapi ada tak Allah letakkan jaminan bahawa ubat sekian-sekian dapat menyembuhkan sakit kita? Madu dan habatussauda' itu sekalipun ialah dalil umum kepada penyakit, tetapi mengapa bila demam kita telan Paracetamol yang pahit tu?

Ketiga, keterpaksaan yang tak perlu. Contohnya tengok bola secara langsung. Perlawanan antara Arsenal menentang Borrusia Dortmund ialah pada jam 3.15 pagi. Jadi seorang kaki bola terpaksa bangkit seawal jam 3 pagi semata-mata mahu menonton dan bersorak bagi pasukan kesayangannya sekalipun hanya di depan peti televisyen semata!

Soalnya, apa yang dia dapat?

Satu sahaja yang dia dapat, iaitu kepuasan. Sekalipun mungkin esok dia akan mengantuk di pejabat, tetapi dia boleh berbangga dengan teman-temannya kononnya dia tahu berapa banyak Borrusia Dortmund melancarkan serangan, berapa banyak percubaan ke arah gawang yang berjaya diselamatkan oleh penjaga gol dan berapa banyak detik-detik cemas untuk penyerang pasukan lawan menerobos gawang.

Dapat disimpulkan bahawa hidup ini penuh dengan detik-detik keterpaksaan. Setiap keterpaksaan akan jadi lebih ringan daripada kapas jika pekerjaan itu dilakukan dengan minat. Contoh macam orang yang bangun tengah malam nak tengok bola itulah.

Ada juga keterpaksaan yang menjadi ringan kerana faham. Contohnya solat. Seseorang yang melecur 99% peratus badannya pun tidak merasakan berat tuntutan bersolat keatas dirinya, kerana dia memahami nilai solat itu, sedangkan sahabatnya yang sihat tubuh badannya yang datang menziarahinya di hospital itu, walaupun dia kuat dan boleh bersolat dengan sempurna, dia merasakan berat untuk bersolat kerana dia tidak faham tuntutan solat itu.

Selain itu, keterpaksaan juga akan menjadi ringan dengan sebab manfaat di sebaliknya. Contoh macam makan ubat itulah. Sekalipun pahit, kita gagahkan diri untuk telan juga kerana kita optimis dan percaya bahawa ada kebaikan untuk kita.

Begitulah kehidupan kita di IPT. Mungkin kita dipaksa belajar sesuatu yang kita tidak suka, tetapi mengeluh bukan penyelesaian. Ia mungkin 'pain killer' tapi ia bukan 'remedy'. Kita boleh menyalahkan 'tidak minat' jika kita gagal dalam pelajaran kita, tapi kita tidak boleh salahkan 'peluang' jika kita gagal.

Di dalam islam, ada hukum nikah ada hukum talak. Kita fikir nikah itu baik tapi cerai itu juga suatu yang baik jika kena pada situasi dan masanya. Jika cerai ialah suatu yang buruk, masakan kisah penceraian terlakar dalam sirah.

Seeloknya, apabila kita merasa yang kita tidak mampu untuk meneruskan apa-apa yang sedang kita lakukan, kita boleh sahaja 'bercerai' atau mencari 'pasangan baharu'. Dalam situasi penanya, cuba berbincang dengan ibubapa dan pihak yang berkenaan, yakinkan mereka bahawa subjek yang anda sedang ambil ialah di luar minat dan kehendak anda, dan cuba untuk menukar subjek itu.

Saya ada seorang sahabat yang minatnya ialah untuk menjalankan program motivasi dan ceramah-ceramah berunsur kerohanian. Jadi dia sanggup berhenti belajar, dan kembali bermula dari bawah dalam bidang yang dia minat itu.

Pun begitu, jika ibubapa anda berkeras agar anda meneruskan, sekalipun anda sudah berusaha meyakinkan mereka, maka tak perlulah untuk berasa terlalu kecewa.

Keterpaksaan ialah perisa dari hati. Salah satu enzim untuk melembutkannya ialah sebagaimana yang saya cakapkan di atas tadi, iaitu dengan kita membayangkan dan meyakini kebaikan-kebaikan yang akan kita dapat sebagai hasilnya.

Saya ambil diri saya sendiri sebagai contoh. Bukan untuk berlagak dan berbangga-bangga, tetapi kerana saya sendiri yang alami. Kisah saya sendiri, maka saya yakin kesahihan cerita ini.

Saya sendiri bukannya minat sangat belajar dalam bidang penerbangan. Saya pun bukannya suka sangat bermandi peluh untuk membaiki kapal terbang. Minat saya yang sebenarnya ialah untuk menjadi pendidik. Saya jenis yang suka berkongsi dan mengajar. Jadi tak pelik kenapa saya boleh jadi cikgu tuisyen (part-time) di sebalik kepenatan saya bekerja sepanjang siang.

Tapi saya selalu letak dalam fikiran saya, saya nak cepat-cepat tamat belajar dan bekerja. Ini kerana saya nampak betapa ramai orang-orang miskin di sekitar bandar ini. Saban minggu, ada-ada sahaja orang susah datang meminta bantuan dan sumbangan di kejiranan saya.

Ada muallaf, yang kehabisan bekal. Ada anak-anak kecil yang dua hari tak makan. Ada juga wakil penjaga anak-anak yatim di Pakistan, dan sebagainya.

Ada pepatah arab, "Orang yang tidak memiliki tidak mungkin dapat memberi". Apabila kita mahu membantu saudara-saudara kita dalam bentuk kewangan, kita sendiri seharusnya mempunyai pola kewangan yang stabil. Dan itu salah satu penggerak saya untuk terus gigih belajar.

Saya juga memasang azam untuk segera bernikah kerana dengan pernikahan, saya nampak beberapa manfaat besar antaranya ruang untuk menjaga mata dan hati (yang sangat susah sekarang) dan ruang untuk membina keluarga sendiri di bawah lindungan iman dan taqwa.

Salah satu persediaan untuk berkeluarga ialah sumber kewangan yang stabil dan itulah juga ialah pendorong kuat supaya saya segera tamatkan pembelajaran dan berkerja.

Maka syukur alhamdulillah, daripada 38 orang kumpulan kami, saya ialah pelajar pertama yang berjaya mendapatkan lesen penyelenggara pesawat (license without type rating).

Kita belajar ni, kalau setakat nak dapatkan kerja, tidak betul.

Kita belajar, untuk dapatkan ilmu dan dengan ilmu itu, kita boleh memanfaatkan orang lain.

Saya tak tahu penanya ambil subjek apa, tapi saya ada kawan, seorang pelajar medik. Semasa temuduga, panel penemuduga bertanya kepadanya,

"Kenapa awak mahu belajar medik? Kita sebenarnya tidak jamin yang awak boleh menjadi doktor kerana di Malaysia ini, bilangan doktor sudah mencukupi kuota"

Lalu dengan yakin dia menjawab, "Saya bukan mahu menjadi doktor di hospital. Saya mahu menjadi doktor dalam masyarakat. Saya lihat terlalu ramai orang miskin yang kesusahan yang tak berpeluang untuk mendapatkan rawatan. Saya juga lihat masih terlalu ramai orang yang memerlukan bantuan perubatan percuma. Saya nak bantu orang-orang yang tak mampu. Saya nak berbakti kepada mereka".

Nampak tak?

Sebaik-baik manusia ialah manusia yang paling bermanfaat kepada manusia lain.

Saya sendiri, kerana minat saya ialah mengajar, maka saya sudah buat perancangan sendiri. Saya nak kumpul sebanyak mungkin pengalaman, dan dalam masa 10 hingga 15 tahun lagi, saya mahu menjadi tenaga pengajar dalam bidang penerbangan ini. Insya-Allah.

Akhir sekali, mohonlah kepada Allah agar diberikan ketengangan dan hati yang lapang kerana ilmu yang bermanfaat, masuknya ke dalam hati. Jika hati kusut, maka ilmu pun susah nak masuk. Dan itu menjawab persoalan, mengapa kita susah nak 'perform' dan 'score' dalam subjek yang kita ambil.

Bukan semua benda yang kita suka kita dapat. Maka mintalah kepada Allah, agar apa-apa yang kita dapat, kita boleh suka kepadanya.

Maaf jika saya nampak macam berlagak pandai dalam artikel ini. Saya juga sedang menanam cinta dalam ladang hati.
 

November 11, 2013

Jauhkan kami dari syurga.

Nauzubillah.

Ini sama sekali bukan permintaan, tetapi sedihnya ini ialah situasi sering terjadi.

Pemangsa, penjenayah, pembunuh, penyembelih, bukan calang-calang. Bukan sembarangan orang. Tetapi lelaki-lelaki tua yang sudah kendur kulit mukanya, sudah putih rambut di kepalanya dan sudah rongak gigi-ginya.

Dan mangsanya, yang dihukum tanpa bicara, yang disiat tanpa bius, ialah remaja-remaja muda, yang tegap tubuh badannya, yang berkilat dan lebat rambut di kepalanya, dan yang indah tersusun gignya tersenyum.

Sungguh saya tak faham dengan segelintir kaum tua yang terlalu terperangkap mindanya. Mewarisi idea di zaman Jepun, mewarisi disiplin di zaman British, dan mewarisi disiplin di zaman komunis. Ada banyak peristiwa, antaranya masa saya balik ke kampung saya kelmarin.

Saya sampai ke kampung agak lewat juga. Dalam pukul 6.30 petang, dan maghrib pada hari itu ialah pada pukul 6.55 petang. Jadi selepas berehat sekejap, saya bersiap-siaplah nak ke masjid untuk solat berjemaah. Kerana kekalutan, mahu mengejar awal waktu, saya tak sempat nak menyambar kopiah.

Maka, malam itu saya solat dengan berkain pelikat, berbaju T, dan kepala saya berbogel tidak berkopiah. Anehnya, ramai kaum tua yang menegur, menyindir dan menggeleng-gelengkan kepala seolah-olah tidak memakai kopiah itu merupakan satu kesalahan yang serius.

Seperti saya telah merogol anak atau cucu mereka pula!

Ini bukan kali pertama, kerana pernah tak lama dahulu, di sebuah surau kecil di Ara Damansara, di ketika tiada imam untuk memimpin solat, maka orang ramai menyuruh saya menjadi imam. Tak apalah sebab sebelum ini pun bukannya saya tak pernah jadi imam. Tapi tiba-tiba ada seorang pak cik tua berkeras membantah, dengan alasan "Dia tidak pakai kopiah".

Jadi akhirnya pak cik itupun jadilah imam dengan bacaannya yang lintang pukang. Dia samada memang tak pernah belajar menghalusi bacaan Fatihah atau lidahnya sahaja yang sudah keras kerana usianya.

Sepanjang enam tahun ini, saya sebenarnya sudah banyak sekali melihat pertembungan antara kaum muda dengan kaum tua. Kaum tua seakan-akan menganggap kaum muda ini sebagai pesaing, hingga jika mahu menjalankan sesebuah program, mereka tak pernah mahu mendapatkan pandangan, idea, dan persetujuan daripada kami yang mungkin separuh daripada usia mereka.

Maka akhirnya, bila merancang sesuatu, akan ada-ada sahaja kekurangan pada program itu. Terutamanya penglibatan pemuda. Kesannya, ruang atau jarak antara dua kelompok ini makin hari makin membengkak dan makin jauh.

Ini sama sekali berbeza dengan sunnah Rasulullah S.A.W kerana Rasulullah sangat menghargai tenaga, idea, dan potensi orang muda. Terlalu banyak peristiwa yang kita boleh kutip menjadikan pengajaran. Satu darinya ialah bagaimana Rasulullah dengan tekad melantik seorang pemuda, Usamah Bin Zaid R.Ahuma untuk menjadi ketua delegasi peperangan sedang bersama-sama dengan pemuda itu ialah lelaki-lelaki yang lebih berusia dan berpengalaman.

Sungguh saya tak faham kenapa pakcik-pakcik ini perlu bersikap terlalu keras kepada pemuda. Seorang sahabat saya pernah berkongsi pendapatnya, "Aku rasa pakcik-pakcik ini sebenarnya tak nak kita jadi macam diorang masa diorang muda-muda dulu. Diorang masa muda dulu kadang-kadang lagi dahsyat dan jahat daripada kita jadi bila mereka dah tua, mereka tersedar, insaf dan bertaubat. Jadi mereka tak mahu kita buat apa yang mereka pernah buat. Mereka tak nak kita tersilap langkah macam mereka dahulu".

Ada bernasnya. Dah tua baru nak insaf, itu juga bagus.

Tapi mengapa perlu pendekatan sekeras itu? Pemuda ialah aset negara. Bahkan pemuda juga ialah aset agama. Jika baik pemudanya, maka baik jugalah agama dalam masyarakat itu. Buktinya, setiap tokoh pemimpin masyarakat yang berjiwa islam, tiap-tiap mereka mempunyai guru (murabbi). Dan guru mereka kebanyakannya ialah orang-orang tua yang boleh menyantuni mereka dengan penuh hikmah, dengan mengambil pengalaman mereka sebagai orang yang 'lebih banyak makan garam' sebagai panduan dalam mendekati aset agama ini.

Jadi saya berharap agar kita yang baik-baik ini, yang datang ke masjid, yang bersolat berjemaah, solat sunat, dengan kuliah dan ceramah, menutup aurat, dan sebagainya ini untuk tampil ke tengah-tengah masyarakat dengan imej yang lebih mesra dan mudah didekati.

Jangan terlalu taksub mahu membetulkan orang kerana setiap orang mesti akan ada kesalahannya. Hatta seorang ulama yang tak pernah memandang perempuan pun mungkin ada kesalahan mereka, seperti kasut lupa nak disusun, baju lupa nak diseterika, janggut lupa nak dirapikan, dan sebagainya. Kerana orang agama juga manusia. Boleh terjebak dengan lupa dan salah.

Maka begitulah dengan anak-anak muda kita. Mereka lagilah berpotensi untuk bersalah dan berdosa. Jangan hanya kerana perkara kecil seperti pakai seluar jeans untuk bersolat, tak pakai kopiah untuk bersolat, menunggang motosikal tanpa lesen untuk datang masjid, selipar berselerak tak disusun di rak, berwuduk sampai basah-basah tempat wuduk, dan sebagainya menjadi punca kita menghamburkan kemarahan.

Mungkin pada kita, kemarahan kita ada asasnya. Tapi pada mereka, lain ceritanya.

Jika masjid pun marah, maka mereka ada seribu macam lagi aktiviti yang mereka boleh buat di luar masjid untuk mengembirakan mereka.

Pakcik, kalian sebenarnya telah jauhkan kami dari syurga.

October 16, 2013

Allah kita dan Allah mereka

Pertama sekali, saya nak copy-paste satu keratan 'status' Facebook yang berbunyi;
Antara benda yang paling dibincangkan sekarang ni ialah pasal penggunaan kalimah Allah oleh penganut agama Kristian.

1- Secara peribadi, saya juga menolak dan cenderung untuk tidak membenarkan kalimah Allah digunakan di dalam 'kitab suci' mereka. Saya juga merasa tidak patut untuk kalimah Allah digunakan dalam apa bentuk dan apa-apa cara pun oleh penganut kristian. Sebaliknya, cukuplah jika mereka menggunakan perkataan God, Jesus, atau apa-apa sahaja tetapi tidak Allah.

2- Ini adalah kerana saya bimbang sekiranya ada agenda dan pakatan yang sulit untuk menyebarkan dakyah dan misi meng-kristiankan Malaysia. Sangkaan saya tidak lebih daripada sekadar pendekatan berhati-hati dan bukannya mahu bermusuh.

3- Kebimbangan ini tercetus kerana saya risau akan wujud kekeliruan dalam kalangan umat islam. Jika mereka tidak murtad secara zahir sekalipun, saya bimbang jika di sudut hati mereka, mereka menganggap agama islam dengan agama kristian mahupun agama-agama apapun sebagai sama. Saya risau jika mereka mula merasakan setiap agama adalah sama dan masuk apa-apa agamapun adalah serupa. Fahaman liberal ini wajib dibendung kerana ia juga ialah barah akidah dan boleh menyebabkan orang yang bersolat juga menjadi kafir.

4- Tetapi, saya lebih risaukan dengan sesetengah kelompok masyarakat terutamanya ahli politik dan pemimpin masyarakat, daripada parti politik dan badan bukan kerajaan (NGO) yang menggunakan isu ini sebagai modal atau permainan politik mereka.

5- Mereka bermain wayang seakan-akan mereka bermati-matian tidak membenarkan orang kristian menggunakan kalimah Allah hingga kelihatan seperti seorang wira atau pejuang agama, tetapi dalam masa yang sama, mereka jugalah pihak yang menjatuhkan nilai agama.

6- Saya bimbang, masyarakat islam di Malaysia akan jatuh dalam kategori "menang sorak tapi kampung tergadai". Kita tak mahu kita cuma 'dapat' kalimah Allah tetapi kita tak dapat keampunan daripada Allah. Ini adalah kerana kita sendiri tidak kenal siapa dia Allah yang kita mahu 'jaga' itu.

7- Saya juga merasakan bahawa perkara yang lebih utama yang wajar dipertahankan ialah tauhid. Kita perlu lebih tegas, progresif, dan menggunakan pendekatan yang proaktif untuk memperkenalkan 'Allah kita' dan dalam masa yang sama, memberi juga kefahaman jika tidak secara mendalam pun, cukuplah dengan secara general tentang 'Allah mereka'.

8- Malangnya, usaha-usaha untuk memperkenalkan 'Allah kita' tidak dilakukan dengan bersungguh-sungguh, baik daripada pihak berwajib seperti jabatan dan kementerian agama, ataupun individu-individu yang mempunyai kewajipan yang khusus, seperti pemimpin negara, pemimpin masyarakat, dan juga pemimpin keluarga.

9- Saya yakin dan percaya jika kita berjaya memperkenalkan siapa 'Allah kita' dan kita sendiri mampu mengenal siapa dia 'Allah kita', kita bukan sahaja dapat menghalang barah murtad daripada membiak, tetapi kita juga mampu merawat penyakit-penyakit masyarakat seperti gejala sosial dan juga kadar jenayah.

10- Saya juga yakin dan percaya, hanya dengan kita benar-benar mengenali 'Allah kita', kita mampu menarik rahmat dan keampunan Allah seterusnya menjadi 'baidatun toiyibatun warabbunghafur'. Dengan itu, apa agama kita sekalipun, baik islam, kristian, hindu, budha atau pagan, kita boleh hidup dengan aman, makmur dan tenteram, kerana disaat itu islam sudah mula dikenali dengan kaca mata yang selayaknya, bukannya pecahan-pecahannya seperti di saat ini.

  

October 13, 2013

Kita yang masih berselera

Bertahun-tahun, asal dekat dengan hari raya korban sahaja, pasti kita akan dibawakan dengan kisah Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail. Ustaz-ustaz akan mengingatkan kita semula pada pengorbanan Nabi Ibrahim dan perintah Allah kepada Baginda untuk menyembelih anak lelakinya yang sangat dicintainya, iaitu Nabi Ismail.

Kita akan diperingatkan tentang sikap Nabi Ibrahim yang tegas, bersungguh-sungguh dan fokus untuk melaksanakan apa-apa sahaja perintah yang datang daripada Allah.

Kita juga diperingatkan tentang sikap Nabi Ismail yang tak mempersoalkan dan tak meragui keputusan dan ketetapan yang datang daripada Allah. Dirinya pasrah, redha dan bersemangat untuk melakukan apa yang Allah perintahkan sekalipun akalnya memberitahu bahawa perintah Allah itu bakal membinasakannya. Tapi wahyu sentiasa mengatasi akal.

Allah yang mencipta akal, maka Allah lebih tahu daripada apa-apa yang akal kita beritahu.

Kita juga diingatkan tentang pengorbanan Siti Hajar yang sentiasa terikat hatinya kepada Allah. Tidak mengeluh, redha dan tidak menghalang-halang syiar Allah untuk ditegakkan sekalipun atas titis darah anaknya sendiri.

Tapi kisah pengorbanan mereka, lebih daripada sekadar itu.

Mari kita pakai lensa realiti. Pakai cermin peribadi.
Bagaimana kita dengan perintah-perintah Allah? Bagaimana caranya kita menghargai nikmat-nikmat Allah?

Pernah satu ketika, sekembalinya para pahlawan islam dari medan Badar, Rasulullah lalu memberitahu kepada sepupunya yang juga ialah menantunya, Saidina Ali.

"Kita baru pulang daripada sebuah peperangan yang besar tapi kita bakal berdepan dengan peperangan yang lebih besar lagi"

Lalu ditanyakan oleh Ali R.A tentangnya dan dijawab oleh Baginda, "Iaitu peperangan melawan hawa nafsu".

Yang menjadi tembok pemisah antara kita dengan ketaatan, antara kita dengan keredhaan, antara kita dengan rahmat, antara kita dengan keampunan, tak lain adalah nafsu.

Nafsu akan sentiasa mengajak kita kepada kelazatan dunia. Pada fitrahnya, tak ada salahnya untuk berlazat-lazat dengan dunia, tetapi yang dibenarkan cumalah kepada kuantiti dan kualiti yang sedikit sahaja.

Lihatlah. Disaat kita makan makanan yang sedap-sedap dan mahal-mahal, jutaan lagi saudara kita sekadar mampu menelan air liur tanpa makanan sekalipun yang murah-murah.

Diketika kita bermegah dengan gadget mahal, orang lain berpeluang memegang apa itu namanya telefon pintar.

Disaat kita memikirkan bagaimana mahu mencari wang lebih untuk memenuhkan kehendak kita, orang lain puas menderita memikirkan bagaiamana mahu terus hidup pada hari esok.

Kita jarang-jarang merasa derita orang. Kita bersikap keakuan- mementingkan diri sendiri. Kita ada keluarga, kita cuma fikirkan anak isteri sahaja. Kita ada tetangga, kita cuma fikirkan kejiranan sahaja. Tapi jangan lupa, kita ada agama dan agama ini telah mempersaudarakan kita dengan dia yang kita pandang miskin, bodoh, dungu, busuk, selekeh, dan berpenyakit.

Kita ini, tiap-tiap tahun menyambut hari raya korban. Bahkan mungkin tiap-tiap tahun menyembelih haiwan korban. Tapi entah di mana silapnya, kita masih berselera besar memakan daging haiwan korban kita.

Kita yang masih berselera, cubalah bukakan mata. Korbankan sedikit harta, masa dan tenaga untuk membantu anggota badan kita yang tercedera, kerana sabda Rasulullah jelas, bahwa kita sesama umat islam adalah ibarat satu badan.

Dan, sebaik-baik kita ialah yang paling bermanfaat untuk saudaranya.

Korbankanlah, untuk menjadi manusia yang bermanfaat.
  

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails